Nordre Aker Budstikke

Nye regler også for syklister:

Forskriftsendring presiserer maksfart forbi gående

Generalsekretær i Syklistenes Landsforening, Morgan Anderson, bakerst i bildet. Foto: Kjetil Hasselgård, Syklistenes Landsforening

Nye elsparkesykkel-regler gjelder fra 18. mai. Men i samme forskrift kommer også nye regler for syklister på gangvei, fortau og i gangfelt.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 15.05.2021 kl 17:58

OSLO: – Elsparkesyklene er blitt veldig populære, og de er bra for mikromobiliteten. Samtidig er det en rekke utfordringer knyttet til bruken av dem. Derfor gjør vi nå noen endringer i regelverket for bruken av elsparkesykler, sa samferdselsminister Knut Arild Hareide, i en pressemelding fra Samferdselsdepartementet i forrige uke.

Reglene innebærer blant annet at det blir forbud mot å være flere på ett kjøretøy. Både politi og Statens vegvesen får nå muligheten til å ilegge overtredelsesgebyr på 3000 kroner.

Lenger ned i saken kan du se alle de nye reglene for elsparkesykler.

Også nye regler også for syklister

Det kanskje ikke alle har fått med seg er at «Forskrift om endring i forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)» også gjelder syklister.


Ǥ 18 nr. 3 skal lyde:
Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand, i tilnærmet gangfart og uansett med en fart ikke over 6 km i timen.»

Forskriften trer i kraft 18. mai 2021.

Syklistenes Landsforening

Morgan Anderson i Syklistenes Landsforening. Foto: Syklistenes Landsforening

Generalsekretær Morgan Anderson i Syklistenes Landsforening, forteller til Nordre Aker Budstikke at ny forskrift som gjelder syklister, er mye diskutert i foreningen. Han viser også til følgende informasjon som er lagt ut internt:

Neste uke trer strengere regler for bruk av elsparkesykler i kraft. I den sammenheng blir det gjort endringer i fire forskrifter, deriblant i § 18 i forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler). Der står det nå at passering av gående i «tilnærmet gangfart» betyr «en fart ikke over 6 km i timen». Samferdselsdepartementet opplyser at dette bare er en presisering av dagens tekst, og at det derfor er uproblematisk å endre ordlyden selv om fartsbegrensning for sykkel ikke var en del av høringen. SLFs høringssvar var kun rettet mot små elektriske kjøretøy. Departementet opplyser videre at denne nye regelen ikke vil gjelde gang- og sykkelvei. Det er politiet som vil håndheve den nye regelen, uten at det er klart i hvilken grad dette vil bli prioritert.


I praksis vil det etter lovens bokstav være forbudt å passere alle som holder en fart på 6 km/t eller høyere, selv om man gjør det hensynsfullt og aktsomt. SLF mener dette i praksis vil gjøre det vanskelig å ferdes på gangvei, fortau eller i gangfelt på en effektiv og samtidig lovlydig måte og vil be om departementets syn på denne problemstillingen.

Turveier

Anderson sier til Nordre Aker Budstikke at det vil bli viktig fremover for alle, gående, syklister og andre å være bevisst på hva slags anlegg de ferdes på.

– Og dertil viktig med skilting som forteller om nettopp dette. Rulleskiløpere og joggere, som fort kan komme over seks kilometer i timen, er ikke nevnt, men de er jo også ansett som gående, sier Anderson til avisa.

Nordre Aker Budstikke var onsdag i kontakt med Samferdselsdepartementet om saken, men har ikke lykkes i å motta noen tilbakemelding.

OPPDATERT: Til NRK fredag sier statssekretær i Samferdselsdepartementet, John-Ragnar Aarseth (H), blant annet følgende:


– Vi kommer langt med å bruke hodet uansett om du er gående eller kjørende. Og regelen med 6 kilometer i timen ved forbipassering av gående gjelder ikke på gang- og sykkelstier.

Her kan du lese hva Bymiljøetaten tidligere har uttalt om turveien langs Akerselva. Presseavdelingen i Bymiljøetaten bekrefter at selve turveien langs elva er regulert til turvei, og viser til at uttalelsen i den tidligere saken gjelder: Det er ikke noen fartsgrense på en gang- og sykkelvei.

Statens Vegvesen viste i samme sak videre til Vegdirektoratet:

– Syklende må tilpasse farten etter forholdene og ta hensyn, særlig gjelder det sykling der man ikke skiller mellom gående og syklende (gang-/sykkelveier, fortau). Ved passering av gående skal syklister holde tilnærmet gangfart, svarte pressevakt Monica Knoff, i Vegdirektoratet, og at dette er også presisert i Forskrift om kjørende og gående trafikk.

Trygg Trafikk viser til Vegtrafikkloven paragraf 3 og utdyper:


«Vegtrafikklovens §3 gjelder alle trafikanter, gående, syklende og kjørende. Den handler om at du har et personlig ansvar for at din atferd i trafikken ikke skaper farlige og vanskelige situasjoner for andre trafikanter (gående, kjørende eller syklende).

Tredje paragraf er altså et godt sted å starte for alle som skal ut i trafikken – uansett kjøretøy. I denne paragrafen i Vegtrafikkloven beskrives hovedbegrepene hensynsfull, aktpågivende og varsom, som betyr at du må vise hensyn og være oppmerksom og forsiktig i trafikken. Som syklist innebærer dette først og fremst at du må kunne tilpasse farten din til stedet, sikten og trafikkforholdene rundt deg, og at du må kjenne, og overholde, trafikkreglene.»

Mer om elsparkesykler

Kommunene får flere verktøy til å håndtere trafikale utfordringer med små elektriske kjøretøy. De får muligheten til å håndheve parkeringsovertredelser med parkeringsgebyr, og nye skilt som gir mulighet til å etablere lokalt fysisk skiltede soner med parkeringsforbud, fartsgrense eller bruksforbud, står det i pressemeldingen fra Samferdselsdepartementet.

Det blir en tydeliggjøring av forbudet mot å være flere på ett kjøretøy, og både politi og Statens vegvesen får muligheten til å ilegge overtredelsesgebyr. Gebyret er på 3000 kroner.

Det klargjøres at fotgjengere har prioritet på fortau ved at det blir presisert en øvre fartsgrense på 6 km/t ved passering av gående på gangvei, fortau eller i gangfelt.

– Jeg er glad for at vi nå raskt får på plass disse endringene i regelverket. Kommunene får nå gjennom vegtrafikklovgivningen mer mulighet til å håndtere feilparkeringer, etablere soner med egne fartsgrenser og parkerings- eller bruksforbud. Vi tydeliggjør forbudet mot å være flere på ett kjøretøy, og at fotgjengere har prioritet på fortau, og at fartsgrensen er på 6 km/t ved passering. I tillegg klargjør vi at trafikkreglene ikke skal begrense kommunal eierrådighet, sier Hareide videre i meldingen.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Nordre Aker Budstikke bruker cookies (informasjonskapsler) til å personalisere annonser og forbedre nettstedet. Ved å benytte nettstedet aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...