Nordre Aker Budstikke

Derfor er det gamle trafikktall i Frysjaveien-planene

– Vi har ikke lov til å endre disse, da de skal dokumentere hva som lå til grunn av informasjon ved oppstart av saken. Vi har til hensikt å legge oppdatert kunnskapen til grunn for det videre arbeidet, ifølge prosjektansvarlig i Stor-Oslo Eiendom AS, Nikolai Olsen.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

BREKKE: Nordre Aker Budstikke har tidligere omtalt de store planene i Frysjaveien 29. I oppstart for detaljregulering for adressen, der Oslo Finerfabrikk AS holder til i dag, står det også at forslaget til omregulering skal konsekvensutredes for temaene forurenset grunn og naturmangfold. Planen er å bygge rundt 16.000 kvadratmeter med boliger på tomta. Eiendommen er 9,3 mål stor.

Forslagsstiller for plansaken er Frysjaparken Finer AS, som igjen eies av Frysjaparken Utvikling AS der OBOS eier 50 prosent. De kjøpte tomta tidligere i år .

Foto: Illustrasjon/Grape Architects AS

Trafikktall

Da utbyggingsplanene ble kjent i fjor, ble det også påpekt fra beboer at det i planene lå til grunn trafikktall fra 2012, med ÅDT (gjennomsnittlig årsdøgntrafikk) på 4700. I januar 2020 foretok Bymiljøetaten en trafikktelling i Frysjaveien, som viste mer enn doblet trafikk – med ÅDT 9217.

Samtidig var det i den perioden at siste del av arbeidene for oppgradering av Grefsenveien ble sluttført, og først i april var også trikken tilbake i Grefsenveien.


Fortsatt oppgis ÅDT 4700 i planen for Frysjaveien.

Nå svarer tiltakshaver om hvorfor de gamle tallene fortsatt ligger i planene:

– Ved varsel om oppstart er vi pålagt å legge ved en del dokumenter fra blant annet planinitiativ og andre dokumenter som ble sendt inn da plansaken ble bestilt startet opp. Vi har ikke lov til å endre disse dokumentene, da de skal dokumentere hva som lå til grunn av informasjon ved oppstart av saken. Disse dokumentene er utdatert på noen områder, blant annet de tidligere trafikktallene. Vi har til hensikt å legge oppdatert kunnskapen til grunn for det videre arbeidet, og vil ikke bruke de gamle trafikktallene. Dette er en del av den innledende prosjekteringen som vi begynner på over sommerferien, ifølge prosjektansvarlig i Stor-Oslo Eiendom AS, Nikolai Olsen. Selskapet er engasjert som prosjektutvikler og gjennomfører på vegne av Frysjaparken Eiendom AS.

Plan- og bygningsetaten (PBE) legger til på generelt grunnlag at før offentlig ettersyn, må tiltakshaver gjøre en ny trafikkvurdering med nye oppdaterte trafikktall, ifølge senior kommunikasjonsrådgiver Atle Jan Larsen.


Frist for å komme med innspill til oppstart av detaljreguleringen er 28. juni 2021 via Plan- og bygningsetatens saksinnsyn. Der kan du også se hele saksfremlegget.

Etter at merknadsfristen er ute vil selve planforslaget bli utarbeidet for deretter å bli sendt til Oslo kommune ved Plan- og bygningsetaten for saksbehandling.

Frysjaveien

Nordre Aker Budstikke har tidligere omtalt Bymiljøetatens oppstart av oppgradering av Frysjaveien, og at det søkes om dispensasjon fra reguleringsplanen for veien, nettopp på grunn av at det skal bygges mer langs denne:

– Veibanen i hele strekningens lengde bygges i første fase. Sykkelvei, grøntrabatt og fortau på vestsiden vil bygges som regulert fra Kjelsåsveien til og med nye allmenning og torg. Arealet videre sør vil ikke være tilgjengelig for bygging som regulert før om rundt syv år. Det søkes derfor om dispensasjon for å få til en midlertidig opparbeidelse av sykkelfelt på denne delen, har Arve Rosland, pressekontakt i Bymiljøetaten, tidligere uttalt om saken.


Bymiljøetaten kommenterer at i transformasjonsområder som Frysja, er det "umulig" å bygge en sentral gate som regulert i én omgang:

– Dette fordi opparbeidelsen krever tilgjengelig areal for utvidelse, og det pågår samtidig byggeaktivitet tett inntil veistrekningen. Delopparbeidelser og midlertidig tiltak (dispensasjoner) som det nå søkes om for Frysjaveien er nødvendig for å ivareta trafikksikkerheten og forhold for myke trafikanter mens området er under transformasjon. Trafikkforholdene på strekningen som økt trafikk, anleggsarbeid og dårlig forhold for myke trafikanter er blant årsakene til at det igangsettes bygging med de opparbeidelsene som er mulig å gjennomføre.

Nærmere om østsiden sier Bymiljøetaten:

– Veiens østside vil ikke ha tilgjengelig areal for bygging av sykkelvei, fortau og grøntrabatt som regulert før om ca. 15 år, det søkes derfor om en midlertidig opparbeidelse av et sykkelfelt i første fase. Fortauet vil kunne bestå slik det er i dag frem til siste byggefase. I transformasjonsområder som Frysja der utbyggingen skjer etappevis og pågår over lang tid, er det ikke mulig å bygge en sentral gate som regulert i én omgang. Dette fordi opparbeidelsen krever tilgjengelig areal for utvidelse og det er nødvendig med midlertidig tiltak i påvente av tilgrensete eiendommer transformeres. Delopparbeidelser og midlertidig tiltak (dispensasjoner) som det nå søkes om for Frysjaveien er nødvendig for å ivareta trafikksikkerheten og forhold for myke trafikanter mens området er under transformasjon. Trafikkforholdene på strekningen som økt trafikk, anleggsarbeid og dårlig forhold for myke trafikanter er blant årsakene til at det igangsettes bygging med de opparbeidelsene som er mulig å gjennomføre, ifølge Rosland.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...