Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Stadig flere avganger for fulle:

MDG-byråden refser regjeringen

Ruter melder om flere og flere kollektivavganger med kapasitetsoverskridelser. Vikarierende miljø- og samferdselsbyråd Arild Hermstad (MDG) mener regjeringen må gjøre noe. Foto: Christian Fredrik Borg

Miljø- og samferdselsbyråden mener det er en «veldig bekymringsverdig situasjon» og vil at regjeringen bør åpne for bruk av flere sitteplasser på transportmidlene.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 30.06.2020 kl 21:04

NORDRE AKER/OSLO: Nye tall fra Ruter viser at antallet avganger som har flere passasjerer enn maksimumsgrensen, er økende. Sist uke var én av ti avganger for fulle. Det er en økning på 1,4 prosentpoeng fra uken før.

I uke 20 gjenåpnet skolene for de siste elevene. Da var antallet avganger med kapasitetsoverskridelser i Oslo 3,7 prosent. De påfølgende seks ukene er tallet nesten tredoblet.

Foto: Ruter

Bekymret byråd

Vikarierende miljø- og samferdselsbyråd Arild Hermstad (MDG) sier til Nordre Aker Budstikke at han synes det er en «veldig bekymringsverdig situasjon».

– Når det er så mange brudd på smittevernreglene, mister også folk noe av respekten for reglene. Særlig sykehusansatte og andre grupper med samfunnskritiske funksjoner vil få problemer med å bruke kollektivnettet, sier han.

Vikarierende miljø- og samferdselsbyråd Arild Hermstad (MDG). Foto: Christian Fredrik Borg

Hermstad tror det er mange som tenker at vi er over det verste, og at det ikke er så farlig lenger.

– Det er dårlig nytt, for det er ikke over. Vi gjenåpner samfunnet gradvis, skolen er åpnet, det er åpnet for kulturarrangementer, og det er forventet at mer skal åpnes. Jeg tror vi må endre på reglene i kollektivtrafikken, slik at vi får mer kapasitet uten at det blir større smittefare. Det mener vi er fullt mulig.

– Hvordan?

– For eksempel kan man åpne for bruk av flere sitteplasser. Det viktigste å unngå er ansikt-til-ansikt-kontakt, forklarer byråden.

Han viser til at det i København er åpnet for flere plasser ved at man kan sitte ved siden av hverandre.

– Det fungerer, de har i hvert fall ikke noe noe som tyder på økt smitte.

– For passiv regjering

– Så dere mener regjeringen bør åpne for det samme i Norge?

– Vi mener regjeringen foreløpig har vært for passiv. Vi har tatt opp flere ganger med dem at det har vært behov for å se på en revidering, så vi håper de tør å bruke den modellen som er brukt i København, svarer miljø- og samferdselsbyråden i Oslo.

Dagens kapasitet i kollektivtrafikken i hovedstaden er mellom 33 og 40 prosent av normalen, ifølge byråden. Med en slik løsning vil den være nærmere 70 prosent.

Hermstad mener de trenger økt kapasitet fordi det kommer mange studenter til Oslo 10. august, samtidig som folk kommer hjem fra ferie. Dessuten trekker han frem at mange ønsker seg tilbake til arbeidsplassene.

– Da trenger vi at kollektivtrafikken er trygg for smitte, men vi trenger også at reglene som gjelder er forståelige for folk, og som det faktisk er mulig å etterleve.

1200 busser i trafikk på det meste

Ruter melder om flere og flere kollektivavganger med kapasitetsoverskridelser. Foto: Christian Fredrik Borg

Fremste dør på busser og trikker har vært stengt siden midten av mars. I en e-post til Nordre Aker Budstikke opplyser Ruter at de har rundt 1200 busser i trafikk på det meste. Over halvparten av disse har kun to døråpninger. De fleste av disse er regionbusser.

– Hvor ofte blir de ulike transportmidlene rengjort?

– Det er helsemyndighetene som til enhver tid avgjør hvilke tiltak som er mest effektive for å unngå smitte, og Ruter følger også de smittevernplaner og den beredskap som helsemyndighetene er ansvarlige for. Alle våre operatører har styrket daglig renhold på T-bane, trikker, busser, minibusser og båter i henhold til myndighetenes råd om ekstra nøye renhold, sier pressevakt i Ruter, Knut-Martin Løken.

Styrkingen består av blant annet ekstra renhold og desinfisering av kontaktflater som håndtak og gripeflater, samt knapper for å åpne dører. Det gjøres i forbindelse med daglig renhold av transportmidlene.

– Dørene på transportmidlene skal åpnes av fører ved hver holdeplass. Alle operatører har rutiner for daglig vask av sine transportmidler, og følger disse opp. Selv om renholdsrutinene er forsterket, så er det viktig at alle reisende følger Folkehelseinstituttets (FHI) rutiner om håndhygiene og hostehygiene, forklarer Løken, og legger til at de er i tett dialog med operatørene og vurderer løpende tiltak ved behov.

– Viktigste er å være tydelige

Byråd Hermstad forteller at det viktigste de har gjort er å være veldig tydelige overfor regjeringen om at de trenger mulighet til å kjøre med mer kapasitet og at smittevernreglene må endres for kollektivtrafikken.

Han trekker også frem tiltak som informasjon til brukere, sette inn flere busser der det er mulig, og veiledning fra vektere i enkelte tilfeller på spørsmål om hvilke nye vurderinger de har gjort når stadig flere avganger er for fulle.

– Men vi har opplevd noen veldig ubehagelige situasjoner, medgir han.

Fredag for en drøy uke siden ble en vekter angrepet av badegjester på 30-bussen, som går fra Nydalen til Bygdøy.

Samferdselsministeren svarer

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) skriver i en kort kommentar til Nordre Aker Budstikke at Helsedirektoratet er i ferd med å redigere kollektivtransportveilederen.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF). Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

– Vi kommer til å ta initiativ til et møte med aktørene, helsedirektøren og Nærings- og fiskeridepartementet når den reviderte veilederen foreligger, skriver Hariede.

Vil tilby kollektivtilbud

Byråd Arild Hermstad mener det ikke er et problem å reise kollektivt så lenge man overholder smittevernreglene.

– Er det aktuelt å stenge linjer?

– Vi måtte gjøre det i det tilfellet. På samme vis som man ønsker at folk skal kunne gå på kino og teater, ønsker vi at de som trenger å kjøre kollektivtrafikk, gjør det. Vi ønsker å kunne tilby tjenesten til Oslos befolkning og de som er på besøk, sier han og fortsetter:

– Man skal tenke seg om en og to ganger før man setter seg på en buss. Hvis det ikke er for mange på bussen, og man opprettholder smittevernreglene, er det ikke et problem at vi kjører busser og trikker. Kollektivtransport er definert som samfunnskritisk infrastruktur. Det er et tilbud vi skal ha.

Han forteller samtidig at han forventer at reglene vil vare langt utover høsten og i lang tid.

– Vi skal fortsatt være veldig restriktive med egen bruk av kollektivtrafikk og vente på neste buss - uansett hvordan reglene blir.

– Er du skuffet over hvordan Oslos befolkning har taklet at kollektivtransporten har en maksimumsgrense?

– Nei, i utgangspunktet synes jeg Oslos befolkning har gjort en formidabel innsats med å slå ned smitten. Vi har vært en av storbyene i verden som har vært flinkest på å unngå de alvorligste konsekvensene av korona. Vi har lave smittetall og fått smitten under kontroll. Det har vært en storstilt dugnad som folk i Oslo har vært med på. Det som gjelder nå, er å stå løpet ut og tenke at dette ikke er over. Vi trenger fortsatt å ha en restriktiv linje på bruk av kollektivtrafikk, avslutter han.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...