Nordre Aker Budstikke

Nå er vi veldig mye mer fornøyd med denne merkevaren

BLIDE: Ordfører, miljø- og samferdselsbyråd og byrådsleder vinket i gang den første t-baneavgangen fra den da nye Løren stasjon i retning Storo i 2016. Foto: Karl Andreas Kjelstrup (Arkivfoto)

Sporveien gjør et byks i kundetilfredshet og klatrer 15 plasser på Norsk Kundebarometer, som utarbeides av Handelshøyskolen BI.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 12.05.2021 kl 11:36

OSLO: I over tjue år har forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.

4670 kunder har sagt sin mening i årets undersøkelse, og fortalt hvor fornøyde de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester av. 150 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer har blitt evaluert.

Og ingen norske virksomheter begeistrer sine kunder like mye som Finn.no, viser årets undersøkelse.

– Finn.no har figurert i toppsjiktet av Norsk Kundebarometer siden vi målte de for første gang i 2007 og har også gått helt til topps to ganger tidligere. I år vinner de Kundetilfredshetsprisen 2021 med en kundetilfredshet på 84,6 poeng, sier Pål Rasmus Silseth, prosjektleder for Norsk Kundebarometer og høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI.

Etter et år med pandemi var det knyttet stor spenning til årets resultater. Ved tidligere kriser har man på nasjonalt nivå sett at kundetilfredsheten går ned. Tallene for i år viser derimot at 25 av 31 målte bransjer har opplevd oppgang i kundetilfredshet. Samlet sett kommer bedriftene ut med en kundetilfredshet på rekordhøye 73,4 poeng.

Byks for Sporveien

Store bedrifter med mange kunder som har ulike behov, har ofte en krevende jobb med å oppnå høy kundetilfredshet og lojalitet. Resultatene fra årets undersøkelse vil derfor være gledelig lesning for aktører som Telenor, DNB og Posten. Alle tre opplever god fremgang og spesielt på lojalitet.

Årets klatrer er en aktør med mange kunder, og som har holdt det gående gjennom hele pandemiperioden. Sporveien, som kjører T-bane og trikk i hovedstaden for Ruter, er for første gang på topp ti-listen med en sjetteplass. Det er opp 15 plasser fra i fjor, og opp hele 28 plasser sammenlignet med 2019. T-banen ligger også helt i toppen når det gjelder kundelojalitet, som måles i tillegg til kundetilfredsheten. Så kan det bemerkes at for mange Oslo-innbyggere er alternativene til T-banen begrenset, om man da ikke skal kjøre bil.

– Dette er en tillitserklæring og inspirasjon for oss i Sporveien til å jobbe enda hardere for en god kundeopplevelse. T-banen betyr mye for mange og har vært samfunnskritisk for å transportere kundene trygt og effektivt under hele pandemien, sier administrerende direktør i Sporveien T-banen Anders Rygh.

Sporveien T-banen er som tidligere år på 2. plass i kategorien "Persontransport", bare slått av Flytoget. Sporveien Trikken er i år på 7. plass.

«Dobbeltseier» i Norsk bærekraftbarometer

I fjor sommer tok Sporveien dobbeltseier i Norsk bærekraftbarometer. Bærekraftbarometeret viser hvor bærekraftige norske bedrifter er sett fra kundenes ståsted. Sporveien T-banen tok førsteplass, mens Sporveien Trikken tok andreplass.

– Utmerkelsene i Norsk bærekraftbarometer i fjor og utviklingen i Norsk kundebarometer i år viser tydelig hvilken viktig rolle kollektivtrafikken har i folks hverdagsliv, og hvilken rolle kollektivtrafikken har for å nå klimamålene. Vi tar med oss disse tilbakemeldingene i vårt videre arbeid med samfunnsansvar og bærekraft i Sporveien, og vi skal ta vår del av ansvaret for at Oslo blir en enda grønnere by også i årene som kommer, sier konserndirektør kommunikasjon og samfunn, Torgeir Kristiansen.

Trøbbel for enkelte bedrifter

Selv om tallene i Norsk Kundebarometer fra Handelshøyskolen BI er rekordsterke på landsbasis er det ikke alle bedriftene som kan juble. Hurtigruten oppnår sin laveste kundetilfredshet siden bransjen deres første gang ble målt. En stor del av forklaringen kan nok tilskrives koronautbruddet sommeren 2020 og håndteringen av dette i etterkant.

Telia er en annen bedrift som kommer dårlig ut på årets undersøkelse. Dette gjelder spesielt kategoriene TV-distribusjon og Bredbånd som tidligere ble målt under merkevaren Get. På TV-distribusjon kommer Telia helt sist blant de 150 målte bedriftene med en kundetilfredshet på 58,9 poeng. Resultatet gjenspeiler i stor grad at mange kunder har vært misfornøyd med Get i flere år, men kan også være påvirket av uenighet med innholdsleverandørene TV2 og Nent.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Nordre Aker Budstikke bruker cookies (informasjonskapsler) til å personalisere annonser og forbedre nettstedet. Ved å benytte nettstedet aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...