Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Dette er forslagene om nye trikketraséer i hovedstaden

To generasjoner Oslotrikker i vognhallen på Grefsen. I løpet av året skal de første av de 87 nye trikkene komme til Oslo for prøvekjøring. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Rapporten konkluderer ikke med at det er «ja til trikk» på de prioriterte strekningene, men for tiltakene som havner øverst på lista anbefales det å arbeide videre med trikk som hovedalternativ.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 10.07.2020 kl 09:25

OSLO: Ruters har på oppdrag fra byrådet og i tett samarbeid med Sporveien, gjort en gjennomgang og evaluering av tidligere foreslåtte trikketiltak. Alt for å utrede hvordan trikketilbudet i Oslo bør utvikles videre. Resultatet har blitt en rapport.

– Prosjektgruppen har hatt bred kollektivtrafikkfaglig sammensetning. De ulike tiltakene har vært vurdert ut fra effekt for miljø og byutvikling, markedsbehov og kundetilfredshet, kapasitet og systemeffekter og økonomiske konsekvensene ved tiltaket, skriver blant annet Ruter i en pressemelding.

Byrådets bestilling

  • Oslo kommune gjennomfører en betydelig oppgradering av trikketilbudet gjennom anskaffelse av 87 nye

trikker, oppgradering av det eksisterende trikkenett oppgraderes og utvidelse av basekapasiteten. Investeringene legger grunnlag for et moderne trikketilbud med vesentlig styrket passasjerkapasitet, fra dagens ca. 50 millioner kunder til 1,5-2 ganger dagens passasjervolum avhengig av utforming av tilbudet.

  • I tillegg til oppgraderingen av vogner og infrastruktur, foreligger det forslag til flere nye trikkestrekninger i utredninger som KVU Oslo-Navet, M2016 og Kommuneplan for Oslo (2018).
  • Byrådet har i byrådssak 279/18 bedt om: «…en samlet faglig utredning av hvordan og i hvilket omfang trikketilbudet i Oslo skal utvikles videre.

Utredningen vil bygge på rapporten «Trikkens rolle» fra 2015. Denne rapporten ble utarbeidet for å undersøke trikkens markedspotensial i forbindelse med beslutningen om å anskaffe nye trikker. Videre skal utredningen ta utgangspunkt i de grunninvesteringene som er gjort og er underveis i dagens trikkenett, og vurdere trikk opp mot andre muligheter for styrket kollektivbetjening. Utredningen vil også gi faglige innspill for å prioritere rekkefølge på prosjektene. I utredningen vil det tas sikte på å avklare det langsiktige behovet for baser for parkering og verksted.»

  • På bakgrunn av byrådssaken har MOS bedt om en utredning om «hvordan og i hvilket omfang trikketilbudet skal utvikles videre». Denne utredningen er ment å svare ut bestillingen. Den er utarbeidet i tett samarbeid mellom Ruter AS og Sporveien gjennom «Trikkeprogrammet». Underveis er det gjennomført orienteringsmøter med Oslo kommune v/ Plan- og bygningsetaten og Bymiljøetaten.

Kilde: Rapporten Videreutvikling av trikkenettet i Oslo.

13 strekninger

Totalt er 13 tidligere foreslåtte strekninger vurdert i utredningen. Videre står det at en viktig del av arbeidet har vært å peke ut strekninger der det anbefales å arbeide med trikk og sortere ut trikketiltak i Oslo som ikke lenger anbefales videreført.

– Strekningene som bør prioriteres er de hvor det er nødvendig å få på plass et tilbud til kundene som har høy kapasitet, hyppig frekvens og med en kvalitet som er nødvendig som del av hovedkollektivnettverket i Oslo, sier Snorre Lægran, plandirektør i Ruter.

Rapporten, utarbeidet av Multiconsult, konkluderer ikke med at det er «ja til trikk» på de prioriterte strekningene, men for tiltakene som havner øverst på listen anbefales det å arbeide videre med trikk som hovedalternativ. Dette gjelder trikk på Ring 2 og trikk til Tonsenhagen.

Fra sammendraget i selve rapporten står det blant annet at kriteriene for utvelgelse av tiltak har handlet om å svare ut byrådsavdelingens bestillingsbrev til Ruter, samt supplere med noen tiltak som er vurdert i KVU Oslo-Navet og Ruters strategiplaner. Det poengteres at utredningen omhandler alle tidligere forslag som «har en realisme», det vil si at tiltak som er utelatt vurderes som uaktuelle. Planstatus varierer, fra tiltak som er ferdig utredet og nærmest byggeklare forutsatt at finansiering kommer på plass, til tiltak som ligger lengere fram i tid og som kun er på et idestadium.

Dette er de 13 strekningen som er vurdert:

Dette er alternativene som har blitt vurdert, nederst i illustrasjonen alternativ 10, forlengelsen fra Ljabru til Hauketo. Foto: MULTICONSULT

Forklaringen om rangeringen er utfra evalueringsmodell, som ifølge rapporten er inspirert av framgangsmåten i
konseptvalgutredninger (KVU), hvor det fokuseres på behov, mål og krav.

Følgende evalueringskriterier er lagt til grunn:

1. Effekt for miljø og byutvikling: Blant flere indikatorer; i hvilken grad handler tiltaket om å betjene planlagte byutviklingsområder? Kan tiltaket potensielt bidra til byutvikling ut over
kommuneplanen?

2. Markedsbehov og kundetilfredshet: Svarer tiltaket på identifiserte markedsbehov på kort og lang sikt? Hvor mange kunder nås? Hva er tiltakets betydning for å tilby et samlet nettverk?

3. Kapasitet og systemeffekter: Er trikketiltaket riktig svar på behovet? Bygger tiltaket opp under de grunninvesteringer som er gjort/gjøres i dagens trikkenett?

4. Økonomiske konsekvensene ved tiltaket: Investeringskostnad, driftskonstad, beregning av økt vognbehov, og konsekvens for annen trikkeinfrastruktur, herunder baser.

Evalueringen leder fram til en rangering av tiltakene og plassering av dem i følgende kategorier:

  • Kategori 1: Strekninger der det anbefales å arbeide videre med trikk som hovedalternativ.
  • Kategori 2: Tiltak som vurderes som aktuelle i lys av byutvikling eller systemeffekter.
  • Kategori 3: Tiltak som anbefales avventet.
  • Kategori 4: Tiltak som anbefales ikke videreført (i nåværende form).

Slik evalueres tiltakene:

Rangeringen av alternativene for eventuelle nye trikketraséer. Foto: MULTICONSULT

Alternativene som berører Bydel Nordre Aker er blant annet det som omtales som «Tiltak 9», trikk fra sentrum via St. Hanshaugen - Sagene og til Nydalen. Om «Tiltak 9» står det blant annet i rapporten:

«Trikkelinjen vil avlaste busslinjene 21, 34, 37 og 54 forbi deres kritiske passasjersnitt, og trikken er en mulig problemløser når bussløsningen når kapasitetsgrensen på et framtidig tidspunkt. Traseen betjener markeder med høy konsentrasjon av bosatte og ansatte, og representerer den siste korridoren i indre by uten sentrumsrettet skinnegående tilbud. Men tiltaket ligger på idefasenivå, og er ikke detaljert utredet. Denne trikkelinjen henger ikke sammen med dagens nettverk, og er derfor avhengig av at tiltak 4 Ring 2-trikken realiseres eller at det etableres kjørevei mellom linjen og depot.»

I tillegg gjelder «Tiltak 11», trikk i Frederiks gate, Bydel Nordre Aker. I rapporten står det blant annet om «Tiltak 11»:

«Tiltaket er forslått for å sikre omkjøringsmuligheter i sentrum, og gi tilbud fra Rikshospitalet mot Nationaltheatret. Tiltaket vurderes å gi negative konsekvenser for regionbuss. Tiltaket er tidligere vurdert å ikke tilfredsstille kravene til trafikksikkerhet. Kapasitetsmessig forsterker tiltaket presset på søndre streng, og forutsetter tiltak 1 Fjordtrikken øst.»

Hele rapporten og bakgrunnen for konkluderingene, kan du lese her (ekstern lenke).

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...