Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Nå lyser 1000 syklister i mørket

Sebastian Wolland, Rasmus Løvseth Lorgen, Kristofer Walderhaug og Kasper Sørnes Løkeland fikk lys på syklene sine fredag ettermiddag, og er nå klare for sykkelturer i mørket på Ullevål. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Det er påbudt med lys på sykkelen i mørket. Likevel sykler så mange som én av tre uten, viser en undersøkelse fra Transportøkonomisk Institutt (TØI). Fredag ble syklistene på Ullevål «opplyst», i dobbel forstand.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 21.10.2017 kl 00:48

ULLEVÅL: – Den forrige sykkellykten jeg hadde ble stjålet, sier Rasmus Løvseth Lorgen.

Kasper Sørnes Løkeland har nesten ny sykkel og ikke fått montert lys ennå. Sammen med Kristoffer Valderhaug og Sebastian Wolland venter han i kø foran pop up-standen til Sykkelprosjektet og politiet, på John Colletts plass fredag ettermiddag.

– Det er veldig bra at de deler ut sykkellykter gratis, er kameratene fra Ullevål hageby enige om.

Deler ut 1000 lykter til Oslo-syklistene

Sykkelprosjektet i Oslo kommune og politiet har montert sykkellykter i hele byen denne uka. Fredag var siste stopp John Colletts plass. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Denne uka har Sykkelprosjektet i Oslo kommune og trafikkorpset i Oslo politidistrikt for første gang samarbeidet om å opplyse mørklagte syklister, både i form av informasjon og utdeling av 1000 gratis sykkellykter ulike steder i Oslo-trafikken.

Fredag ettermiddag var siste stopp John Colletts plass på Ullevål. Køen av syklister som ville ha lys, var lang.

En av dem var jobbsyklist Marit Helgerud, som daglig sykler mellom hjemmet på Tåsen og jobben i Forskningsparken.

– Jeg har en lykt liggende i en skuff hjemme, men glemmer ofte å ta den med når jeg sykler ut i lyset om morgenen, sier hun.

Marit Helgerud fikk påmontert lykt på sykkelen av Omid. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Nå trenger verken Helgerud, eller de 1000 andre syklistene som har blitt stoppet denne uka, å tenke på det lenger.

Lyktene som er delt ut blir nemlig samtidig fastmontert. Sykkelprosjektet hadde med seg en gjeng mindreårige asylsøkere som har fått opplæring i å montere sykkellykten, som har blitt en hit i Danmark.

– Vi deler ut lykter som sitter godt fastmontert på sykkelen, og som ikke trenger batteri. Lykten har en slags magnetisk dynamo, og har fått mye av æren for at de danske syklistene har blitt mye flinkere til å bruke lys, forteller kampanjeansvarlig i Sykkelprosjektet, Liv Jorun Andenes.

Sykkellyktene har en magnetisk dynamo som gjør at den ikke trenger nytt batteri. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

LES OGSÅ: Ny sykkelrute fra Nydalen til St. Olavs plass

Stor effekt på trafikksikkerheten

Ifølge en rapport fra Transportøkonomisk Institutt sykler om lag én av tre syklister i mørket uten lys. TØI estimerer at antall skadde og drepte syklister kan reduseres med 10 prosent dersom alle sykler med lys (9 prosent reduksjon i dagslys og 14 prosent reduksjon i mørke).

– Denne aksjonen er et kjempebra tiltak i trafikksikkerhetens tegn. Politiet opplever det som veldig positivt å bistå Sykkelprosjektet i Oslo kommune med informasjon og veiledning til syklistene om bruk av lys, sier Finn Erik Grønli, leder av trafikkorpset i Oslo politidistrikt.

Rapporten fra TØI peker nemlig på at kunnskapen blant nordmenn om kravene om lovpålagt lys er mangelfulle. Dette er nok noe av årsaken til at relativt mange sykler uten lys.

Andre årsaker til at mange syklister ikke bruker lys kan være at det kan være lett å glemme å ta med seg lyktene hjemmefra, at batteriet er flatt eller at lyktene blir stjålet – akkurat slik syklistene vi møtte på Ullevål nevnte.

LES OGSÅ: «Å svinge inn rett foran en syklist, som suser i 50, er drapsforsøk»

Liv Jorun Andenes i Sykkelprosjektet. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

– Det er første gang vi bruker så mye ressurser på å opplyse syklistene, i dobbel forstand. Det er viktig for sikkerheten, sier Andenes.

– Historisk sykkelsatsing

Byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg, deltok mandag på ukas første aksjon i Torggata.

– I Oslo har vi en historisk høy satsing på drift av sykkelveier hele året, og sykkelsesongen kan fint vare året rundt. Vi går inn i en periode med mindre dagslys, og et sett med lykter er en liten investering for å sikre at man kan sykle trygt og lovlig , sier Berg.

LES OGSÅ: Slik skal det bli tryggere å sykle på Ring 2

Byråd Lan Marie Nguyen Berg delte ut sykkellykter og goodiebags i Torggata på mandag. Foto: BYMILJØETATEN

Spleiselag for flere vintersyklister

Kommunen har også et vintersykkel-kampanjesamarbeid med 15 sykkelbutikker i byen, og har delt ut 1500 verdikuponger i løpet av uka til forbipasserende syklister. Formålet er å gi syklistene en gulrot for å sette sykkelen i stand for vinteren i stedet for å sette den i boden.

Trygg Trafikk er også med og støtter opp om kampanjen ved å dele ut reflekser til gående.

Syklene på Ullevål fikk skikkelig behandling fredag ettermiddag. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

LES OGSÅ: Hvorfor er det greit å sykle uten hjelm på bysykler?

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...