Blar opp 8,6 millioner til de eldre i Nordre Aker

Tone Tellevik Dahl, her under et besøk på Seniorhuset i Nordre Aker. Foto: Karl Andreas Kjelstrup (Arkivfoto)

Bydel Nordre Aker får 8,6 millioner kroner til å styrke sitt dagaktivitetstilbud for personer med demens og til rehabilitering i hjemmet.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 01.10.2018 kl 11:42

NORDRE AKER: – Byrådet er opptatt av å styrke eldreomsorgen i alle ledd. Målet er at de eldre mer skal få være sjef i eget liv, samtidig som de opplever trygghet, mestring og mening. Derfor har vi sagt at vi skal øke antall ansatte i hjemmetjenesten med 500 årsverk i valgperioden, sier Tone Tellevik Dahl, byråd for eldre, helse og arbeid, i en pressemelding.

125 av disse årsverkene skal komme innen demenstiltak, rehabilitering av hjemmeboende og såkalt aktivitetstid.

Sjef i eget liv

Bydel Nordre Aker har sikret seg 2,1 millioner kroner ut 2018 og så 6,5 millioner i 2019.

– Med disse friske midlene kan bydelen ha et utvidet dagaktivitetstilbud for personer med demens og styrke sine hjemmetjenester, sier byråden.

– Totalt er de 15 bydelene tildelt 82 millioner kroner innenfor ordningen, legger hun til.

Pengene er tildelt etter søknad og innebærer at bydelen får 7,4 flere årsverk. Årsverkene kommer i hjemmetjenesten og arbeidet her med rehabilitering av hjemmeboende. Konkret dreier det seg om sykepleier-, ergoterapeut- og fysioterapeutstillinger. I kriteriene er det vektlagt at stillingene skal være faste og i størst mulig grad hele.

I 2020 blir det lovpålagt for kommunene å tilby dagaktivitet for mennesker med demens. To av årsverkene skal gå til dagaktivitetstilbud til mennesker med demens.

– Midlene har bydelen fått for å gjøre seg i stand til å møte lovkravet. Vi skal bruke midlene til å utvidet dagens dagtilbud med 12 plasser. Vi skal også følge opp pårørende i dette arbeidet, sier Heidi K. Nordal, i Helse- og mestringsavdelingen i Bydel Nordre Aker. Nordal er også leder for Seniorhuset i Pastor Fangens vei.

Bydel Nordre Aker la i september om organiseringen av de hjemmebaserte tjenestene, med fokus på «hva er viktig for deg». Her kan du lese mer om hva det innebærer.

Rehabilitering

Rehabilitering av hjemmeboenede skjer både på Aker helsearena, i helsehusene og i eget hjem.

– Men det er behov for å satse mer på rehabilitering og å få hele tiltakskjeden til å fungere enda mer samordnet, sier byråden.

– Dette dreier seg om økt kontinuitet og koordinering av tjenestene. Dernest for å skape forutsigbarhet for innbyggerne og bedre og mer effektive tjenester.

De nye stillingene skal bidra til ytterligere samarbeid og kontakt på tvers av ulike bydeler og distrikter. Samarbeidet involverer også helsehus for at man skal kunne starte rehabiliteringsprosessen tidlig og for å kunne forberede hjemreise etter endt opphold på helsehus.

Her kan du lese om hva byrådets budsjettforslag, som ble lagt frem onsdag, betyr for Nordre Aker.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...