Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Det er likevel ikke lov til å kjøre her

Det er likevel ikke tillatt å kjøre oppover Grefsenveien fra Storokrysset, med mindre du skal til en av eiendommene ovenfor. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

6. januar skulle det åpnes for kjøring i begge retninger i Grefsenveien mellom Storokrysset og Kapellveien. Men det viste seg å bli mer utfordrende enn Sporveien hadde sett for seg. Nå er kjøremønsteret endret igjen.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 13.01.2020 kl 19:30

GREFSEN: Før jul fortalte Sporveien om at utviklingen i Grefsenveien-prosjektet ville gjøre det nødvendig med noen justeringer i kjøremønsteret fra 6. januar. Ett av tiltakene var stenging av Grefsenveien for gjennomkjøring i begge retninger mellom Doktor Smiths vei og Kapellveien. Samtidig skulle det åpnes for kjøring i begge retninger i Grefsenveien mellom Storokrysset og Kapellveien.

Dette var informasjonen Sporveien gikk ut med i sitt nyhetsbrev 20. desember, i en sms til beboere 23. desember, og i en nabokontakt-mail fra 3. januar.

Men åpningen i nedre del av veien mot Storokrysset har ikke gått helt etter planen, og det er skiltet gjennomkjøring forbudt fra Storo og oppover Grefsenveien.

NB! Det er åpnet for kjøring i retning Storokrysset fra Kapellveien.

Hvorfor er det skiltet på en annen måte enn det Sporveien ga informasjon om, spør vi prosjektets kommunikasjonsansvarlige Sven Øvergaard.

– Vi er klar over at det råder noe forvirring om dette, svarer Øvergaard, og legger til at Sporveien forløpende har besvart spørsmål fra bilister, og oppdatert nettsiden fremtidensbyreise.no.

Øvergaard forklarer videre hva som ligger til grunn for endringen:

– Etter nærmere vurdering besluttet vi å kun tillate kjøring i én retning, nedover Grefsenveien og ikke motsatt vei. Her består skiltingen med kjøring kun til eiendommer. Årsaken er at vi innså at kjøring også opp Grefsenveien ville medført for mye biltrafikk slik at det kunne satt fremdriftstempoet i fare og svekket fremkommeligheten til bussen.

Mandag ettermiddag var det en del personbiler, sammen med bussene, på vei oppover Kapellveien fra Storokrysset. Her er det ikke tillatt for personbiler, med mindre de skal til en av eiendommene. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

– Det var imidlertid svært viktig, da vi stengte muligheten for kjøring i Lettvintveien mellom Grefsenveien og Kjelsåsveien, å åpne opp en ekstra utkjøringsvei – ut i Storokrysset – i morgenrushet. Ellers ville køene blitt enda lengre på de øvrige utfartsveiene. Spesielt i Kjelsåsveien og Bråtenalléen. Sistnevnte vei er i tillegg lite egnet for så tett trafikk (mange skolebarn blant annet), sier Øvergaard.

Han legger til at en annen viktig faktor for beslutningen er situasjonen for beboerne i de nederste veiene som krysser Grefsenveien.

– Beboerne i disse gatene har, som følge av denne trafikkomleggingen, fått betydelig mer biltrafikk i morgenrushet. Vi ønsker «å skjerme» dem resten av døgnet og dette er i tråd med hva vi har sagt tidligere, om at vi hele tiden tilstreber å finne en god balansegang mellom trafikksikkerhet og fremkommelighet, sier han.

FEIL SKILTING: Mandag ettermiddag sto dette skiltet på siden av Grefsenveien, ved utkjørselen fra Kapellveien i retning Storokrysset. Dette er trolig glemt igjen, og til tross for at det kan skape forvirring, er det altså tillatt å kjøre nedover mot Storokrysset. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Øvergaard forteller at Sporveien har fått flere positive tilbakemeldinger for denne ekstra «ventilen» i morgenrushet.

– Så det er tydelig at tiltaket har bedret trafikksituasjonen. Når det gjelder ettermiddagsrushet så ser vi ikke samme behov siden biltrafikken da er mer spredd, og ikke sentrert på 1-2 timer.

Med den mengden biltrafikk som det er i området – også gjennom anleggsområdet – må prosjektet noen ganger endre på planer, av og til også i siste liten, forklarer han.

– Derfor henstiller vi alle om å følge med på skiltingen i området. Prosjektet følger trafikkutviklingen tett og endringer av kjøremønster, holdeplasser og kollektivløsninger kan derfor forekomme på kort varsel.

I krysset Kapellveien Grefsenveien er det ikke tillatt med gjennomkjøring, med unntak av kjøring til eiendommene. Mandag ettermiddag fikk flere biler passere oppover, observerte vi. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Gjeldene endringer fra 6. januar 2020 er dermed:

  • Lettvintveien mellom Kjelsåsveien og Grefsenveien stenges for privatbiler.
  • Grefsenveien stenges for gjennomkjøring for privatbiler på strekningen fra krysset Doktor Smiths vei til Kapellveien. Dette gjelder i begge kjøreretninger. Unntak er altså kjøring til eiendommer.
  • Det blir mulig å kjøre ut i Storokrysset, fra Kapellveien. I motsatt retning, fra Storokrysset og til Kapellveien, gjelder kjøreforbudet for privatbiler fortsatt. Unntak er kjøring til eiendommer.
  • Det blir ingen endringer i busstilbudet eller nåværende busstrasé mellom Storo og Disen – men linje 11B, buss for trikk, får en omkjøring på dagtid frem til 17. januar lenger opp ved Midtoddveien og trikkesløyfa på Kjelsås. Omkjøringen skjer fordi det skal strekkes ny kontaktledning for trikken ved Midtoddveien og Kjelsåsalléen holdeplass.

Det er helt stengt for trafikk fra Disen holdeplass og oppover Grefsenveien. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...