Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker på søppelklage-toppen

Fortsatt kommer det klager på søppelhentingen. Bildet viser hvordan det så ut i et sameie på Korsvoll i november. Foto: RENOVASJONSETATEN/CREATIVE COMMONS/PRIVAT

Det har kommet 24.000 klager på søppelhentingen i Oslo på to måneder. Nordre Aker-innbyggerne er blant dem som har klaget mest.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 09.01.2017 kl 16:12

OSLO: Det er Dagbladet som har fått innsyn i 24.000 klager på søppelhentingen i Oslo i perioden 3. oktober (da selskapet Veireno overtok) til 5. desember. Disse kommer fra 20 prosent av de omlag 50.000 hentepunktene.

I følge avisen gjelder halvparten av klagene manglende søppelhenting.

Nordre Aker på klagetopp

Fra Nordre Aker alene har det kommet inn 2408 klager (som utgjør 10,2% av alle innkomne klager). Bare fra bydelene Nordstrand (3715, 15,7% av klagene) og Vestre Aker (2991, 12,6% av klagene) har det kommet flere.

Færrest har klaget i bydelene Grorud (357 1,51% og Sagene (483, 2,04%), og fra boliger i Marka har det kommet 159 klager (1,51%).

Renovasjonsetaten meldte før jul at de håpet å være i rute med søppelinnsamlingen ved inngangen til 2017, men ifølge Dagbladet er det fortsatt mange som klager. Veireno-sjef Jonny Enger sier til avisen at de daglig mottar 200-250 klager på manglende papirhenting.

LES OGSÅ: Sameie på Korsvoll: – Situasjonen er uholdbar!

Ikke bedring i 2017

Fungerende direktør Beate Eriksen i Renovasjonsetaten bekrefter til Dagbladet at det ikke har vært noen markant nedgang i antall klager fram til inneværende uke.

Hun opplyser at det er satt inn flere biler, og at den totale mengden innsamlet søppel i forrige uke tilsvarte en normalperiode. Det jobbes imidlertid med å ta igjen etterslep. Nå er håpet at man vil ha en normalsituasjon i løpet av måneden.

Les mer og se Dagbladets interaktive kart med klager her.

Serviceerklæring

I en pressemelding mandag ettermiddag skriver imidlertid Renovasjonsetaten at det er en nedgang i antall klager, både på restavfall- og papirinnsamlingen. Etaten skriver at mens det kom klager på 4,47 prosent av alle papirhentingene i perioden 3. oktober til 1. desember, er antallet klager fra oktober til 6. januar redusert til 4,31 prosent. Tilsvarende tall for restavfall var i desember 1,75 prosent, men det 6. januar var 1,39 prosent.

Fra 1. januar gjelder Renovasjonsetatens servicerklæring. Den innbærer at mat-, plast- og restavfall skal hentes dagen etter registrert klage. Papiravfall inne tre virkedager.

Klager meldes inn til postmottak@ren.oslo.kommune.no, på tlf. 21802180, eller sms REN til 2401.

Klager i Nordre Aker

I høst fortalte vi om at søppelproblemet var stort flere steder i bydelen. Enkelte steder var ikke søppelet tømt på over én måned.

Vi kunne også bringe nyheten om søppelbilen som kjørte seg helt bort, og havnet midt i en nypreparert skiløype.

LES OGSÅ:

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...