Bystyret avviste innbyggerforslaget i Grefsenveien

Slik er forslaget til veisnitt i Grefsenveien. Foto: Sporveien / Bymiljøetaten

Forslagsstillerne er skuffet, og bydelsutvalgslederen mener bystyret verken tar hensyn til lokale folkevalgte eller innbyggerne i Nordre Aker.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 18.06.2018 kl 10:48

GREFSEN: – Det er naturligvis skuffende at byrådet og bystyreflertallet ikke har vist vilje til å se på våre innspill og heller ikke ville slutte seg til det gode forslaget til vedtak fra Høyre og Venstre i samferdselskomiteen. Man kan ikke se det på annen måte enn at de neglisjerer både lokaldemokratiet og hensynet til kollektivtrafikken. De neglisjerer også egne lokale partigrupper, som jo har støttet kritikken av løsningen i Grefsenveien, sier Tom Ole Bergerud, som sammen med Haavard Nordlie fremmet innbyggerforslaget.

Onsdag ble det forkastet av bystyretflertallet, bestående av Ap, MDG, SV og Rødt.

I innbyggerforslaget fra februar i år kritiserte Bergerud og Nordlie mangelen på medvirkning – arbeidene i Grefsenveien fra Storo til Disen er fremmet som en ren byggesak, ikke en reguleringssak. Ombyggingen skjer i forbindelse med at Grefsenveien skal rustes opp til prøvekjøring med de nye trikkene fra 2020.

Bergerud og Nordlie mente også at trikken måtte prioriteres med egen trasé hele veien, og unngå at trikken må dele felt med biler som skal svinge til venstre i Storokrysset, slik Sporveien og Bymiljøetaten foreslår i planene. I tillegg ba de om sykkeltilrettelegging i andre gater enn Grefsenveien. Senere har de også lagt frem konkrete forslag til andre sykkeltraseer.


Haavard Nordlie og Tom Ole Bergeruds innbyggerinitiativ fikk nesten 600 underskrifter på svært kort tid, og måtte derfor behandles av bystyret. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Alternativ fra Høyre og Venstre

I samferdselskomiteen foreslo Høyre og Venstre å be byrådet utarbeide en ny løsning for sykkel i Grefsen-/Kjelsås-området, og å redusere hastigheten i veien til 30 km/t så lenge det legges opp til sykling i blandet trafikk. I tillegg ville partiene ha egen trasé for trikken på hele strekningen, for å unngå at biler som svinger til venstre inn mot Storokrysset er til hinder for trikkens fremkommelighet.

Fremskrittspartiet ønsket på sin side å stille alt planlagt arbeid mellom Storo og Disen i bero mens det lages en helhetlig plan for Storokrysset og Grefsenveien på hele strekningen fra Storo til Kjelsås.

I bystyret onsdag ble begge forslag nedstemt. Flertallskoallisjonen bestående av byrådspartiene og Rødt vedtok sin egen innstilling om ikke å ta innbyggerforslaget til følge.

Ba bystyret lytte til lokalpolitikerne

Dette til tross for at BU-leder Per Henry Christiansen (H) og nestleder Ingeborg Briseid Kraft (V) i forkant hadde sendt en oppfordring til samtlige bystyremedlemmer der de ba bystyret lytte til de lokale folkevalgte.


BU-leder Per H. Christiansen. Foto: Karl Andreas Kjelstrup




Bydelsutvalget i Nordre Aker vedtok nemlig enstemmig i fjor at de ønsket en utredning av alternative sykkeltraseer i Grefsen-området. Det har ikke blitt gjort.

Christiansen og Kraft understreket at bydelsutvalget i Nordre Aker stiller seg bak intensjonen i innbyggerforslaget.

– Jeg synes det er både trist og kritikkverdig at bystyret ser bort fra de klare synspunkter og råd de har fått i denne saken, sier BU-leder Christiansen til Nordre Aker Budstikke.

– Vi får nå en situasjon hvor syklistene som skal nedover Grefsenveien får en farligere situasjon, og trikken dårligere fremkommelighet, enn det alternativet som innbyggerinitiativet har foreslått.

Han mener det er uforståelig at byrådet og bystyret har valgt ikke å lytte til lokalbefolkningen.

– Vi har nå en situasjon der trafikkløsninger tres ned over hodet på oss og der ideologi og fantasitall for trafikkutviklingen styrer utviklingen og løsningene og ikke reelle behov, sier Christiansen.

Strekningn med stort potensial

– Vi kommer ikke utenom kompromisser, men vi kommer heller ikke utenom at dette er en strekning mange sykler allerede. Mange flere vil gjøre det om vi sørger for trygge og gode løsninger, sa Pål Thygesen (MDG), på vegne byrådet, da saken ble debattert i bystyret onsdag kveld.

– 5. juni syklet 3000 gjennom Storokrysset. Vi bygger ikke sykkelveier for de få som våger seg gjennom Storokrysset i dag, men for at flere skal føle seg trygge på sykkelsetet.

Grefsenveien er en del av Planen for sykkelveinettet i Oslo, og både sykkeldirektør Rune Gjøs, og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) har vist til at strekningen mellom Storo og Åsengata kan være en aktuell pendlingsrute på sykkel for 24.000-30.000 mennesker daglig.

– Ikke trygg

– Det aller viktigste i Grefsenveien er å sikre trikken god fremkommelighet både opp og ned. Trafikkbildet på Grefsen og Kjelsås trenger en trikk som ikker er forsinket, og en sykkelvei som er trygg for dem som sykler, sier Kristoffer Gustavsen, bystyrerepresentant for Høyre.

Han mener det er inngått dårlige kompromisser i Grefsenveien.

– Grefsenveien er ikke en trygg sykkeltrasé i dag, og da er det skuffende at byrådspartiene heller ikke vil være med på å redusere farten i Grefsenveien til 30 km/t der det skal sykles i blandet trafikk, sier han.

– Nå får vi en løsning som er dårlig for alle trafikantgrupper – syklistene må dele veien med bilistene, og trikken blir forsinket av bilene, legger han til.

Sykkel i Grefsenveien?

– Innbyggerforslaget foreslår å legge sykkelveien i andre gater. Er Høyre enig i det?

– Grefsenveien en del av sykkelplanen for Oslo, og vi ville be om at det utarbeides en ny og bedre sykkelløsning i Grefsen-/Kjelsås-området enn slik den foreligger nå. Det kan godt være at den skal ligge i Grefsenveien, men vi ville gå en runde til, sier Gustavsen.

Høyre og Venstre mener også at arbeidet med neste fase i Grefsenveien-prosjektet – omreguleringen av selve Storokrysset – har kommet i gang for sent.

– Det reguleringsarbeidet som har kommet i gang nå burdet vært startet mye tidligere. Slik kunne vi unngått å få dette som en byggesak. Det gir dårligere medvirkningsprosesser, sa Hallstein Bjercke (V) i bystyremøtet onsdag.

– Når reguleringsplanen for Storokrysset kommer, vil det være behov for å ekspropriere eiendom på oversiden av Storokrysset, for å få plass til alt man ønsker seg i Grefsenveien. Og det er en ærlig sak. Men nå virker det som om byrådet gjemmer seg bak at dette enn så lenge er en midlertidig løsnig, avslutter Gustavsen.

LES OGSÅ: Bymiljøetaten vil anlegge sykkelfelt fra Disen til Grefsenplatået i sommer

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...