Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Klager til Fylkesmannen for lavt antall barnehagetilsyn i bydelen

Illustrasjonsfoto, barnehage. Foto: Nicole Honeywill / Unsplash

Det er sendt inn en bekymringsmelding til Fylkesmannen om at Bydel Nordre Aker, ifølge Utdanningsdirektoratets liste, kun har utført fem barnehagetilsyn i 2018. Antallet stemmer ikke, opplyser bydelsadministrasjonen.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

NORDRE AKER: Nordre Aker Budstikke kjenner til at det nylig er sendt en bekymringsmelding til Fylkesmannen, om Bydel Nordre Akers tilsyn i barnehager, eller snarere mangel på tilsyn, ifølge innsender.

Innsender har sett på statistikken over tilsyn, som ligger offentlig ute på Utdanningsdirektoratets nettsider.

«Vi har sett nærmere på statistikken som ligger på Udir.no knyttet til tilsyn med barnehager. I følge denne statistikken ser vi en sterkt fallende trend i antall utførte tilsyn i bydel Nordre Aker fra 2014 til 2018. Bydel Nordre Aker er en av bydelene som har utført færrest tilsyn de siste årene og ligger langt under snittet for de øvrige bydelene i Oslo. I 2018 utførte bydel Nordre Aker to stedlige tilsyn og tre skriftlige tilsyn på sine 75 barnehager. Statistikken viser også at 34 barnehager ikke har hatt tilsyn siden før 2014 og at en barnehage aldri har hatt tilsyn.»

– Kan gi et misvisende bilde

Nordre Aker Budstikke har vært i kontakt med barnehageavdelingen i Bydel Nordre Aker. Bydelen mener statistikken ikke viser reelle tilsynstall, og at antall utførte tilsyn i 2018 er høyere.

– Denne statistikken er basert på hva barnehagene selv krysser av for i sin årsmelding, og det vil derfor kunne være ulik forståelse hos den enkelte styrer som fyller ut årsmeldingsskjemaet. Ettersom det gjennomføres tilsyn både etter Lov om barnehager og Forskrift om miljørettet helsevern, i regi av bydelsoverlegen, samt årlig kontroll av for eksempel lekeplasser og annet utstyr og ulike former for kartleggingsaktiviteter - vil forståelsen for hva som defineres/oppleves som tilsyn av barnehagene kunne variere etter hvordan aktivitetene kommuniseres av barnehagemyndighetene og forstås av den enkelte styrer, ifølge avdelingsdirektør Oppvekst og familie i Bydel Nordre Aker, Trine Køhncke Urholt.

– Slike mulige feilkilder gjelder alle bydeler, og det er dermed fare for at en direkte sammenligning av bydeler basert på disse tallene kan gi et misvisende bilde av tilsynsaktiviteten i de ulike bydelene.

Hun legger til at også byrådsavdeling for oppvekst og kunnskap har gjort barnehagemyndighetene i de ulike bydelene oppmerksom på denne statistikken, og også at det er grunn til å anta det er mange feilkilder i denne.

– Bydel Nordre Aker har, som de aller fleste andre bydeler, ikke ressurser til å gjennomføre varslet, stedlig tilsyn i alle eller mange barnehager hvert år. Derfor vektlegges det i tillegg ulike former for gjennomgang av dokumenter gjennom året, samt aktiviteter som gir mulighet for å veilede barnehagene. For eksempel jevnlig informasjon og dialog, samt møter og kartlegginger. Som tidligere nevnt er særlig gjennomføring av økonomisk tilsyn svært ressurskrevende, og dette vil ha betydning for den øvrige kapasiteten hos barnehagemyndigheten som i tillegg til tilsyn blant annet har ansvar for barnehageopptak, sier Urholt.

Hun opplyser at det i 2018 ble gjennomført seks tilsyn etter Lov om barnehager, i tillegg foregikk økonomisk tilsyn med 100 meterskogen i 2018, med rapport i 2019, og syv tilsyn etter Forskrift om miljørettet helsevern.

– Alle barnehager, private og kommunale som drifter i bygg eid av Omsorgsbygg KF hadde i tillegg kontroll av utelekeplass og lekeapparater. 14 barnehager ble fulgt opp med særskilt veiledning på bakgrunn av opplysninger i årsmeldinger.

Tilsyn i 2018

Nordre Aker har 75 barnehager. Nordre Aker Budstikke har søkt innsyn i tilsynsakene som ble avsluttet i 2018. Tilsyn som refererer til både Barnehagelovens paragraf 1 og 2, paragraf 16, paragraf 18, 21 og 22, og til Forskrift om miljørettet helsevern i barnehager.

Tilsynene rapporterer blant annet om diverse avvik – fra is og snø på taket, til usikrede komfyrer og kniver på kjøkkenet, om tilvenningspraksis, forhold som kan føre til tiltak fra barneverntjenesten, selve innholdet i barnehagen, internkontroll, bemmanning og daglig drift.

I rundt halvparten av tilsynene er det referert til bekymringsmeldinger i forkant:

– Alle tilsyn er basert på ROS-analyser (risiko- og sårbarhetsanalyser, journ. anm.). Mottatte bekymringsmeldinger og henvendelser fra foresatte er også en faktor i denne analysen, og tilsynsmyndigheten vil søke å prioritere barnehager det knytter seg henvendelser eller bekymringer til, ifølge Hilde Tomta Strønen, leder for søknadsenheten ved barnehagekontoret i Bydel Nordre Aker.

– Det er imidlertid viktig å understreke at ikke alle henvendelser eller bekymringsmeldinger utløser stedlig tilsyn, men ofte veiledende tilsyn og avklaringer. Veiledende tilsyn er en tilsynsform som i stor grad er løftet frem som anbefalt av Fylkesmannen, og barnehagemyndigheten benytter dette som en form for forebyggende tilsynsaktivitet.

Statistikken på Utdanningsdirektoratets nettsider

Utdanningsdirektoratet svarer følgende på statistikken om tilsyn:

– Det er bydelen som vet hva tilsynene dreier seg om. Det er ikke nasjonale tilsyn. Kommunen og bydelen er ansvarlig for tilsynet med sine respektive barnehager. De vil også vite hva det er de har ført tilsyn med og om. Kommunen er lokal barnehagemyndighet og skal påse at barnehagene drives i samsvar med regelverket, skriver Doris Amland, seniorrådgiver i Utdanningsdirektoratet, i en mail til Nordre Aker Budstikke.

– Barnehagemyndigheten har tre virkemidler til disposisjon; veiledning, tilsyn og godkjenning.

Fylkesmannen har et generelt veiledningsansvar overfor kommuner og eiere av virksomheter etter barnehageloven – og er klageinstans. Det som kommer inn i Basil (statistikken) er det som kommer ut – altså det barnehagene og kommunen og bydelen rapporterer inn. Bydelen skal også veilede barnehagen om hvordan skjemaene for innrapportering skal fylles ut.

– Veiledningen på «Årsmelding fra barnehagen og opplysninger fra kommunen» er grundig, slik at vi sikrer at innrapporteringen er mest mulig korrekt. Det ligger også forklaringer under alle punktene.

Det er ROS-analysene av barnehagene hvert år som ligger til grunn, for eksempel for om bydelen skal utføre tilsyn eller ikke.

– Det samlede resultatet av analysen danner grunnlag for bydelens interne tilsynsplan og prioriteringer knyttet til tilsyn, forklarer Urholt, som forteller at hun kjenner til at det arbeides sentralt med å utarbeide en felles ROS-analyse for Oslo.

ROS-undersøkelsene i Nordre Aker viser, ifølge bydelen, blant annet resultater fra brukerundersøkelser som går på barnets trivsel, utvikling og tilfredshet, bekymringsmeldinger, dispensasjoner fra stillingsprosenter, norm, resultatregnskap, tidligere tilsyn og godkjenninger.

Nordre Aker Budstikke følger opp saken når Fylkesmannen har konkludert i saken.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...