Da den eldre mannen ikke betalte, tok butikken grep for å møte personer med demens på en bedre måte

ILLUSTRASJONSFOTO Foto: VNUKKO / PIXABAY

Nå er Spar Tåsen Oslos første alders- og demensvennlige dagligvarebutikk.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 24.03.2018 kl 17:15

TÅSEN: Tidligere i vinter fikk de ansatte i Spar-butikken på Tåsen senter veiledning i hvordan de kan bidra til at eldre og personer med demens får en best mulig handleopplevelse. Nå er butikken sertifisert som «alders- og demensvennlig dagligvarebutikk».

– Spar Tåsen er den første matbutikken i Oslo som har inngått et samarbeid med Oslo Kommune, Bydel Nordre Aker, og vi håper flere vil følge etter. Samarbeidet vil legge til rette for at ansatte skal møte eldre og personer med demens med enda mer forståelse, respekt og støtte, sier Heidi Karsrud Nordal, i helse- og mestringsavdelingen i Bydel Nordre Aker.

– Det er en tankevekker. Dette burde flere bli, bekrefter Claus Eriksen, daglig leder for dagligvarebutikken.

En tilfeldighet

At det skulle bli nettopp Spar Tåsen som ble hovedstadens første alders- og demensvennlige matbutikk, er egentlig ganske tilfeldig.

– Vi stoppet en kar som ikke hadde betalt for seg. Da vi snakket med han oppdaget vi fort at hukommelsen hans ikke var på topp, sier Eriksen.

– Demens er jo en sykdom, så vi forsto fort at han ikke stjal med vilje.

Butikken kontaktet politiet, uten at det var noe særlig hjelp å hente der.

– Så ringte vi bydelen – Seniorhuset i Pastor Fangens vei 22, og fikk fantastisk hjelp med en gang. I løpet av 10-15 minutter var det to personer her fra bydelen og hjalp oss og kunden, forklarer Eriksen.

Veiledning for de ansatte

De Spar-ansatte som nå har fått veiledning i å behandle eldre og demente på en god måte i butikken. Foto: BYDEL NORDRE AKER

Det førte til at gjengen i Spar fikk informasjon om Bydel Nordre Akers alders- og demensprosjekt.

– Det syntes vi hørtes veldig bra ut, og vi satte av tid for å gjennomføre veiledning og nye tiltak, sier Eriksen.

Nå har alle de ansatte vært gjennom veiledning og informasjon i regi av bydelen.

Eriksen sier at det ikke krever mye av butikken å bli alders- og demensvennlig. Det viktigste er å kunne de små grepene som gjør det enklere å behandle eldre med demens.

– Hva man skal se etter. Metoder for å hjelpe dem til å huske bedre hva de trenger. Hva slags hjelpemidler de har behov for i butikken, som for eksempel forstørrelsesglass og krykkeholdere, eller kanskje en benk å sitte og hvile på, sier Eriksen.

Tåsen senter. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Alders- og demensvennlig by

Som en del av prosjektet Alders- og demensvennlig by, der Bydel Nordre Aker var pilot fra 2015 til 2017, ble også Boots-apoteket på Storo storsenter, og Dressmann-butikken på senteret, sertifisert.

Det var også gjennom dette pilotprosjektet at transporttjenesten Ruter Aldersvennlig transport ble lansert i Nordre Aker. Her kan eldre på 67 år og eldre få skyss fra dør til dør i tilpassede minibusser, og det koster ikke mer enn en vanlig Ruter-billett.

Bydel Nordre Aker er nå mentorbydel når flere av tiltakene som er utviklet i bydelen skal implementeres i de andre bydelene, og som en del av Oslos handlingsplan for en aldersvennlig by.

LES OGSÅ: Dette er billigere enn hoftebrudd: Bydelen deler ut gratis grus til eldre i vinter

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...