Se tiltakene i forbindelse med Grefsenveien-prosjektet:

Bor du i Grefsen- og Kjelsås-området må du lese dette

Sporveien og Bydel Nordre Aker på befaring på Grefsen og Kjelsås, her ved Kapellveien og Morellveien. Foto: SPORVEIEN

Sporveien har vært på befaring, og det er mange tiltak på gang i forbindelse med Grefsenveien-prosjektet.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 22.10.2018 kl 10:52

GREFSEN: I Grefsenveien-prosjektet skal trikkeskinnene skiftes ut, slik at de blir klare for testkjøring med Oslos nye trikker i 2020. Samtidig skal en hovedvannledning, som ligger under veien, byttes ut mellom Storo og Disen vendesløyfe.

Stenger for biler

Det er ikke lenge til Grefsenveien stenger for biltrafikk fra Storo til Disen i 16 måneder, og på nyåret stenger Grefsenveien for bilgjennomkjøring på strekningen fra Platåveien til Kjelsåsalleen trikkeholdeplass ved Midtoddveien - etter det informasjonsansvarlig Sven Ødegaard opplyste til Nordre Aker Budstikke onsdag - les saken her.

Det blir da buss for trikk i Grefsenveien i stengeperiodene.

Torsdag informerer Sporveien gjennom Nordre Aker Budstikke om forholdene i Grefsenveien og omkringliggende veier. Sporveien skriver at den ønsker en god balanse mellom fremkommelighet for bilister og trafikksikkerhet for fotgjengere. Her må sikkerheten til myke trafikanter, og spesielt barna, prioriteres.

– Som de fleste har fått med seg må vi stenge Grefsenveien (fra Storo til Disen, journ. anm.) for privatbiler i desember. Det er nødvendig for å sikre en effektiv gjennomføring slik at prosjektet blir ferdig i tide, sier Sporveiens prosjektleder Maria Suhr.

I faser

Sporveien forteller videre at anleggsarbeidet skal utføres i faser, og at det er veistrekninger forbi omfattende grøftearbeider i Grefsenveien, som vil stenges for gjennomkjøring, og således vil ikke hele strekningene fra Storokrysset-Disen og Platåveien-Kjelsås være stengt samtidig. I tillegg, med et så omfattende prosjekt, er det i følge Sporveien vanskelig på nåværende tidspunkt å vite nøyaktig hvor og når det blir mulig for privatbiler å krysse eller kjøre gjennomgående i Grefsenveien.

Sporveien mener også at den midlertidige situasjon vil øke presset på andre hovedveier inn og ut fra området, og også det lokale veinettet. Alle som er avhengig av å bruke bil inn og ut av området oppfordres til å benytte seg av hovedveiene.

Bråtenalleen i Nordre Aker, og som går ned mot Ring 3. Foto: SPORVEIEN

Sikkerheten går foran alt

Det er liten tvil om at anleggsperioden blir krevende for alle som bor og ferdes i området. Sporveien forklarer at prosjektet i lengre tid har jobbet med å kartlegge problemfylte strekninger og kryss i området. Videre at man har benyttet seg av lokalkunnskap, hvor blant annet bydelen, velforeningen og skolene gjennom FAU har vært involvert i arbeidet.

– Vi anstrenger oss for å gjøre anleggsperioden så smidig, effektiv, forutsigbar og trygg som mulig, og i valget mellom fremkommelighet og sikkerhet må sistnevnte prioriteres. Det tror jeg alle forstår. Et scenario som vi frykter er foreldre som føler at skoleveien blir utrygg, og som velger å begynne å kjøre barna til skolen. Da får vi ekstra press på de lokale veiene, sier Suhr.

Nå ramser Sporveien opp tiltakene som blir prioritert:

  • Bymiljøetaten etablerer nå permanente fartshumper på en rekke strekninger i bydelen i henhold til etatens fartssoneplan. Disse vil være på plass før Grefsenveien stenges. Andre veier kan også være aktuelle for midlertidige fartshumper.
  • De to nærmeste veiene til Storokrysset, Engveien og Bjerkealléen, stenges for dagparkering mellom kl. 07.00 og 18.00. I dag preges veiene nærmest Storokrysset av pendlerparkering, noe som medfører ekstra biltrafikk om morgenen. Det foregår også mye kjøring her om morgenen og dette representerer en stor risiko for barna som ferdes på disse veiene. Det kan bli aktuelt å innføre forbud mot dagparkering på andre veier senere.
  • Kapellveien, som har fortau, blir prioritert skolevei. Her vurderes det flytting av gateparkering til fortaussiden slik at de parkerte bilene danner et skille mellom bilene og barna, og for å hindre kjøring på fortau, noe som er et stort problem i dag.
  • I Kapellveien jobbes det med trafikksikkerhetstiltak for fotgjengere i kryssene ved Bråtenalléen og Morells vei. Her var prosjektet sammen med bydelen nylig på befaring, og blant annet blir det forbud mot parkeringer nær kryssene.
  • Prosjektet vil gjennomføre trafikksikkerhetstiltak i krysset Kjelsåsveien/ Aschehougs vei, hvor det også har vært en befaring nylig.
  • Prosjektet jobber med å få etablert et midlertidig signalanlegg i «Prixkrysset» (Kjelsåsveien og Grefsenveien/Midtoddveien).
  • Kirkegårdsbakken ved Grefsen skole er bratt, så her vurderes det ekstra strøing og måking om vinteren.
  • Prosjektet vil jobbe for å fjerne dagparkering i kurve på Betzy Kjelsbergs vei ved Grefsen skole
  • Prosjektet har fremmet åpning av bommene på Lofthus, men har ikke fått gjennomslag for det. Hovedårsaken er at man ikke ønsker å legge til rette for at det «sendes inn» unødvendig øst-vest gående trafikk, som ellers ville kjørt på ring 3. Dette kan likevel bli aktuelt senere, men prosjektet vil sammen med Bymiljøetaten se situasjonen litt an.
  • Prosjektet er positiv til samarbeid med skolene og FAU rundt ulike kampanjer for å sikre skolebarna.
  • Prosjektet har gjennom entreprenøren egne trafikksikkerhetsvakter i og rundt prosjektområdet i forbindelse med graving, rygging, arbeid ved spor, etc.
  • Det vil gjennomføres trafikktellinger på åpne og sårbare veier inn og ut av området både før og underveis i anleggsperioden, for å ha litt kontroll med hvordan trafikken fordeler seg.

NB! Her kan du se alle tiltakene i et kart!

En flertrinnsprosess

– I første omgang er det disse tiltakene som prioriteres men disse blir selvsagt evaluert underveis, også kort tid etter at tiltakene er innført slik at vi ser hvordan de virker, sier Suhr.

Viser det seg at tiltakene er utilstrekkelige, eller at prosjektet ser at det bør gjøre grep på andre strekninger vil prosjektet se på det, ifølge Sporveien.

– Vi har forståelse for at mange savner tiltak på andre strekninger, men vi ber om noe tålmodighet fra beboerne. Vi forsøker å gjøre så få endringer som mulig på kjøremønsteret i området, foruten stengningene i Grefsenveien.

Suhr fortsetter:

– Det å regulere trafikken i et så tettbefolket område er en prosess over flere trinn. Innføres det for mange tiltak og reguleringer samtidig, kan det skape forvirring for bilistene og trolig kaotiske forhold på lokalveinettet. Vi har tro på at det innledningsvis er best å begrense mengden med endringer og reguleringer av trafikkavviklingen, og så fortløpende vurdere effektene av stengningene. Basert på dette kan det eventuelt gjennomføres avbøtende tiltak som ansees som nødvendig.

Informasjon i byggeperioden

Sporveien forteller at informasjon gjennom hele byggeperioden har prioritet og det vil skje gjennom flere kanaler. For eksempel beboerbrev i posten, varsling på sms, oppslag på holdeplasser og gjennom lokalmedia. Det er også mulig å melde seg på et elektronisk nyhetsbrev. Det gjør du her. Informasjon blir også lagt ut på prosjektsiden for Grefsenveien på Fremtidensbyreise.no.

Spørsmål om prosjektet kan sendes til nabokontakt@sporveien.com (merk emnefeltet med «Grefsenveien»), oppfordrer Sporveien.

Kjelsåsveien

Men om Kjelsåsveien eventuelt vurderes å åpnes mot Grefsenveien ved Coop Midtoddveien, det nevner ikke Sporveien noe om foreløpig, slik Nordre Aker Budstikke også spurte om i sak av i går.

Nordre Aker Budstikke har også stilt spørsmål til Sporveien om strekningen Disen til Glads vei også vurderes stengt etterhvert i forbindelse med trikkeskinneoppgraderingen.

OPPDATERT: Om strekningen Disen til Glads vei sier Sporveien følgende torsdag ettermiddag:

– Når det gjelder strekningen fra Disen til Glads vei så er det foreløpig ikke bestemt noe her.

LES OGSÅ: Myrerskogveien og Marsveien stengt mot Grefsenveien

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...