Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Da bildelerne på Ullevål fikk egne p-plasser, skjedde det noe

Morten Munch-Olsen, direktør i Bilkollektivet, ved selskapets eneste parkeringsplasser på offentlig grunn, i Ullevål Hageby. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Nå ber Morten Munch-Olsen, direktør i Bilkollektivet, Oslo-politikerne forte seg med å etablere de 600 lovede bildelingsplassene i byen – og komme opp med en bedre prisstrategi: Nå må nemlig bildelere betale dobbelt så mye for parkering som «vanlige» bileiere.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 29.10.2019 kl 08:35

ULLEVÅL: Da beboerparkeringen ble innført i flere bydeler i fjor, mistet bildelingstjenester som Bilkollektivet mulighet til å parkere sine biler på offentlig gateparkering – uten å betale timespris for å stå der. På Damplassen i Ullevål Hageby hadde Bilkollektivet syv faste biler, men da området fikk beboerparkering i september 2018, måtte bilene flyttes. Det er nemlig kun beboere i områder med beboerparkering som kan kjøpe parkeringstillatelse til biler de selv eier. Bilkollektivets medlemsmasse i Ullevål Hageby falt dermed fra 130 til 80 på kort tid, ifølge selskapet.

– Jeg hadde ikke trodd at så mange skulle melde seg ut. Men for dem (beboerne på Ullevål, journ.anm.) var det ikke lenger relevant når bilene ikke var tilgjengelige. Flere av disse har nå heller valgt å kjøpe egen bil, sa Morten Munch-Olsen, direktør i Bilkollektivet, i fjor høst.

Fikk på plass hasteløsning

Miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG), var glad for å kunne markere åpningen av de første offentlige parkeringsplassene for bildelingsbiler i Oslo – på Damplassen – 27. februar 2019. Men bildelerne må betale dobbelt så mye per plass som «vanlige» bileiere. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Nordre Aker Budstikke satte fokus på problemet beboerparkeringen medførte for bildelere, og i vinter kom derfor en hasteløsning fra byådet, mens en ny forskrift for bildeling og beboerparkering var under utarbeidelse: Bildelingstjenestene fikk syv reserverte plasser et ønsket sted i byen. Bilkollektivet valgte seg Damplassen, og det fikk ganske umiddelbare konsekvenser.

Les mer om åpningen av plassene her!

– I området som sokner til bilene på Damplassen, er vi nå oppe i 160 medlemmer, og veksten fortsetter. Utnyttelsesgraden på Damplassen ligger litt over snittet for plassene våre totalt i Oslo. Snittet i sommer har vært over 70 prosent (målt i antall timer, gjennom hele døgnet, journ.anm.), mens 12-månedersnittet er 43 prosent, sier Munch-Olsen til Nordre Aker Budstikke.

I februar fikk bildelingstjenestene utdelt syv egne parkeringsplasser hver på offentlig grunn. Bystyret har vedtatt at dette skal økes til 600. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Han forteller at Bilkollektivet har opplevd stor interesse for bildeling så langt i år. Totalt var antall innmeldinger første halvår omtrent doblet sammenliknet med fjoråret. Nå ligger det opp mot tre ganger så mange hver måned. Veksten i bruk av bilene ligger over 20 prosent, opplyser han.

– Vi hadde en vekst i sommer (juni-august) på 23 prosent sammenliknet med i fjor, og har i denne perioden registrert 1200 nye brukere (netto). Antall innmeldinger ligger på tre ganger nivået fra i fjor.

Medlemmene i Oslo har i denne perioden (juni-august) kjørt 2,5 millioner kilometer fordelt på nesten 17.000 turer. En total utnyttelsesgrad av bilparken på 57 prosent. Damplassen står for 47.424 kilometer fordelt på 278 turer, og en utnyttelsesgrad på 59 prosent – altså litt over snitt.

Fakta: Bilkollektivet

  • Bilkollektivet ble startet i 1995, og er Norges største leverandør av bildeling.
  • Bilkollektivet er en non-profit medlemsbedrift med formål om å fullt ut erstatte medlemmenes behov for egen privatbil.
  • Bilkollektivet sier selv at de vil bidra til en grønnere by og et bedre miljø, med færre biler og mindre unødvendig kjøring.

Betaler dobbelt så mye som andre

– Vi har fremdeles kun disse syv plassene som vi trumfet igjennom som en test på prøveordningen. Det som er viktig for oss nå er at kommunen setter fart i utrullingen av de resterende 593 plassene de har lovet, samt at de vurderer prissettingen. Per i dag betaler vi dobbelt så mye som privatbilister, og vi må kjøpe beboerkort i tillegg. Det er å sko seg på bildelingen, ikke tilrettelegge!

For en vanlig bileier koster det nemlig 3000 kroner i året å kjøpe beboerparkeringstillatelse. For bildelingsselskapene koster de reserverte plassene 500 kroner i måneden – altså 6000 kroner i året. Det er en kostnad som må tas av medlemmene, og som gjør bildelingen dyrere for vanlige folk, ifølge Bilkollektivet-direktøren.

– I Stavanger betaler bildelere en symbolsk sum for parkering, tilsvarende kostpris. I Bergen kommune har de en ordning som er tilsvarende som for privatpersoner. Men i Oslo må vi altså betale dobbelt så mye som en «vanlig» bileier – 6000 kroner i året per bil. Det går ikke an for en Miljøhovedstad, sier Munch-Olsen.

Bilkollektivets syv plasser på offentlig grunn på Damplassen har ført til stor medlemsvekst, melder selskapet. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

– Skor seg på oss

Bilkollektivet har avtaler med flere borettslag om parkeringsplasser til delte biler på deres grunn. Selv om hovedtyngden av medlemmer befinner seg i de sentrale bydelene, er det også interesse flere steder i ytre by. Et av områdene med størst medlemsvekst er for eksempel Oppsal, forteller Munch-Olsen. Og på Rødtvedt har Bilkollektivet nettopp inngått avtale om parkering med et borettslag, for å gjøre bildeling mer tilgjengelig for beboerne.

– Vi er skuffet over at kommunen prøver å sko seg på oss. Vi tror på at byrådet egentlig ønsker å tilrettelegge for bildeling, men dette er i realiteten det motsatte, sier han – og viser til effekten tilgjengelig parkeringsplasser hadde på Damplassen.

Eirik Lae Solberg (H), Andreas Halse (Ap), Sirin Stav (MDG) og Sunniva Holmås Eidsvoll (SV) svarte på spørsmål fra Morten Munch-Olsen på Damplassen i februar i år. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Munch-Olsen understreker at økt tilgang på bildeling reduserer antallet biler i byen:

– Våre medlemmer bruker kollektivtransport til jobb, men trenger bil til handling, kjøre barna på trening og når de skal på ferie. Men bilene må være lett tilgjengelige, og dersom man må reise langt for å finne en bil, vil det for mange være mer interessant å kjøpe egen bil, sier han, og forteller at Bilkollektivets erfaring er at folk går inntil fem minutter for å hente en bil i hverdagen. Er bilen lenger unna, er det ikke lenger interessant.

Ønsker flere elbiler, men mangler lading

Bystyret vedtok allerede i fjor sommer at det skal settes av 600 offentlige parkeringsplasser til delte biler. Bilkollektivet mener det samtidig må legges til rette for lading, ikke minst som følge av byrådets målsetting om at Oslos skal være en nullutslippsby i 2030.

– Vi ønsker å utvide elbilparken vår, men er helt avhengig at det følger ladeinfrastruktur med disse plassene. Det er det foreløpig ikke vedtatt at det skal, sier Munch-Olsen.

I fjor hadde Bilkollektivet like under 350 biler i sin portefølje, og har i år passert 400, i takt med medlemsveksten. Neste år er planen en ytterligere økning. Og direktøren hadde gjerne sett at flere av disse var elektriske:

Nå har Bilkollektivet 50 el-biler i sin bilpark, men Munch-Olsen sier de ønsker å øke dette til godt over hundre el-biler neste år – dersom de får tilgang på ladepunkter.

– Vi bestiller neste års biler nå i oktober, og trenger derfor at byrådet bestemmer seg raskt. Vi tør ikke å bestille 100 ekstra el-biler, dersom vi ikke vet om vi har et sted å lade disse. Byrådet kan derfor nå sørge for at det blir flere el-biler i Oslo-trafikken neste år, dersom de garanterer for lademulighet ved parkeringsplassene for delebiler som kommer til våren, sier han og legger til:

– Vi mener dette er fremtidens måte å ha bil på i byen på.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...