Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Bydelsoverlegen refser fastlege for å kreve gebyr ved timebestilling

Bildet er en illustrasjon og viser appen Vårt digitale helsevesen fra Helsenorge.no, og har ellers ikke noe med meldingene som er sendt ut fra fastlegen i bydelen å gjøre. Foto: Foto: Gorm Kallestad / NTB (Illustrasjon)

Hvis ikke fastlegen rydder opp i dette innen 10. oktober, truer bydelsoverlegen med å si opp avtalen med legen. Det forlanges også at pasienter får tilbakebetalt gebyrene.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

NORDRE AKER: I et brev sendt til en fastlege i bydelen sent i september i år, vises det til tidligere henvendelser fra høsten 2019 om at det ikke er hjemmel for å kreve gebyr for timebestilling via SMS. Brevet er undertegnet av både tidligere bydelsoverlege Bjørn Sletvold og bydelsdirektør Øyvind Henriksen i Bydel Nordre Aker.

«Det vises til tidligere utsendt brev fra Helsedirektoratet Fastlegers og fysioterapeuters bruk av gebyrer (…) Det er ikke hjemmel for å kreve pasientbetaling for mottak og/eller behandling av henvendelser som nevnt ovenfor. Det er uten rettslig betydning om det er behandler selv, eller en tredjepart som behandler har inngått avtale med som mottar betalingen,» skriver blant annet bydelen til fastlegen.

«I strid med Helsedirektoratets forståelse»

Videre skriver bydelen:

«Du er som fastlege i Bydel Nordre Aker gjentatte ganger informert om at krav om gebyr ved timebestilling ved SMS er i strid med Helsedirektoratets forståelse. Et eksempel på ulovlig egenbetaling er gebyr på bruk av SMS eller internett i kommunikasjonen med legen/legekontoret (…) Dette brevet er å anse som et pålegg om retting».

Det forventes en bekreftelse på at legen har endret praksis, og at gebyr for timebestillingen på SMS er fjernet innen «rimelig tid og senest 10.08.2020».

«Bydelen anser avtalebruddet som grovt da pasienter er avkrevet ulovlig gebyr over lang tid,» står det også.

Ifølge bydelen er det også mulighet til å holde tilbake deler av basistilskuddet inntil forholdet er rettet. Hvis ikke fastlegen endrer som nevnt over, varsler også bydelen at tilbakeholdelse av basistilskudd kan medføre at bydelen vil vurdere oppsigelse av avtalen med fastlegen.

– Nå ryddet opp i

Tidligere bydelsoverlege i Nordre Aker, Bjørn Sletvold, som fortsatt holder i noen saker. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Bjørn Sletvold var bydelsoverlege i Nordre Aker fram til oktober i år, og det er han som har holdt i denne saken. Fredag 9. oktober sier han dette til Nordre Aker Budstikke:

– Det har også vært flere tidligere saker som denne, men nå er dette ryddet opp i. I denne konkrete saken har også fastlegen meldt oss at gebyr ikke lenger vil bli belastet slik beskrevet ovenfor. Gebyret har vært på seks kroner per SMS.

Det står også i nevnte brev til fastlegen at pasienter som har blitt avkrevd SMS-gebyr skal opplyses om at de har krav på tilbakebetaling.

Sletvold kjenner ikke til fysioterapeuter i bydelen som har belastet med samme type gebyr ved timebestilling.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...