Bydelen ønsker sykkelfelt i hele Grefsenveien. For sent, svarer Sporveien

Siste del av Grefsenveien, på Kjelsås, er under oppgradering. Her skal det kjøre trikk igjen en gang i 2020. Enn så lenge går buss for trikk, denne mot enveiskjøringen det siste stykket mot Midtoddveien/Kjelsåsveien. Foto: Kristin Tufte Haga
Bydelsutvalget i Nordre Aker mener løsningen for øvre del av Grefsenveien ikke er god nok, og ber om tosidig sykkelvei over Grefsenplatået helt til Kjelsås. Sporveien svarer med et blankt nei.
Publisert: 20.02.2019 kl 13:25
Sist oppdatert: 20.02.2019 kl 17:30
GREFSEN/KJELSÅS: Det var i sitt desembermøte i 2018 at bydelsutvalget i Nordre Aker påpekte at de mener Sporveien har valgt en dårlig løsning for trafikkavviklingen øverst i Grefsenveien. Bakgrunnen er blant annet at sykkel henvises til å dele veien med biler.
Bydelsutvalget gir uttrykk for at det heller ønsker en løsning med fortau og sykkelfelt i både nordgående og sydgående retninger i Grefsenveien, mellom Platåveien og Kjelsåsveien.
– Ikke god
Bydelsutvalgets vedtak i sak 183/18 «Prosjekt Kjelsås-Grefsenveien TNT og sykkelfelt», ble sendt til Sporveien på tampen av fjoråret, og lyder i sin helhet:
«Sporveien er i gang med å gjøre omfattende arbeider i Grefsenveien mellom Platåveien og Kjelsåsveien. Bydelsutvalget ser frem mot hardt tiltrengt vedlikehold og tilrettelegging for nye trikker på strekningen. Bydelsutvalget ser at den løsningen som Sporveien har valgt for øvre del av Grefsenveien mellom Myrerskogveien og Kjelsåsveien ikke er god. Løsningen vil, gjennom å beholde et rent trikkefelt i sydgående retning, forverre forholdene for syklistene på strekningen. Prosjektert løsning legger opp til at syklistene vil måtte dele et 3,5 meter bredt kjørefelt med både trikk og bil i nordgående retning. Kjørefeltet vil være avgrenset med kantsten på begge sider, både mot fortau og sydgående trikk.
Tosidig sykkelfelt i Grefsenveien mellom Myrerskogveien og Kjelsåsveien er påkrevet for å få en helhetlig sykkelløsning som kan betjene byen og bydelen helt fra Storo-krysset til Marka. Det vil være naturlig at sykkelfeltene i neste runde forlenges videre opp Midtoddveien til Kjelsås skole og Oset utfartsparkering.»
Kompromiss
Sporveiens svar til bydelen er datert 25. januar, og undertegnet av kommunikasjonsrådgiver Tone S. Tuhus og fungerende banesjef for Trikken, Ole Jonny Stavheim. De skriver at bydelens ønske «betinger at trikk og bil deler kjørefelt i begge retninger på denne strekningen.» De gjør det også klart at det ikke er praksis fra Sporveiens side «å informere BU om alle drift- og vedlikeholdstiltak som utføres på trikkeinfrastrukturen».
For å innfri gjeldene teknisk regelverk, skal skinnegangen mellom Myrerskogveien og Kjelsåsveien flyttes opp mot 15 centimenter fra hverandre, sammenliknet med hvordan det har vært til nå. Det gir begrenset plass innenfor veibredden.
Dette innebærer at trikk og bil deler trasé i retning Kjelsås, men – skriver Sporveien: «Det er imidlertid forbundet med risiko å la bil og trikk dele kjørefelt, og inngående/sydgående retning er det ikke ønskelig med felles trasé og blandet trafikk på bakgrunn av sikkerhet og fremkommelighet.»
Når løsningen om likevel delt trasé i retning Kjelsås er valgt, er dette et kompromiss mellom Sporveien Trikken, Ruter og Bymiljøetaten – og fordi ulempene ikke vurderes som altfor store ved å gjøre dette her.
For sent
Sporveien skriver at Statens jernbanetilsyn har vurdert at dette er endringer som kan iverksettes uten at ny søknad om å ta i bruk endret infrastruktur er nødvendig.
«Dersom løsningen blir endret, vil dette kreve ny melding til Statens jernbanetilsyn. Det er da usikkert om endringen vil bli søknadspliktig og om denne prosessen kan forsinke gjennomføringen,» skriver Tuhus og Stavheim i Sporveien.
De viser også til at prosjektet er igangsatt – med forberedende arbeider før jul, og at arbeidene startet like over nyttår. Til slutt skriver de:
«Kontrakt som definerer omfanget av arbeidene er inngått med valgt entreprenør. På bakgrunn av dette og forannevnte forhold er det på nåværende tidspunkt for sent å endre valgt løsning. Prosess for endring av løsning må eventuelt igangsettes på et senere tidspunkt. Sporveien forholder seg for øvrig til vår oppdragsgiver og bestiller, som er Byrådsavdeling for miljø og samferdsel (MOS). Vi ber derfor om at videre henvendelser om saken rettes dit.»
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!