Nordre Aker Budstikke

Det blir lapping i lange tider fremover

Maridalsveien innover mot Skar. Foto: Kristin Tufte Haga

– Maridalsveien er lang, og vi anslår at den vil koste rundt 10 millioner kroner å reasfaltere, svarer Bymiljøetaten.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 06.05.2021 kl 22:53

MARIDALEN: Det er vår og asfaltering av Oslos utplukkede veier er i gang. Bymiljøetaten legger ut fortløpende liste over prioriterte veier.

Planlagt asfaltering av hele gater, fortau og sykkelfelt starter på våren og foregår så lenge været tillater det. Vi publiserer planer fortløpende utover sesongen, skriver Bymiljøetaten på sin nettside.

Det står også at planen ikke er bindende og avvik kan forekomme. Det utføres også asfaltering i Oslo som ikke inngår i planen. Det står også at hull i asfaltdekket lappes fortløpende hvis forholdene gjør det mulig.

Ikke i Maridalen

Bymiljøetaten kan allerede si at Maridalsveien fra Brekke og innover heller ikke i år kommer til å bli asfaltert.

– På denne strekningen pågår det er arbeid med å planlegge en gang- og sykkelvei. Tiltak i veien er tenkt koordinert med dette arbeidet. Mens lapping av sår i asfalten gjøres løpende, koordineres større tiltak med arbeidet med gang- og sykkevei, ifølge Guro Birkeland Tangen, pressekontakt i Bymiljøetaten.


Planene Bymiljøetaten viser til, har Nordre Aker Budstikke omtalt flere ganger. Først i 2025 er det varslet at arbeidet med en veiskulder for syklister, rulleskiløpere og gående skal påbegynnes, innover i Maridalen, til Hammeren.

– Hvorfor må reasfaltering vente til gang og sykkelløsningen skal etableres?

– En av planene for gang og sykkelløsning i Maridalen, er å bygge ut veien i bredden og ha gang og sykkelløsning som en bred veiskulder. Da må det bygges ut vei og skiftes ut eventuelle dårlige veioppbygningsmasser i kjørebanen mange steder. Det ville nok blitt sett på som uhensiktsmessig dersom vi brukte mange millioner på ny asfalt også noen år etterpå gravde opp alt for å legge ny asfalt.

Om veistandard, opplyser også Bymiljøetaten at mange av landets større kommuner er medlem av Vegforum, hvor det er omtalt standard på veien - her kan du lese mer.

Blant annet står det om vedlikehold under punkt 2.1.2 Asfaltdekker - vedlikehold: «Vedlikehold (reasfaltering) foretas når dekket ikke lengre oppfyller sin tiltenkte funksjon.» Det står også følgende i nevnte Drift og vedlikeholdsstandard kommunale veger, følgende: «Standarden er ikke juridisk bindende for kommunene. Av budsjettmessige grunner kan det i forbindelse med at det inngås kontrakter bli aktuelt å senke kravene for noen drift- og vedlikeholdsarbeider og/eller eventuelt ta forbehold om dette.»

Mange år uten reasfaltering

Etter det Nordre Aker Budstikke kjenner til er det mer enn 20 år siden hele Maridalsveien, gjennom Maridalen, ble reasfaltert sist. Vi spurte mer om hvorfor det ikke var gjort en hel reasfaltering av denne delen av Maridalsveien de siste årene:

– Det stemmer nok at det ikke har blitt foretatt en komplett reasfaltering av Maridalsveien på mange år, men det er gjort tiltak på deler av strekningen. Det er flere steder dårlige veikanter og bevegelser i kjørebanen. Dette gir redusert levetid på arbeidet. De strekningene som ble reasfaltert i 2013-2014 holdt i fem til seks år, før de begynte å gå i stykker igjen. Maridalsveien er lang, og vi anslår at den vil koste rundt 10 millioner kroner å reasfaltere, svarer veisjef i Bymiljøetaten, Joakim Hjertum.

– Hvis levetiden blir ned mot fem til seks år, så er ikke dette en samfunnsmessig optimal løsning. Det er stort vedlikeholdsetterslep på veinettet i Oslo, bare for asfaltdekker er det anslått et årlig behov på 90 millioner kroner for å ikke øke etterslepet. Dessverre har vi ikke mulighet til å reasfaltere for mer enn 30-40 millioner kroner per år, så vi må virkelig prioritere de aller dårligste veiene våre. Maridalsveien har behov, men det er andre veier som har enda større behov for tiltak, svarer Hjertum.


HER KAN DU SE LISTA OVER HVILKE VEIER BYMILJØETATEN ØNSKER Å PRIORITERE FOR REASFALTERING

Hjertum sier videre at tiltakene som må gjøres i Maridalen er større enn de Bymiljøetaten kan bære på driftsbudsjettet:

– Så her må det investeringsmidler til. Vi utfører derfor driftstiltak i Maridalsveien med lapping og punktutbedringer i påvente at tilstrekkelige bevilgninger til å gjøre skikkelig jobb. I fjor hadde vi egne midler til å utbedre Gamle Maridalsvei. I år vil det også utføres noen punktvise tiltak i Maridalsveien fra Hammeren og innover. Arbeidet vil nok starte opp i juni.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...