Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Av 32 parkerte biler i gata er det kun fire som må betale

Fra 1. mars slipper ingen unna lenger.

På tidspunktet bildet ble tatt, var 28 av 32 biler i Spikerveien elbiler som ikke trenger å betale beboerparkering. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

En uhøytidelig opptelling i de to beboerparkeringsveiene i Nydalen viser at de aller fleste slipper å betale. Men fra 1. mars får ikke disse stå gratis lenger. Samtidig må beboerne betale mer for beboerparkering.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 17.01.2020 kl 20:56

NYDALEN: La det først være klart: Dette er kun et øyeblikksbilde en tidlig torsdag formiddag i januar i Spikerveien og Tamburveien i Nydalen.

Men det er likevel interessant: Opptellingen viste at det blant 32 parkerte biler i Spikerveien, var 28 el-biler. Tre var bensin-/dieselbiler, mens det var én hybridbil i veien. I Tamburveien var åtte av elleve biler elektriske.

I Tamburveien var åtte av elleve parkerte biler elbiler. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Tamburveien i motsatt retning. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Etter at beboerparkering ble innført i utvalgte områder i Nordre Aker i september 2018 – de nedre delene av bydelen mot Blindern og Ullevål sykehus, pluss Tamburveien/Spikerveien i Nydalen – har bydelspolitikerne uttalt seg skeptisk til at elbiler får parkere gratis i beboerparkeringsveier. Hensikten med beboerparkeringen er å sikre plass til dem som bor i veien, og redusere fremmedparkering. Ordningen fjerner imidlertid ikke fremmedparkering med elbil.

I desember ba bydelsutvalget (BU) i Nordre Aker om at beboerparkeringsordningen utvides i bydelen til å gjelde alle veier innenfor Ring 3. Det kommer etter flere innspill fra beboere som ønsker ordningen utvidet, og fordi innføring av beboerparkering i enkeltveier og i sentrumsbydelene, har vist seg å skyve fremmedparkeringen til tilliggende veier.

Endringer i mars

Bymiljøetaten har nå evaluert beboerparkeringsordningen, og resultatene fremkommer av en rapport som var ferdig i fjor høst.

Samtidig varsles det økte priser og ny prisstruktur fra og med 1. mars: Fra 1. mars må du nå betale parkeringsavgift for elbil på kommunale plasser, og prisen for beboerparkering settes opp med 20 prosent.

Endringer for privatpersoner

Elbiler:

  • Beboerparkering vil koste 600 kroner for elbiler.
  • På avgiftsbelagte kommunale parkeringsplasser må du betale 20 prosent av prisen for fossile biler i 2019. For eksempel vil det koste mellom 3 og 13 kroner for én time avhengig av hvor i Oslo du skal parkere.

Fossile biler:

  • Prisen for beboerparkering for privatpersoner blir satt opp fra 3000 kroner til 3600 kroner. Hvis du allerede har beboerparkering, skal du ikke betale noe mer før neste gang du fornyer.

Motorsykkel:

  • Beboerparkering for fossil motorsykkel vil koste 1800 kroner. Hvis du allerede har beboerparkering, skal du ikke betale noe mer før neste gang du fornyer.
  • Beboerparkering for el-motorsykkel vil koste 300 kroner. På avgiftsbelagte kommunale parkeringsplasser må du betale 20 prosent av prisen for fossil motorsykkel i 2019.

Endringer for næring

Elbiler:

  • Hvis du skal ha beboerparkering for næring for el-personbil, koster dette 20 prosent av beboerparkering for fossile biler i 2019. For én bil blir dette 1200 kroner.
  • El-varebiler vil fortsatt kunne parkere gratis på alle kommunale plasser.

Fossile biler:

  • Prisen for beboerparkering for næringsdrivende blir satt opp med 20 prosent. For én bil blir dette 7200 kroner. Hvis du allerede har beboerparkering, skal du ikke betale noe mer før neste gang du fornyer.

Gallup

Bør beboerparkeringsordningen utvides til alle veier innenfor Ring 3 i Nordre Aker?

Vis resultat

Skal lønne seg å kjøre elektrisk

Til Aftenposten sier Arbeiderpartiets miljøpolitisk talsperson i bystyret, Andreas Halse, at beboerparkeringen har vært en suksess, og at det at elbiler også nå må betale litt, vil gjøre ordningen bedre for beboerne. Han mener heller ikke at økningen for fossilbiler, til 3600 kroner er oppsiktsvekkende høy.

– Vi ønsker ikke at boligområder skal brukes til pendlerparkering for folk som bor utenfor Oslo. Beboerparkering reduserer trafikken inn til Oslo og flere blir motivert til å bruke andre løsninger som kollektivtrafikk og bildeling, sier han til Aftenposten.

Eirik Lae Solberg, bystyremedlem og nestleder i Oslo Høyre, mener ordningen burde være selvfinansierende, og slik den er nå vil gi kommunen store inntekter. Høyre mener en rimelig pris for beboerparkering ville vært 1500 kroner i året, og vil ha fortsatt fritak for elbiler.

Fungerende miljøbyråd Arild Hermstad (MDG), sier til avisen at det alltid skal lønne seg å velge elbil foran fossilbil.

– Men også elbiler tar opp plass i gatene, og derfor mener vi at også elbiler må betale noe for å parkere, sier han. Les mer om hva politikerne mener, i saken i Aftenposten.

I Spikerveien var det ingen ledige parkeringsplasser denne tilfeldig valgte torsdagen. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...