Sporveien svarer:
Se når det åpnes for ordinær biltrafikk mellom Platåveien og Midtoddveien

Avdelingsleder infrastruktur i Braathen Landskapsentreprenør, Kai Vegar Østnes (med rød hjelm), og (fra venstre) kommunikasjonsansvarlig Tone S. Tuhus, byggeleder Steinar Braaten og prosjektleder Laila Nilssen, fra Sporveien. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
De er i rute, forteller Sporveien.
Publisert: 03.04.2019 kl 14:02
Sist oppdatert: 11.04.2019 kl 13:31
GREFSEN: Trikkeskinnene og trikketraséen oppgraderes fra Platåveien til Midtoddveien, Sporveien er prosjektleder og byggherre. Per i dag er det kun mulig for biler og busser å kjøre Grefsenveien fra Midtoddveien i sørlig retning, mot Grefsen.
Julegaven til mange Kjelsås- og Grefsen-beboerne fra Sporveien, er å åpne for normaltrafikk for buss og bil på nevnte strekning.
Åpner til jul
Byggearbeidene i Grefsenveien mellom Platåveien og Kjelsåsalléen holdeplass startet andre uken i januar 2019 og Sporveien forteller at de holder seg innenfor gjeldende fremdriftsplan.
- Grefsenveien mellom Platåveien og Kjelsåsalléen holdeplass i Midtoddveien åpner for bil og busstrafikk i begge retninger før jul i år, og buss for trikk vil etter dette kunne kjøre i Grefsenveien i begge retninger, forteller informasjonsansvarlig i Sporveien, Tone S. Tuhus.
Frem til dette vil buss for trikk, og de andre bussrutene i området følge samme trasé som i dag.
- Når Grefsenveien åpner for trafikk i begge retninger før jul i år, vil mye av busstrafikken i Kjelsåsveien ledes tilbake til Grefsenveien. Dette vil gi mindre busstrafikk i Kjelsåsveien enn det er i dag. Samtidig vil inn- og utkjøringen fra Kjelsåsveien til Grefsenveien/Midtoddveien bli tilbakeført slik at siste del av Kjelsåsveien blir stengt for gjennomkjøring, slik det var tidligere. Dette vil jeg tro mange beboere setter pris på.
Strekningen fra Platåveien til Jupiterveien, og strekningen fra Myrerskogveien til Midtoddveien skal være klare allerede til høsten, men det midterste stykket, mellom Myrerskogveien og Jupiterveien tar lenger tid, og derfor blir ikke hele strekningen åpen før til jul 2019.
Men Sporveien lover at skulle det likevel bli mulig, vil strekningen Platåveien til Jupiterveien bli åpnet for biler i begge retninger, før jul. Når det gjelder strekningen fra fra Myrerskogveien til Midtoddveien, så holder også Vann- og avløpsetaten på med arbeider i krysset, som så langt har stengt Marsveien og Myrerskogveien mot Grefsenveien, og det er ifølge Sporveien ikke helt avklart når de arbeidene er ferdige, og når Marsveien og Myrerskogveien kan åpnes mot Grefsenveien.
Nordre Aker Budstikke følger opp den saken når det foreligger mer informasjon.

Byggeleder Steinar Braaten og kommunikasjonsansvarlig Tone S. Tuhus i Sporveien. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Dropper trafikkvaktene
I krysset Kjelsåsveien mot Grefsenveien/Midtoddveien er kjørefeltet innsnevret, fotgjengerfelt er oppmerket og flyttet og det er i en periode leid inn trafikkvakter i Prix-krysset.
- Med snøsmelting og lysere tider har trafikken i Grefsen- og Kjelsås-området blitt mer oversiktlig. Prosjektet har siden anleggsstarten i januar foretatt flere befaringer og fulgt godt med på trafikkbildet og trafikkutviklingen. Situasjonen har i den senere tid stabilisert seg og prosjektet har derfor besluttet å avslutte ordningen med trafikkvakter i Prix-krysset fra og med påske. Behovet for trafikkvakter i Prix-krysset har over tid vært avtakende. I det siste har trafikkbildet blitt langt mer oversiktlig enn det var tidligere i vinter, da det ennå var mørkt og mye snø ute. Prosjektet har vært på flere befaringer og vurdert situasjonen dithen at det per i dag ikke lenger er nødvendig med ytterligere innleie av trafikkvakter, sier Sporveiens Tone S. Tuhus.
På spørsmål fra Nordre Aker Budstikke om henvendelser fra Kjelsås skole-foreldre om flere trafikkvakter, både der vaktene står i dag, rett etter innkjøring fra Grefsenveien inn i Kjelsåsveien, men også i selve krysset ved Coop Prix, så svarer Sporveien at de likevel ikke ser behovet for utvidelse av vaktordningen, etter de erfaringer de selv har gjort i området om trafikken.

Kai Vegard Østnes fra Braathen Landskapsentreprenør og byggeleder Steinar Braaten fra Sporveien. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Sporveien benytter anledningen til å takke for beboernes tålmodighet:
- Mange beboere blir naturlig nok berørt av endringene som skjer mens byggearbeidene pågår. Det er både krevende og utfordrende å bo og bevege seg i området når Grefsenveien oppgraderes. Prosjektet har forståelse for dette og vil derfor takke for tålmodigheten i anleggsperioden. Samtidig ber vi om forståelse for at løsningene som er valgt for trafikkavviklingen og fremkommeligheten er de som pr. i dag er ansett å være de beste.
Strekningen lenger ned, fra Storokrysset til Disen vil ikke åpne for vanlig biltrafikk før senere i 2020, da det der er mer omfattende arbeider, forteller Sporveien. Sporveien fortalte om fremdriften for det prosjektet i Nordre Aker Budstikke i mars.
Fremtidens byreise
Sporveien er byggherre for oppgraderingen av Grefsenveien på Grefsen og Kjelsås og utførende entreprenør for den øverste strekningen, mellom Platåveien og Kjelsås, er Braathen Landskapsentreprenør AS.
Våren 2020 er målet at noen av de nye trikkene kan testkjøres i Oslo. Trikkeprogrammet er Sporveiens investeringsprogram for trikk og omfatter innkjøp av 87 nye trikker, oppgradering av infrastruktur og utvikling av trikkebaser.
Som del av Trikkeprogrammet ligger det en plan for infrastrukturoppgraderinger (Samlet plan for oppgradering av trikkeinfrastruktur) som tar utgangspunkt i at Sporveien, Bymiljøetaten og Vann-og avløpsetaten koordinerer og samkjører sine respektive oppgraderingsplaner.
Fremtidens byreise er begrepet som forteller hva Trikkeprogrammet skal gi Oslo: 87 nye trikker, fornyet infrastruktur og gateopprustning, oppgraderte trikkebaser - her kan du lese mer på Sporveiens nettside.

Det legges kabelrør under betongfundamentene, slik at man senere skal kunne dra nye kabler uten å grave opp veien. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

På strekningen mellom platået og Platåveien skal det støpes fundament 4. april. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Meld deg på nyhetsbrev
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!