Nordre Aker Budstikke

Derfor vil Bymiljøetaten ha innsnevring

Før innkjøringen til skolene i Sognsveien er det satt opp et skilt som varsler om innsnevring. Fredag var det imidlertid ingen fysisk innsnevring i veien. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Fartsdempere, humper eller innsnevring? Nå har miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) orientert om valgene for strekningen og skoleveien, og om Bymiljøetatens videre fremdrift i veien.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 19.04.2021 kl 10:38

KRINGSJÅ: Nordre Aker Budstikke har flere ganger omtalt Kringsjå og Nordberg skolers FAU-er som har kjempet for flere trafikksikkerhetstiltak langs skoleveien i Sognsveien, mellom rundkjøringen i Carl Kjelsens vei og forbi skolene.

I januar ble det også bystyrevedtak på at farten skal skiltes ned til 30 km/t, bru over Sognsveien på samme strekning skal også vurderes. I tillegg ble det vedtatt at byrådet skal komme tilbake med en vurdering av eventuelle fartsdempere på strekningen.

Men før sistnevnte vurdering var kjent, sendte Bymiljøetaten brev til FAU Kringsjå, om at de hadde bestemt seg for innsnevring, som fartsdempende tiltak like ved skolene, noe som skapte reaksjoner hos FAU og flere bystyremedlemmer, som i stedet pekte på fartshumper på strekningen.

Det kom også frem i nevnte brev fra Bymiljøetaten til FAU at det også er planer om sykkelfelt der veiskulderen går på østsiden av Sognsveien.

Vurderingen

I slutten av mars utarbeidet miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) et notat om bystyrevedtaket. Vedtakspunktene er kursivert, og byråden svarer under hvert punkt:

Vedtak: «Bystyret ber byrådet om å sette ned farten til 30 km/t i Sognsveien, på hele strekningen fra rundkjøringen ved Carl Kjelsens vei til Sognsvann».

Byrådens svar: «Bymiljøetaten har allerede skiltet 30-sone på deler av strekningen. På de resterende delene er det nødvendig å også gjennomføre fartsreduserende tiltak før det kan skiltes om, og etaten planlegger kryssinnstramming i kombinasjon med en innsnevring ved Frydenhaug barnehage.

Fartsgrensekriteriene til Statens vegvesen sier at det bør være sammenheng mellom utformingen av veien og fartsgrensen. Derfor ønsker etaten å avvente skilting av resterende deler av strekningen til nødvendige fysiske tiltak er gjennomført. Når dette er gjennomført vil etaten gjennomføre fartsmålinger for å vurdere effekten av tiltaket og om det eventuelt er behov for andre fysiske tiltak. Se for øvrig kommentar nedenfor til vedtakspunkt 3.»


Vedtak: «Bystyret ber byrådet om å faglig vurdere mulighetene for å anlegge en bro, gang- og sykkelsti, som sikrer og tilrettelegger for at barn og unge kan sykle og gå trygt til skolen over Sognsveien, og melde tilbake til bystyret på egnet vis innen utgangen av 2021.»

Byrådens svar: «Bymiljøetaten har nedsatt en internt arbeidsgruppe for å gjøre en første faglig vurdering av en bro over Sognsveien. Vurderingen vil ta opp forhold knyttet til trafikksikkerhet, framkommelighet for myke trafikanter og praktisk gjennomføring. Jeg vil komme tilbake bystyret med en nærmere rapportering når dette arbeidet har kommet lengre.»

Vedtak: «Bystyret ber byrådet vurdere å etablere fartsdempere som sikrer at farten faktisk reduseres, og melde tilbake til bystyret på egnet vis innen utløpet av 1. kvartal 2021.»

Byrådens svar: «For å bidra til at en ny fartsgrense overholdes, slik vedtakspunktet peker på, vil Bymiljøetaten bygge en innsnevring og stramme opp krysset i området ved Frydenhaug barnehage. Dette tiltaket vil føre til at kjøretøy må stanse og vente på motgående trafikk. På grunn av at Sognsveien er utrykningstrasé er det ikke ønskelig å justere dimensjonen på opphøyde gangfelter eller innføre flere fartsdumper. Innsnevring er imidlertid et effektivt fartsreduserende tiltak som ikke hindrer framkommelighetene til utrykningsetatene, dette er således vurdert fra Bymiljøetaten å være et egnet tiltak.

Tiltaket vil bli gjennomført så snart anleggssesongen 2021 starter. Dette er vanligvis så snart snøen har gått typisk medio april. Det er vanskelig å gi en eksakt dato for gjennomføring av tiltaket pga. usikkerhet med oppstart av anleggssesong og fordi den samlede porteføljen av tiltak på trafikksikkerhet gjennomføres så raskt og effektivt som mulig på gjeldende kontrakter.»

Mer om innsnevring

Nordre Aker Budstikke har spurt byrådsavdelingen om fremkommeligheten for utrykningskjøretøyer ved innsnevring i veien i situasjoner der det er mye trafikk i veien. Det er flere store arbeidsplasser langs strekningen, foruten Kringsjå, Nordberg, og Elverhøy skoler, ligger også Olympiatoppen og Norges Idrettshøgskole på strekket, i tillegg til idrettsklubben Lyn.

Byrådsavdelingen viser til Bymiljøetaten, som svarer følgende i en e-post:

– Innsnevring er et tiltak som ivaretar hensynet til både utrykning og de gående. Vi unngår at de tunge utrykningsbilene må helt ned i fart og dermed får lengre utrykningstid. Samtidig får vi en fartsreduksjon i ordinærtrafikken og kortere krysningslengde for gående. Sognsveien er en samlevei med en årsdøgntrafikk på 2900, noe som er relativt lavt. I henhold til Statens vegvesens håndbok V128 om fartsdempende tiltak anbefales en timetrafikk på maksimalt 600 kjøretøy for tiltaket innsnevring. Vi har gjennomført trafikktellinger som viser at timetrafikken er innenfor det som er anbefalt, skriver pressevakt Line Thams Reiersen i Bymiljøtaten.

Bymiljøetaten opplyser at trafikktellingen fra 2020 ble utført fra mandag 24. februar til mandag 2. mars, og at det var tatt automatisk fartsmåling og trafikktelling gjennom hele døgnet.


Fortsatt 40 km/t i Sognsveien opp pg ned mellom rundkjøringen og utfartsparkeringen, denne uka. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Per fredag 16. april er det etter befaring fra Nordre Aker Budstikke ikke skiltet 30 km/t på strekningen fra rundkjøringen ved Carl Kjelsens vei til utfartspakeringen, som nevnes over. Det er uklart hvor Bymiljøetaten mener at det har satt opp 30 km/t skilt på gjeldende strekning.

Vi spurte Bymiljøetaten igjen om dette, og fredag ettermiddag svarer Thams Reiersen at skilting sannsynligvis vil skje i løpet av mai.

Derimot er det skiltet med innsnevring nedenfor Frydenhaug barnehage, men avisa så ingen fysisk innsnevring på strekningen.

Overgangen ved Frydenhaug barnehage. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Dempere og humper

Høyre-representant og medlem av bystyret miljø- og samferdselsutvalg, Nicolai Øyen Langfeldt, sier dette til Nordre Aker Budstikke om forslaget om «dempere»:

– Det positive i nevnte notat er at det skjer noe med skoleveien. Det negative er at det ikke er det samme som bystyret ba om. Når vi gikk for «dempere» og ikke «humper», så var begrunnelsen - i alle fall fra Høyre - at det ga et visst handlingsrom for om man skulle benytte seg av tradisjonelle humper eller mindre varianter, med mindre dumper i veien.

– Høyre valgte aktivt ikke å gå for innsnevring, til tross for at Bymiljøetaten ønsket det. Det presiserte jeg også i bystyredebatten. Begrunnelsen er rett og slett det salige kaoset som kommer til å oppstå på populære utfartsdager, sommer som vinter. Det tjener heller ikke barna på skolene, ifølge Langfeldt.

Bjørn Revil i FNB engasjerte seg også i skoleveisaken, og støttet bystyrevedtaket om strekningen i Sognsveien. Han mener at det ikke er tvil om at bystyrevedtaket om fartsdempere, handler om fartshumper som tiltak.

– Jeg mener byrådets ansvar er å føre en politikk de har støtte for hos bystyret. Det er tydelig at vi ønsker fartshumper. Om byråden ønsker seg innsnevring bør hun benytte det ordet i vedtaksforslaget for denne strekningen i Sognsveien, noe som ville gjort at vi og sikkert flere andre partier hadde stemt i mot. De beboerne i området som jeg har snakket med ønsker fartshumper, og ikke innsnevring og har vært tydelig på det.

– Jeg har også sjekket litt hvordan uttrykk som innsnevring og fartsdemper benyttes og kommunen kaller innsnevringen i Carl Kjelsens vei for innsnevring, og da bør de ikke kalle den i naboveien Sognsvannsveien for noe annet. Googler man ordet fartsdemper får man opp ulike former for fartshumper, mener Revil.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Nordre Aker Budstikke bruker cookies (informasjonskapsler) til å personalisere annonser og forbedre nettstedet. Ved å benytte nettstedet aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...