Kan gå nærmere 20 år fra veiskulder-planen kom til den er en realitet

Fra det foreløpige planforslaget: Figur 4: Illustrasjon av fremtidig situasjon. Foto: ILLUSTRASJON/BYMILJØETATEN/PLAN- OG BYGNINGSETATEN
– Vi forstår at folk som bruker disse veiene ønsker en avklaring på hva som skjer. Bymiljøetaten vedgår at prosjektet i Maridalen er krevende.
Publisert: 22.12.2020 kl 11:15
Sist oppdatert: 22.12.2020 kl 11:16
MARIDALEN: I forrige uke kom nyheten om at den planlagte oppgraderingen i Maridalsveien, fra Carl Kjelsens vei til Brekke, med blant annet sykkelfelt på begge sider av veien, ikke blir en realitet på noen år.
Det opplyste Bymiljøetaten.
Planene om veiskulder for myke trafikanter, kanskje spesielt for sykkel og rulleskiaktivitet i Maridalen, startet helt tilbake i 2007.
Enighet
På hjemmesiden til Maridalens Venner, som omtaler sikring langs Maridalsveien av myke trafikanter, står det blant annet følgende:
«I forbindelse med bystyrets behandling av flerbruksplanen for Oslo kommunes skoger 2007–2015, fattet bystyret følgende vedtak: "Det anlegges en asfaltert sykkelvei på veiskulderen langs Maridalsveien."
Dette vedtaket er i grove trekk i tråd med det en rekke organisasjoner ble enige om på et temamøte i Maridalen i juni 2005: "Maridalsveien fra Brekke til Skar må av trafikksikkerhetsmessige årsaker utvides med en skulderbredde på minimum en meter, beregnet på myke trafikanter".»
Når det gjelder status for veiskulder, fra Brekke til Hammeren, svarer Bymiljøetaten nå:
– Det er vanskelig å si noe om når vi kan sette i gang bygging av strekningen. Fremdriften er at reguleringsplanen skal behandles politisk når den er ferdig utarbeidet. Det skal også lages en plan for gjennomføring og finansiering. Deretter skal vi lage arbeidstegninger og anskaffe entreprenør, ifølge senior kommunikasjonsrådgiver Guro Birkeland Tangen.
Krevende
I våres regnet Bymiljøetaten med at vi kom til 2025, før veiskuldre kunne være på plass langs Maridalsveien fra Brekke til Hammeren.

Planområdet strekker seg frem til brua ved Hammeren. Her er bussholdeplassen i sørgående retning. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Bymiljøetaten sier nå:
– Vi forstår at folk som bruker disse veiene, ønsker en avklaring på hva som skjer. Prosjektene er krevende fordi de ligger innenfor Marka-sonen, utvidelse av vei har konsekvenser for arealbehov til landbruk, artsmangfold og verneverdier, i tillegg må vi i Maridalen også ta hensyn til Maridalen landskapsvernområde. Det har derfor vært krevende planprosesser, både med KVU - konseptvalgutredning etter investeringsregimet - og planprogram i forbindelse med konsekvensutredning etter Plan- og bygningsloven.
Opparbeider ikke flere p-plasser
Foreløpig planforslag ble lagt ut i april 2020. Planen er tosidig utvidet skulder – veiskulder på begge sider – langs Maridalsveien. I det foreløpige planutkastet står det også at det ikke legges opp til parkeringsplasser langs Maridalsveien Hammeren, som er regulert men ikke opparbeidet, etter at veiskuldrene er opparbeidet.
Parkeringsplassen fjernes fra plankartet og erstattes av LNF-formål (Landbruks-, natur- og friluftsområder). Maridalsveien er forkjørsvei med 60 km/t og det er derfor ikke lov å parkere langs veien.
På Låkeberget er det utfartsparkering. Den skal også brukes som riggplass under anleggsarbeidet.
– Hvorfor fjerne parkeringsreguleringen ved Hammeren?
– Ved Hammeren er det regulert inn en parkeringsplass, en grov regulering fra 50-tallet, men denne er ikke opparbeidet. Det vil i nytt planforslag ikke legges opp til at det skal være parkeringsplasser ved Hammeren, og den regulerte, men ikke opparbeidende parkeringsplassen, fjernes fra plankartet og erstattes av LNF-formål. Bakgrunnen for dette er at man ønsker å redusere arealinngrep og at etablering av en eventuell parkeringsplass her vil gå på bekostning av A-området for naturmangfold på østsiden av veien, og B-området på vestsiden av veien - klassifisering etter Miljødirektoratets verdisetting av biologisk mangfold, hvor A er svært viktig naturtype og B viktig naturtype, svarer Line Thams Reiersen
pressevakt, i Bymiljøetaten, fortsetter:
– Grunnet verneverdier og naturmangfold, samt at strekningen ligger i Marka, ønsker man minst mulig arealinngrep. Etablering av flere dedikerte parkeringsplasser vil medføre store arealinngrep, noe som igjen har konsekvenser for verneverdier og naturmangfold. Det er i dag noen parkeringsplasser nordøst for Hammeren (langs Gamle Maridalsvei, journ.anm.). Disse ligger utenfor planområdet og påvirkes ikke av dette prosjektet.
Hun bekrefter at Låkeberget blir eneste parkeringsplass i planområdet.
Låkeberget skal strammes opp med avkjørsel, Bymiljøetaten har ikke eksakt tall på hvor mange parkeringsplasser det er på Låkeberget.
– Antall parkeringsplasser vil forbli det samme som før bygging. Det vil derfor kun være redusert parkeringskapasitet under anleggsperioden. I en konsekvensvurdering utført i 2018, antar man at store deler av parkeringsplassen vil kunne benyttes som vanlig under anleggsperioden. Bakgrunnen for at Låkeberget benyttes til riggplass er for å minske arealinngrep, samt at parkeringsplassen ligger tilnærmet midt på strekningen, noe som vil sikre optimal framdrift av anleggsarbeidene og god tilgjengelighet fra offentlig vei.
Også det asfalterte området ved Hammeren bussholdeplass skal utbedres.
– Ved Hammeren er det et større asfaltert areal som er i bruk i forbindelse med skogsdriftsvirksomhet og bussholdeplass. Bussholdeplass opprettholdes, men det skal lages en ny løsning for å gjøre området mer trafikksikkert, samtidig som tømmerdrift, verneverdier og naturmangfold ivaretas og således blir førende for ny utforming, svarer pressevakt Reiersen videre.

Det asfalterte området med bussholdeplass øst for Maridalsveien ved Hammeren. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Utviklingen i saken kan følges i Plan- og bygningsetatens innsyn.
Nordre Aker-politikere har ønsket at det også kommer på plass veiskulder helt inn til Skar, her kan du lese tidligere sak.
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!