Det lyste grønt for tog retning Kjelsås, men det nordgående godstoget kjørte likevel videre

Bane NOR forklarer om lyssignaler. Dette bildet er tatt ved tidligere anledning, og er ikke ved Snippen. Foto: ARKIV NORDRE AKER BUDSTIKKE

Kanskje har du også reagert på det samme? Nå forklarer Bane NOR hvorfor det nordgående godstoget likevel kjørte videre.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 09.04.2018 kl 10:42

SNIPPEN: To skiløpere skulle ta lokaltoget etter endt skitur, fra Snippen stasjon til Kjelsås, en onsdag kveld klokken 19.45.

– Et signallys, rundt 150 meter syd for Snippen stasjon, går vanligvis over i blinkende grønt et par minutter før sydgående lokaltog ankommer Snippen stasjon, fra Movann. Også denne kvelden gikk signallyset over fra blinkende rødt - eller orange - til blinkende grønt rundt klokken 19.45, og vi antok at nå kommer snart det sydgående lokaltoget, fra Movann stasjon, forteller skiløperne til lokalavisa, som ikke ønsker navnet sitt i avisen.

Nordgående godstog

De fortsetter:

– Til vår overraskelse passerer istedet et nordgående godstog, og mens signallyset samtidig viste blinkende grønt for sydgående. Sydgående lokaltog fra Movann ankom Snippen noen minutter senere.

Disse gutta tar toget fra Snippen stasjon noen ganger i uken vinterstid, etter endt skitur, men de forteller at de aldri har sett signallyset bli brukt slik, i lignende situasjoner tidligere.

– Slik vi forstår situasjonen, så viste jo signallyset nær Snippen stasjon grønt, for både nordgående godstog og sydgående tog samtidig. Eller eventuelt at nordgående godstog ikke hadde grønt lys?

Spør de.

Bane NOR forklarer

Lokalavisa har sjekket med Bane NOR, som svarer følgende:

– Bane NOR har sjekket ut med det tekniske systemet, altså signalanlegget på Gjøvikbanen og har ikke funnet grunnlag for noe feil i signalanlegget, med tanke på observasjonen til skiløperne, ved Snippen holdeplass, forteller Morten J. Rasch, seksjonssjef i Kunde og trafikkdivisjonen.

Han fortsetter:

– De tekniske signalanleggene er bygget slik at når det ikke lenger er et tog inne på en stasjon, og det ikke er stilt andre konflikterende grønne lys på stasjonen, kan det stilles grønt lys inn på stasjonen på nytt, selv om det er et tog på vei mot kjøreretningen fra stasjonen, som for eksempel dette nevnte nordgående godstoget.

– Dette medfører at de signaler som da skal vise grønt lys inn på stasjonen tennes, som det nevnte grønne blinkende lyset, sett fra Snippen holdeplass. Dette ble i dette tilfelle gjort i den hensikt «å gjøre klart» for kjøring inn på Sandermosen stasjon sør for Snippen holdeplass for det persontoget, som nevnte personer skulle ta fra Snippen holdeplass litt senere.
Dette grønne blinkende lyset tilhører Sandermosen stasjon. For ordens skyld så møtte disse togene hverandre som planlagt på Movatn stasjon som på jernbanespråk kalles «en kryssing» mellom to tog.

Rasch forteller at dette er helt «normalt».

– Dette grønne blinkende lyset i dette tilfelle er da helt «normalt» rent jernbanemessig, men kan kanskje intuitivt virke noe merkelig for de som ikke kjenner jernbanesystemet fullt ut. Men altså ingen feil.

LES OGSÅ:

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...