Disse er klare for å gi deg en helt ny bussopplevelse

Bernt Reitan Jenssen i Ruter, Atle Rønning i Norgesbuss, Øystein Svensen i Unibuss, Sjur Brenden i Nobina og byråd Lan Marie Berg. Foto: ØYSTEIN DAHL JOHANSEN (RUTER)

Fremtidens Ruter-busser er elektriske, og allerede i år starter prøvekjøringen. Se hvilke fordeler det gir. Miljøbevegelsen jubler.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 11.01.2017 kl 16:56

OSLO: Det skjer mye i kollektivtransporten i 2017. Vi har allerede fortalt om økte priser, men med dertil forbedret rutetilbud, særig for dem som bor på Storo, Grefsen og Kjelsås.

LES OGSÅ: Disse bussavgangene ønsker vi oss i 2017

De første batterielektriske bussene på vei til Oslo

Onsdag presenterte Ruter planene for testkjøring av elbusser i Oslo. Innen 2025 skal 60 prosent av alle busser i hovedstaden kjøre på strøm, er målet til kollektivselskapet.

Testkjøring av de første seks batterielektriske elbussene vil starte innen utgangen av 2017 (se faktaboks). Da vil Oslos befolkning få mulighet til å kjøre med stillegående og utslippsfrie busser.

– Vi rigger oss for kjøring med elektriske busser i fremtiden, og gjennomfører de neste årene et omfattende testprogram for elbuss. Finansiering av første fase er på plass, operatørene er klare, og har bestilt de første seks elektriske bussene, sier administrerende direktør i Ruter Bernt Reitan Jenssen, i en pressemelding.

Tester på eksisterende linjer

Første del av testprogrammet har som mål å bygge kompetanse og driftserfaring hos operatørene. Testingen gjøres innenfor eksisterende kontrakter som Ruter har med Nobina, Norgesbuss og Unibuss. De tre operatørene skal i to år teste to batterielektriske busser hver på etablerte linjer som de allerede kjører i Oslo.

På linje 74, mellom Vika og Mortensrud skal Unibuss kjøre med to 12-meters batterielektriske busser. Bussene skal hurtiglades underveis med pantograflading på begge endestopp. Det gjør at bussene kan ha et mindre batteri og dermed flere sitteplasser å tilby til de reisende.

Illustrasjon av hvordan bussene på linje 74 vil se ut. Foto: RUTER



På linje 31, mellom Snarøya og Grorud, skal Nobina kjøre to 18-meters batterielektriske leddbusser, med lading på bussanlegget på Jernkroken.

Illustrasjon av hvordan bussene på linje 31 vil se ut. Foto: RUTER



På linje 60, som går mellom Vippetangen og Tonsenhagen, skal Norgesbuss kjøre med to 12 meter lange batterielektriske busser. Bussene vil ha ekstra stort batteri installert, som gjør at de kan kjøre lenger mellom hver lading. Bussene vil hurtiglade med pantograf på endeholdeplassen på Vippetangen.

Illustrasjon av hvordan bussene på linje 60 vil se ut. Foto: RUTER

Tydelig merkede elbusser

– De neste årene skal vi skaffe oss solid erfaring med elektrisk bussdrift, slik at vi kan gi kundene et best mulig tilbud med stillegående, utslippsfrie busser i hovedstaden når den store utrullingen av elbusser i Oslo sentrum starter i 2020. Vi forventer at minst 60 prosent av bussene i Oslo by skal være elektriske i 2025. Vi har jobbet grundig over flere år for å modne alle deler av verdikjeden, som kreves for at dette fremtidsbildet skal bli reelt, forteller Reitan Jenssen.

Bussene vil bli synlige i bybildet, med tydelig profilering som gjør folk oppmerksomme på at bussen de kjører med er helelektrisk. Bussene vil for øvrig være utstyrt på samme måte som øvrige bybusser.

LES OGSÅ: Fremtiden kan bli enda mer spennende: Ville du sittet på med selvkjørende elbusser?

Raymond: Ambisiøst miljømål

– Det er gledelig at Oslos første batteridrevne busser er på vei, og viser at det ambisiøse målet vi har gitt Ruter om at hele kollektivtrafikken i Oslo og Akershus skal være fornybar i 2020, er realistisk. Dette bidrar til at flere av Oslos innbyggere kan ta gode miljøvennlige valg når de skal få hverdagen til å gå opp, sier byrådsleder Raymond Johansen.

– Jeg gleder meg stort til å få de første elektriske bussene til byen. Oslofolk er allerede svært fornøyde med kollektivtilbudet i hovedstaden, og med stillegående og utslippsfrie elbusser kommer kollektivtilbudet i Oslo til å bli enda mer attraktivt. Utslippsfri kollektivtransport er en viktig del av arbeidet for å sikre ren luft i byen og halvere Oslos klimagassutslipp innen 2020, sier miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg.

F.v. Atle Rønning, Norgesbuss, Øystein Svensen, Unibuss, Sjur Brenden, Nobina, Raymond Johansen, byrådsleder, Bernt Reitan Jenssen, Ruter og Lan Marie Berg, byråd. Foto: ØYSTEIN DAHL JOHANSEN (RUTER)

Tester for 43 millioner kroner

Det er operatørene som kjøper elbussene, og som skal kjøre disse på linjer som er egnet med tanke på elbussenes rekkevidde. Operatørene jobber nå for fullt for å få elbussene i trafikk så raskt det lar seg gjøre i 2017.

Kostnadsrammen for denne toårige testen er 43 millioner kroner totalt. Elbusstesten finansieres primært gjennom budsjettmidler fra Oslo kommune og Akershus fylkeskommune, samt med belønningsmidler og støtte fra Enova.

Miljøorganisasjon jubler

I Miljøstiftelsen Zero tas nyheten om at Ruters første elbusser er på vei inn i ordinær drift imot med jubel.

– Svært gledelig at man nå endelig kommer i gang med elektrifiseringen av busstransporten i hovedstaden, sier Marius Gjerset, teknologiansvarlig i Miljøstiftelsen Zero, i en pressemelding onsdag.

Han mener Ruter henger litt etter målet fra et par år siden om å bli ledende i Europa på elbuss og ha et større antall elektriske busser i drift i 2016.

– ZERO har god tro på at Ruter og Oslo nå vil bevege seg raskt videre på elbuss. Neste steg bør være å få i gang den første hele busslinjen med utslippsfrie busser, og stille krav til utslippsfrie løsninger i alle kommende anbud, der det er teknisk mulig, sier Gjerset.

Han sier det nå skjer en rivende utvikling på elbusser globalt.

– Kina leder an med flere hundre tusen elbusser, men også i USA og Europa skjer det mye. I London har de nå 50 elbusser i drift og i Eidhoven har de 43 elektriske leddbusser, sier Gjerset.

Men også i Norge er ting på gang. Drammen får seks elbusser til høsten, og i Trondheim har man nå utlyst anbud for minimum 40 elbusser.

LES OGSÅ:

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...