Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

1 av 3 skjønner ikke hva det offentlige mener

POW! Hardtslående kommunikasjons fra bydelen. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

– Vi har vårt «stammespråk» som vi forutsetter at alle forstår, men slik er det ikke, sier bydelsdirektør Øyvind Henriksen. Nå skal Bydel Nordre Aker bli tydeligere i måten de kommuniserer på.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 03.07.2019 kl 11:23

NORDRE AKER: En av tre nordmenn sliter med å forstå innholdet i brev de mottar fra offentlige etater. Andelen som ikke klarer å oppfatte budskapet fra offentlige tjenestetilbud, har økt siden 2013. Det kom frem i Statens innbyggerundersøkelse for 2017. Den avslørte at folk ikke skjønner innholdet i brev fra blant andre helse- og sosialtjenestene, og fra plan- og bygningskontorene.

– Det er ikke flaut for folk å ikke forstå innholdet i offentlige brev. Men det er en skam for de etatene og saksbehandlerne som ikke klarer å skrive på en slik måte at folk forstår, sa daværende kommunalminister Jan Tore Sanner til VG i 2017.

Proaktive

Også andre undersøkelser viser det samme. Derfor vil Bydel Nordre Aker nå gjøre noe med måten de kommuniserer med innbyggerne på, for å sørge for at informasjonen fra bydelens tjenester skal være enkel å forså for innbyggere og brukere.

Hvor mange brev som sendes ut med Bydel Nordre Akers «stempel» på i løpet av et år, er ikke godt å si.

– Dette har jeg ikke oversikt over, men det er mange, sier bydelsdirektør Øyvind Henriksen.

Bydelsadministrasjonen har ikke fått konkrete tilbakemeldinger på at innbyggerne ikke skjønner det bydelen skriver til dem, men:

– Det betyr ikke at det er tilfelle hos oss. Her må vi være proaktive, sier bydelsdirektøren.

Hefte

Bydel Nordre Aker har derfor fått laget en språkprofil, inspirert av det som er gjort i Bydel Alna og Bydel Sagene. Arbeidet er konkretisert i et hefte som skal distribueres ut til de ulike tjenestestedene, og som først og fremst vil rette seg mot ledere og saksbehandlere. Her er det tips til hvordan man bør ordlegge seg minst mulig byråkratisk og stivt, og hvordan man bør skrive så det blir mest mulig forståelig.

Et av eksemplene i heftet er å erstatte «Vedtak om egenandelsbetaling for langtidsopphold i institusjon» med «Betaling for sykehjemsplass».

Så enkelt kan det altså gjøres.

Bydelsdirektør Øyvind Henriksen med heftet som skal minne de ansatte på å kommunisere skriftlig med innbyggerne på en forståelig måte. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Bevisstgjøring

– Bakgrunnen for heftet er at vi ser at vi er nødt til å gjøre en innsats på dette området slik at vi kan kommunisere på en slik måte at våre innbyggere forstår oss bedre, sier Henriksen.

– Vi ser også at vi har en vei å gå når det gjelder den generelle saksbehandlingen og saksforberedelser, sier bydelsdirektøren, og legger til at det er en satsting i hele Oslo kommune på dette området.

Brosjyren sendes ut til tjenestene i disse dager, og så legges det opp til kurs og opplæring til høsten.

– Hva er målsetningen med dette arbeidet?

– Målsettingen med arbeidet er generelt å bevisstgjøre våre ansatte på språk og kommunikasjon. Vi har vårt «stammespråk» som vi forutsetter at alle forstår, men slik er det ikke. Vi må sørge for at vi kommuniserer enkelt og forståelig slik at alle våre innbyggere forstår det vi sender ut, eller snakker med de om, sier Henriksen.

Gallup

Synes du offentlige etater og instanser har et tungvint språk?

Vis resultat

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...