Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Deler av kolonihagen må ofres for å få mer sykkelvei

Illustrasjon: Statens vegvesen.

Statens vegvesen må spise seg noen meter inn i Sogn Hagekoloni for å få plass til sykkelfelt langs Ring 3. Nå kan du si din mening.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 21.03.2019 kl 14:18

ULLEVÅL: Statens vegvesen foreslår å omregulere fra «kolonihage og annen veggrunn - grøntareal» til «gang-/sykkelveg» på strekningen Universitetskrysset-Tåsenlokket langs Ring 3.

Hensikten med omreguleringen er å bygge toveis sykkelvei med fortau på 4+2 meter. Målet er en mer trafikksikker løsning for myke trafikanter slik at flere vil velge å gå eller sykle. Tiltaket er også i tråd med kommunens overordnede Plan for sykkelveinettet i Oslo.

Planområdene, merket A og B.

Planen består av to deler: Strekningen Universitetskrysset Ullevaal stadion, langs Sogn hagekoloni, og strekningen fra Ullelvaal stadion til til Tåsenlokket, forbi Bergbanen.

De to delområdene kobles sammen på gang- og sykkelbrua som er under oppføring over ringveien ved Ullevaal stadion.

Slik blir den nye gangbroa som er under oppføring ved Ullevaal stadion. Illustrasjon: EFLA / BEaM

Bydelsutvalget

Vi har flere ganger skrevet om forslaget, og da Bydelsutvalget behandlet saken i fjor, uttalte de blant annet:

«Viktig å skjerme Sogn hagekoloni for mest mulig inngrep. Kan bredde på lokal adkomstvei og bredde for sykkelvei og fortau reduseres noe i forhold til «Oslo-standarden» forbi første kvartal i kolonihagen, slik Plan-og bygningsetaten også foreslår for eksempel ved «Bergbanen». BU mener at adkomst for utrykningskjøretøy til området er viktig og må ivaretas i reguleringen. På grunn av klimaendringer bør overvannsproblematikken for Sogn Hagekoloni vurderes grundig, og ses i sammenheng med nye studentboliger og en endret situasjon vest i planområdet. Bydelen ber om at trær i planområdet bevares.»

Til dette svarer Statens Vegvesen:

«4 meter sykkelvei er standard for sykkelveg med fortau i Oslo, og vi ønsker ikke å gå under denne standarden på en hovedsykkelrute som ring 3. Denne ruten må ha et høystandard anlegg med god tilgjengelighet for alle og være trafikksikkert. Ved Bergbanen er det ikke plass til større bredder enn 3+2 meter på grunn av at Bergbanen er i veien. Vi må ved dette hjørnet gå lengre ut mot ring 3 ved å fjerne trær og lage støttemur for å få denne bredden.»

Byantikvaren har ikke prioritert Sogn Hagekoloni på Gul liste, men skriver:

«Byantikvaren oppfordrer allikevel Statens Vegvesen å unngå en større utvidelse av sykkel-og gangveien inn i hagekolonien».

Ullevål IL har i sin uttalelse sagt at støvskjerm mot Ring 3 bør inngå som en del av den planlagte utbyggingen av gang-/sykkelveinettet. Selv om idrettsbaner ikke utløser krav om støyskjerming, må støv og skitt som ødelegger bane og utstyr kunne ses på separat, mener klubben.

Bredde

Sogn Hagekoloni skriver i sin kommentar: «(…) den planlagte gang-og sykkeltraseen på 4+2 meter vil strekke seg et godt stykke inn i det området hvor vi har vår kjørevei for Brann-og Redningstjenester. Oversikten viser at den planlagte gang-og sykkelveien på 4+2 meter vil strekke seg 3,25 meter (inkludert «skulder»). På hjørnet av siste hytteparsell (hytte 190) så vil påkrevd kjørebredde vei for utryknings-kjøretøy på 3,5 meter være redusert til 0,25 meter. Å flytte kjøreveien vår til en annen innkjørsel er svært vanskelig, siden området i den andre enden av hagen er trangt. Det vil fordre at hytter må flyttes/ rives for å gi plass til bredere vei og svingradius for 8 meter lang bil.

Å flytte dagens kjørevei tilsvarende 3,25 meter inn på de tilstøtende hytteparsellene er samtidig et grovt inngrep som særlig rammer parsellene 192, 191 og 190, hvor kjørevei vil komme uforsvarlig nær hyttene. Med det til grunn at vi plikter å opprettholde 3,5 meter kjørevei, for samtidig ikke grovt gripe inn i de parsellene det er snakk om, ber vi om at den planlagte gang-og sykkelveien i sørlige halvdel av hagekolonien ekstraordinært blir redusert i bredde med 3 meter, eksempelvis ved reduksjon til ett sykkelfelt og 1 meter gangfelt for strekningen langs parsellene 196-190. Det vil da medføre en relativt liten justering av vår kjørevei og gjerdet inn mot parsellene 191 og 190. Vi gjør oppmerksom på at den grønne stripen seg mellom gang-og sykkelveien og vår kjørevei i sommerhalvåret fungerer til å absorbere synlig overvann. Det er viktig at en ny gang-og sykkelvei har plan for ledning av overvann.»

Statens Vegvesen vil ikke fire på sykkelveibredden, og skriver:

«For å få til dette samt opprettholde og utbedre adkomstvegen inne i Sogn hagekoloni, for å møte både Sogn hagekoloni, bydelen og Brann- og redningsetatens ønsker om adkomstvegens standard og bredder må vi dessverre noen meter inn området for hagekolonien og i hagene til noen hytter i hagekolonien. Dette for å få plass til både høystandard sykkelveg med fortau og bredden som kreves på adkomstvegen».

Berg, Nordberg Sogn Tåsen vel minner om den beste forbindelsen for gående fra Studentbyen på Kringsjå og ned mot Blindern er den delvis opparbeidede turveien B5 – med planlagt bro over ringveien. Velet mener gang/sykkelbroen bør tas inn i dette tiltaket for å sikre at området ses som en helhet og samlet sett gir et resultat som stemmer med den overordnede målsettingen.

Statens vegvesen svarer at dette ikke er del av denne planen. Broa lå inne i rekkefølgekravene ved bygging av Rikshospitalet, men har aldri blitt realisert. Det nevnes at denne heller bør være en del av den mulige sykehusutbyggingen på Gaustad.

Mister tre meter med hage

Hvor mye er det snakk om å ta av hagekolonien?

Statens vegvesen skriver:

«Langs Sogn Hagekoloni på delstrekning 1 må gjerdet mellom sykkelvegen med fortau og hagekolonien flyttes litt inn mot hagekolonien. Hagekolonien, Brann-og redningsetaten og bydelen ønsker 3,5 meter på adkomstvegen inne i kolonihagen for utrykningskjøretøy. For å få til dette samt bygge sykkelveg med fortau på 4+2 meter, krever det at noen av hagekoloniens hytter mister inntil 3 meter med hage ved nordvestre port. Portene inn til hagekolonien vil bli på samme sted men flyttes noen meter nærmere hagen. Statens vegvesen vil flytte, bygge og opparbeide alle gjerder og internveger i hagekolonien.

Nordøst i planområdet på delstrekning 1 må støyskjerm som settes opp i prosjektet med Ullevål bru flyttes noen meter for å få plass til sykkelveg med fortau og gangadkomst til tilstøtende gang-og sykkelveg.

På delstrekning 2 langs Ullevålstadion er det to luftetårn til parkeringskjelleren til Ullevål stadion som hindrer full bredde på sykkelveg med fortau. Det samme gjelder ved hjørnet på Bergbanen nærmere Bergkrysset. På disse punktene må sykkelvegen innsnevres fra 4 meter til 3 meter. Her må det også fjernes trær mellom sykkelvegen og Ring 3, samt at sykkelvegen med fortau må legges noe nærmere Ring 3 for å få plass til en separat løsning. Det må ved hjørnet på Bergbanen bygges en støttemur på avrampen til Bergkrysset fra Ring 3.»

Illustrasjon: Statens vegvesen.

Videre prosess

Nå er detaljreguleringen ute på offentlig ettersyn, med en frist til 6. mai for å komme med innspill til planene.

Du kan si din mening om planen her.

Plan- og bygningsetaten anbefaler tiltaket. Etter offentlig ettersyn vil innkomne bemerkninger bli referert og kommentert, og eventuelle endringer vil bli innarbeidet. Saken er planlagt oversendt Rådhuset for politisk behandling tidlig på høsten 2019.

Meld deg på nyhetsbrev

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...