Derfor er utsiktene mørke i flere uker til

Det er mørkt i fotgjengerovergangen på brua ved Ullevål stadion t-banestasjon. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Lyktestolpene på brua over Ullevål stadion t-banestasjon har vært mørke siden i høst. Strømmen har skylda.
Publisert: 09.01.2020 kl 14:40
Sist oppdatert: 10.01.2020 kl 11:21
ULLEVÅL: På tampen av 2019 kunne vi fortelle at det er sandwich-kjeden Big Bite som flytter inn i det nye kioskbygget ved Ullevål stadion t-banestasjon, etter at Narvesen takket nei. Kjeden åpner trolig i månedsskiftet januar/februar.
Men utenfor det nye bygget, ved 25-busstoppet og langs begge sider av Sognsveien på brua over t-banesporet, har det vært mørkt i flere måneder. Det står fire lyktestolper på brua, men de blir ikke tent når høst- og vintermørket brer om seg om ettermiddagen.
– Uoversiktlig
Nordre Aker Budstikke har den siste uken fått flere henvendelser fra lesere som lurer på hvorfor lyktene, som står der, ikke tas i bruk. En kvinne beskriver at det har vært bekmørkt her om ettermiddagen og kvelden siden november.
– Senhøstes/før jul var det ofte farlig å ta seg frem i dette området på grunn av issvuller og totalmørke. Selv gikk jeg på trynet flere ganger. Det er jo også mye bil- og busstrafikk der, skriver hun til lokalavisen.
En mann skriver at det er mye trafikk av fotgjengere og syklister her, og at det i den mørke årstiden og uten gatelys blir uoversiktlig. Han håper NAB kan bidra til å få lyset tilbake.
Helt på egenhånd kan nok ikke Nordre Aker Budstikke skape lys langs veien, men vi kontakter Sporveien som er byggherre for arbeidene på stasjonen, og spør hvorfor ikke det bare er å tenne lysmastene som finnes på stedet.

Det er mørkt i fotgjengerovergangen på brua ved Ullevål stadion t-banestasjon. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Sporveien
– Det stemmer at det er dårlig med gatebelysning rundt det nye bygget til Sporveien på Ullevål stadion, men dette er pga. Statens vegvesen som la om strømforsyningen til 400 volt i forbindelse med sitt prosjekt. Statens vegvesen har ifølge vår byggeleder lovet å ordne opp i dette selv, men jeg vet ikke noe om dato for dette, svarer kommunikasjonsrådgiver Lene Rustad i en e-post.
Hun kan videre opplyse om at når det gjelder Sporveiens prosjektarbeid på stasjonen, som ved siden av kioskbygget, også blant annet omfatter en ny likeretterstasjon (strømforsyning til t-banenettet), adkomst til plattformen og sykkelstativ, gjenstår kun detaljer som taktil merking og lys langs et rekkverk. I tillegg er det ventet at sykkelstativet blir levert i løpet av januar.
Men uten at vi har fått et klart svar på når lyset kommer tilbake, i annen form enn bare lengre dager, vender vi nesen mot Statens vegvesen.
Statens vegvesen
Der kan Ola Robøle, i avdeling for Drift og vedlikehold, fortelle at de har støtt på utfordringer.
– Ved bygging av nytt lysanlegg rundt Ullevål bru er utfordringer med eksisterende 230V-anlegg og nye 400V-anlegg ikke tilstrekkelig hensyntatt under planlegging/gjennomføring. Derfor er noe mørklagt fordi det er 230V-armatur i mastene og 400V i ledninger i forkant som gjør at dette ikke kan koples sammen, skriver han.
Statens vegvesen er byggherre for kommunen i dette prosjektet og svarer for det manglende lyset selv der mastene, som i dette tilfellet, tilhører Oslo kommune.
– Vi har funnet ut hvordan vi vil løse dette og har engasjert entreprenør til å ordne opp. Spørsmålet om når dette er klart er vanskelig å svare eksakt på. Jeg må dessverre anta at det kan gå 5-6 uker til før vi i igjen får lys i alle våre master, men jobber for å få det på plass før, sier Robøle.
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!