Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Nå blir trikkene tilgjengelige for alle

NYE TRIKKER: De nye trikkene blir lavgulvtrikker med universell utforming. Foto: Sporveien

– Mange av dagens trikker er umulige for meg å benytte meg av, sier Magnhild Sørbotten i Norges Handikapforbund Oslo.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

OSLO: For et år siden inngikk Sporveien kontrakt med spanske CAF om leveranse av 87 nye trikker til hovedstaden. Lenge før kontraktinngåelse har de reisende vært involvert for å påvirke utformingen av trikkene, slik at de blir best mulig tilgjengelig for flest mulig reisende.

– Mange av dagens trikker er umulige for meg å benytte meg av, så jeg gleder meg til alle de nye trikkene kommer slik at også jeg kan benytte meg av trikken som fremkomstmiddel, sier Magnhild Sørbotten, regionleder i Norges Handikapforbund Oslo i en pressemelding.

Oslo kommune gjennomfører nå tidenes satsning på trikk i Norge, hvor Sporveien har fått ansvar for å kjøpe inn 87 nye trikker som skal settes i trafikk i tidsrommet 2021-2024.

Sørbotten er positiv til hvordan innbyggerne har blitt involvert i innkjøpet og utformingen av de nye trikkene.

– Trikkeanskaffelsen har involvert ulike brukergrupper tidlig i prosessen, noe som gjør at kostbare feil unngås. Det er ikke dyrere med universell utforming dersom man gjør det riktig fra starten av.

Magnhild Sørbotten, regionleder i Norges Handikapforbund Oslo. Foto: Norges Handikapforbund

Etter kontraktinngåelsen i 2018 er nå prosjektet snart i mål med en ettårig design- og prosjekteringsfase hvor det er gjort tilpasninger på enkelte deler av interiøret og de tekniske løsningene.

Ny hverdag uten trapp for å komme om bord

Trikkene som er bestilt til Oslo er en velutprøvd trikketype som allerede er tatt i bruk i store byer over hele verden. Imidlertid er det nå gjort noen tilpasninger til Oslos forhold.

– Uten all innsikt vi har fått fra ulike typer reisende og de ansatte på Trikken hadde vi ikke fått like gode løsninger slik at trikken blir tilgjengelig for alle, sier en takknemlig Christian Nordström, designansvarlig i Ruter og ansvarlig for brukermedvirkning i trikkeanskaffelsen i pressemeldingen.

– Vi har også fått positiv tilbakemelding av den spanske produsenten om at de ikke har sett noen kunder planlegge og utføre brukerinvolvering på en slik måte som Oslo har gjennomført det siste året, sier han.

De nye trikkene blir 100 prosent lavgulvtrikker med universell utforming og god plass som gir enkel av- og påstigning for alle reisende. Det betyr at dagens trapper og de trange trikkende snart er historie, noe som vil gjøre enklere å reise med trikken både med rullestoler og barnevogner.

Trikkene får også bedre kapasitet enn de gamle trikkene, for å møte det økende antall reisende i årene fremover. Passasjerkapasitet på de nye trikkene er 220 plasser.

Fornøyde reisende viktig målsetning

For å sikre at ulike brukerperspektiv blir godt ivaretatt, har Sporveien og Ruter i nært samarbeid involvert ulike brukerorganisasjoner slik som Norges Handikapforbund, Norges Blindeforbund, Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO), Hørselshemmedes Landsforbund og Norsk Revmatikerforbund, i tillegg til gravide, eldre og andre grupper reisende i prosjektet. Dette for at trikken skal bli så godt tilpasset alle reisende som mulig.

– Det overordnede målet vårt er å gi byen nye, attraktive, robuste og kostnadseffektive trikker. Da er det viktig for oss å lykkes med å få trikker hvor også de reisende blir fornøyd. Derfor har vi valgt å gjennomføre et omfattende brukerinvolveringsprogram gjennom hele den tekniske designfasen for å forstå brukernes atferd og avdekke reelle behov, sier prosjektsjef i Sporveien Trikken, Bjørn Bjune, i pressemeldingen.

De ansatte i Sporveien Trikken har også vært delaktige i prosjektet for å påvirke utformingen av sin arbeidsplass.

Spurte de reisende om hva de ønsket seg

Brukerinvolveringsprosessen startet allerede før kravspesifikasjonene for de nye trikkene var klar. Ekspertgrupper fikk gi innspill til hvilke krav som skulle stilles ved innkjøpet av nye trikker og valg av leverandør. I tillegg gjennomførte man intervjuer med reisende og ansatte om hva de tenker om dagens trikker, og hva som kunne bli bedre. Basert på dette ble det utarbeidet retningslinjer for utforming av trikkene, ut over lovkravene for universell utforming.

– Vi opplever at Sporveien og Ruter nå virkelig tar brukermedvirkning på alvor. De involverte ulike brukergrupper tidlig, og brukte deres unike kompetanse gjennomgående i hele prosessen. For miljøbyen Oslo bør det være en selvfølge at alle kan benytte seg av kollektivtrafikken, og med trikkene tar man et stort steg, sier Sørbotten.

Etter leverandør var valgt har det blitt gjennomført en rekke brukertester, intervjuer med ulike grupper reisende og ansatte, rådføring med ulike brukerorganisasjoner og erfaringsutveksling med andre land som har samme trikketype i trafikk. Det er i tillegg gjort ulike prototyper og testing i disse for å verifisere de ulike løsninger.

Fakta om de nye trikkene:

  • Antall: 87 nye trikker
  • Lengde 34,16 meter
  • Bredde 2,65 meter
  • Type: Urbos 100
  • Plass til: 220 passasjerer
  • Universelt utformet
  • 100 prosent lavgulv
  • Fire rullestolplasser i hver trikk, to per retning
  • Romslige, åpne dørarealer
  • Seks dører (mot fire på dagens trikker), som får tydelig merking av dørblad og av dør med tilpasset rullestolplass
  • Flere stoppknapper, som også fungerer som «bestillere» av døråpning
  • God synlighet til digitale fargeskjermer utvendig og innvendig
  • God kontrastmerking
  • Det foreligger en opsjon på ytterligere 60 trikker
  • De første trikkene kommer for vintertesting vinteren 2020-2021
  • Trikkene skal hete SL 18
  • Spanske CAF, Construcciones y Auixiliar de Ferrocarriles SA, er valgt som leverandør

De nye trikkene Foto: Sporveien

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...