Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

- Én målte vi til 85 km/t i 50-sonen

Styret Sogn Terrasse boligsameie fortviler over stillstand i Klaus Torgårds vei.

Styreformann Erik Rekdal (t.v.) og styremedlemmene Per Sevendal og Oddmund Hammerstad i Sogn Terrasse Boligsameie kjemper videre. Foto: Arkivfoto: Elisabeth Wang

- Flere har uttrykt bekymring for barnas sikkerhet ved krysning av Klaus Torgårds vei. Men, vi snakker dessverre fortsatt for døve ører, sier Per Sevendal i styret i boligsameiet.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 09.01.2014 kl 14:09

SOGN TERRASSE: Styret i Sogn Terrasse boligsameie vil ha 40 km/t, en fartshump og et opphøyet gangfelt i Klaus Torgårds vei.

Veistrekningen går rett utenfor Sogn Terrasse Boligsameie og bak tidligere Sogn vgs. Bydelsutvalget var enstemmig, men hos Bymiljøetaten var det full stopp.

- Vi har på eget initiativ foretatt nye fartsmålinger på fem forskjellige tider/dager. Vi foretok målingen på en fast strekning med stoppeklokke, og som sist bekrefter den at det kjøres alt for fort og at trafikkmengden er betydelig.

- Fra klokken 08.00 til 21.00 passerte cirka 650 biler per time; 34 prosent av disse respekterer fartsgrensen på 50 km/t, 66 prosent kjører for fort - herav 38 prosent i 60 km/t eller hurtigere.

- Raskeste bil i siste måling holdt 85 km/t, sier Sevendal.

LES OGSÅ: Lastebil og personbil har kollidert på E6

- Lite synlig

Etter at Nordre Aker Budstikke omtalte saken i september, har flere beboere tatt kontakt med styret og uttrykt sin bekymring for situasjonen.

- Både store og små er bekymret når de skal krysse Klaus Torgårds vei. Etter at veien ble asfaltert i høst er den opphøyede fotgjengerovergangen i krysset ved Sognsveien nesten blitt eliminert.

- Denne og fotgjengerovergangen ovenfor har heller ikke blitt malt opp igjen etter asfaltarbeidene, og er derfor lite synlige. Vi har flere familier i boligsameiet som har små barn som går på Tåsen Skole:

- De er avhengige av å krysse Klaus Torgårds vei for å komme på skolen, sier Sevendal.

LES OGSÅ: Etterlyser vitner etter bussulykken

«Mer trafikksikkert»

Styret har foreslått redusert hastighet fra 50 til 40 km/t, fartshumper/innsnevringer/tilpasning av den eksisterende fartshumpen samt endret skilting for å lede trafikk ned Sognsveien.

I siste svar fra Bymiljøetaten datert 3. juli 2013, vises det til at etaten ikke har ressurser til å prioritere enkeltsaker og blant annet at:

«Om ikke forholdene ligger til rette for å merke opp gangfelt er det mer trafikksikkert uten gangfelt enn med, bl.a. fordi fotgjengere generelt er mer forsiktig og ser seg bedre for ved kryssing av veien når gangfelt ikke er merket.»

- 2. januar i år skriver Trygg Trafikk at de er meget bekymret over at det har vært en økning på 31 prosent i antall drepte i trafikken i 2013.

De foreslår drastiske tiltak med blant annet redusert hastighet til 30 km/t i byer og tettsteder for å snu trenden.

Vi i styret satser nå på at den nye byråd Guri Melby (V) kan bidra til gjennomføring av ønskede trafikksikringstiltak i Klaus Torgårds vei, avslutter Sevendal.

Vi har kontaktet byråd Guri Melby (V) for en kommentar til saken. Hun informerer om at saken har blitt sendt videre til Bymiljøetaten.

LES OGSÅ: Brukte 185.000 på å rydde romleir

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...