Nordre Aker Budstikke

Kari Grasmo i atelieret på Kjelsås og ved Akerselva. Foto: Kristin Tufte Haga

Når Kongen vil ha deg til å male seg...

– Jeg har aldri hatt noen annen jobb, sier kunstner Kari Grasmo. Hun er godt etablert i vakre omgivelser ved Akerselva, både privat og på arbeid.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 06.06.2021 kl 13:28

KJELSÅS: Kari Grasmo (74) har bodd i Solligrenda helt siden 1985. Hun har atelier i bygning 7 ved Frysja Kunstsenter, i de gamle Mustad fabrikkbygningene, hvor hun har holdt til siden 1982.

«Portretter, interiører og landskaper utgjør hovedtyngden i hennes billedverden. Grasmo er en fargerik dame, med stor fortellerevne. Hun har en unik evne til å se og gjengi detaljer. Kari har med seg arbeidslivsforståelsen fra Japan, og har en høy arbeidsmoral . Hun sier selv at hun omtrent alltid er i arbeid. – Jeg elsker jo mitt arbeid!», står det blant annet i presentasjonen av Grasmo, i forbindelse med en tidligere sak om kunstnerne ved Akerselva.

Kari Grasmo viser frem noen av de større bildene hun har malt. Foto: Kristin Tufte Haga

«Med sin multikulturelle erfaring med oppvekst i England og Japan, sin brede utdanningsbakgrunn - blant annet fra Statens Kunstakademi - og med en imponerende produksjon av malerier gjennom fem årtier, er hun en fremtredende skikkelse innen norsk billedkunst.»

Store Norske leksikon omtaler Grasmo som en teknisk dyktig tegner og grafiker med dragning mot det litterære og romantiske. Portretter, interiører og landskaper utgjør hovedtyngden i hennes billedverden.

Maler og tegner - i atelieret på Kjelsås er det mye vakkert å vise frem. Foto: Kristin Tufte Haga


Nordre Aker Budstikke besøkte Kari Grasmo i atelieret i forrige uke. Foranledningen var at nettopp hun i fjor hadde tegnet og malt Badetreet, eller «Tarzan-treet», som ramlet i elva i forrige uke - forvørig en sak som tusenvis har lest. Dette treet er det mange som har hatt et forhold til, i flere tiår.

Siden 1995 har Grasmo også malt surrealistisk.

Inn en dør og opp noen trapper, der har hun tegnet og malt i mange år nå. Og med en fantastisk utsikt fra et vindu i gulvhøyde, rett ut mot Akerselva. Kari Grasmo hadde sin første separatutstilling da hun var 23 år, i Stavanger Kunstgalleri.

A room with a view. Foto: Kristin Tufte Haga

– Jeg har aldri hatt noen annen jobb. Det er klart det kan være tøft økonomisk å være kunstner, men foreløpig lever jeg godt av kunsten min, sier Grasmo.

Kongen

Som for eksempel da selveste Kongen skulle foreviges.

– Det var Kongen selv, Harald V, som ønsket at jeg skulle male ham. Det var selvsagt veldig moro å få en sånn henvendelse. Jeg hadde tidligere malt biskop Andreas Aarflot. Aarflot satt den gangen i Kirkerådet, det gjorde Kongen også. Aarflot hadde visst fortalt at han var fornøyd med bildet jeg hadde malt av han, så ble det til at Kongen også ville at jeg skulle male han, forteller Grasmo.

– Bildet ble ferdig tre år senere, da var Kongen 60 år, og jeg var 50 år. Det var en stor jobb. Jeg kunne valgt å gjøre det enklere, med eksempelvis en hvit bakgrunn. Men jeg tenkte: Han er Kongen, han må få en fin bakgrunn, sier Grasmo og viser til alle elementene i rommet, gullspeil med figurer, takornamenter og søyler.

Kongen, foreviget av Kari Grasmo, på karigrasmo.no kan du se Kongen og mange andre arbeider av Grasmo. Foto: Kristin Tufte Haga


– Jeg fikk vondt i armene etterpå, det var mange små detaljer. Nå henger maleriet i Trondheim, i Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab. Der henger han sammen med alle norske og svenske konger, som er kronet eller velsignet i Nidarosdomen, forteller Grasmo videre.

Badetreet

Men fra konger til badetrær, ikke minst Tarzan-treet som nylig ramlet over i elva.

Tarzan-treet i kulltegning. Til venstre har Kari foreviget hunden sin. Foto: Kristin Tufte Haga

– Ja, det er jo så trist at dette treet nå har ramlet i elva! Jeg går turer med hunden min langs elva daglig, og har sette dette treet nesten hver dag siden jeg flyttet inn i Solligrenda på 80-tallet. Jeg så kvelden før det ramlet, at vannet gikk langt opp på land. Det var skikkelig flom!

Det var i 2020 at bildet av badetreet ble ferdig. Først tar hun bilder av det hun skal tegne eller male.

– Badetreet, eller Tarzan-treet som jeg kaller det, har vært så veldig sosialt, det har samlet folk. Jeg husker også en avis for noen år siden omtalte de beste badeplassene i Oslo. Da dukket treet opp på forsiden av avisen. Jeg har ikke prøvd å bade fra treet, eller slengt meg i tauet som var festet i treet. Men hadde jeg vært ung, så hadde jeg nok prøvd, smiler Grasmo, og legger til at bilde av Badetreet finnes i trykk, signert og nummerert.


Vakre tegninger og malerier er overalt i rommet, hun forteller at hun gjerne bruker flere år på de største arbeidene. Bildene har sterke farger, noe hun mener skyldes oppveksten i Japan.

– Japanerne er glade i sterke farger, se bare på kimonoene!

Du kan se flere av arbeidene på Kari Grasmos hjemmeside.

Om Kari Grasmo

Der står det blant annet at hun er oppvokst i Japan, noe som kunsten hennes bærer preg av. Hun har lang utdannelse ved flere tunge læringsinstitusjoner. Kari ble født i Birmingham, men familien flyttet snart til Japan. Oppveksten hennes i Japan er viktig for hvem hun er som person, og derfor også for kunsten hennes. Den japanske kulturen er en sentral del av henne, ved at japansk var hennes første språk. Som ung interesserte hun seg for både musikk og kunst. Kari var en dyktig fiolinist, men innså at det ikke ville la seg gjøre å bli både kunstner og musiker. Hun måtte ta valget, og valgte å satse 100 prosent på kunsten, 19 år gammel.

Kari har gått på en privat friluftsmalerskole i Japan, Statens håndverks- og kunstindustriskole, Statens kunstakademi, Statens lærerskole i forming og Jydske kunstakademi.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Nordre Aker Budstikke bruker cookies (informasjonskapsler) til å personalisere annonser og forbedre nettstedet. Ved å benytte nettstedet aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...