Forvirring etter bystyrevedtak om skoleveien:
– Snakker ikke folk sammen i kommunen?
Bystyret har vedtatt lavere hastighet forbi skolene i Sognsveien. Men så sendte Bymiljøetaten ut et brev og skapte full forvirring om hva som egentlig skal skje i veien.
Publisert: 21.03.2021 kl 08:10
Sist oppdatert: 21.03.2021 kl 09:02
KRINGSJÅ: Foreldrenes arbeidsutvalg (FAU) har lenge kjempet for trafikksikkerhetstiltak langs skoleveien forbi Kringsjå, Nordberg og Elverhøy skoler i Sognsveien, noe Nordre Aker Budstikke har omtalt ved flere anledninger de siste årene.
I januar var forslag fra foreldre og bystyrets miljø- og samferdselskomité til behandling i bystyret. Det blant annet vedtatt at farten skal settes ned fra rundkjøringen ved Carl Kjelsens vei, og opp til utfartsparkeringen på Sognsvann fra 40 km/t til 30 km/t. I tillegg skal Bymiljøetaten vurdere fartshumper på strekningen.
Stor var derfor overraskelsen for flere enn FAU, da Bymiljøetaten sendte ut et brev denne uka som sier noe annet:
«Vi vil informere om at Bymiljøetaten er i gang med vurdering om å sette ned fartsgrensen fra 40 km/t i dag til 30 km/t på strekningen omtrent mellom Sognsveien nr. 210 og Olav M. Troviks vei nr. 4 Samtidig foreslår BYM å bygge ensidig innsnevring ved gangfeltet ved Frydenhaug barnehage. Dette er et tiltak som vil føre til at kjøretøy må helt ned i fart mens de venter på motgående trafikk.» skriver etaten, og at tiltakene vil bli prioritert innenfor rammene av krav, føringer og budsjett for 2021.
I tillegg står det i brevet at det vil vurderes sterkere belysning av gangfeltet ved Frydenhaug barnehage. Det kommer også frem at det er planer om sykkelfelt der veiskulderen går på østsiden av Sognsveien.
Høyre
Høyres Nicolai Øyen Langfeldt, medlem av bystyrets miljø- og samferdselsutvalg, er lite imponert.

Nicolai Øyen Langfeldt er miljø- og samferdelspolitisk talsperson i Oslo Høyre. Foto: Christian Fredrik Borg
– Det er fristende å stille spørsmålet: Snakker ikke folk sammen i kommunen? Bystyret ba ikke Bymiljøetaten vurdere å sette ned farten 200 meter, nei, bystyret sa at farten skal ned på hele strekket, fra rundkjøringen og hele veien inn til parkeringen. Da har byrådet å levere på det. Det virker jo ikke som om Bymiljøetaten har fått med seg bystyrets vedtak. Bystyret vedtok ikke innsnevring av veien, det vil føre til trafikkaos, mener Langfeldt.
Han sier at man ikke kan tillate at etaten «turer frem uten politisk styring».
– Her må samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) slå neven i bordet og sørge for at farten reduseres på hele strekningen, i tråd med det bystyret har bestemt. I tillegg er det ikke mange dagene igjen før byrådet må informere om det vil bli etablert fartshumper på strekningen. Det tror Høyre er nødvendig for å sikre at det blir reelt tryggere for små trafikanter. Nå er vi i en periode der mange skoler er stengt, trafikken er mindre enn vanlig. Det kommer en morgendag hvor vi skal tilbake til normalen. Nå har vi et tidsvindu til å sikre at skoleveien for elever på Elverhøy, Kringsjå og Nordberg kan gå trygt til skolen.
Vedtaket
Dette var bystyrets vedtak:
1. Bystyret ber byrådet om å sette ned farten til 30 km/t i Sognsveien, på hele strekningen fra rundkjøringen ved Carl Kjelsens vei til Sognsvann. 2. Bystyret ber byrådet om å faglig vurdere mulighetene for å anlegge en bro, gang- og sykkelsti, som sikrer og tilrettelegger for at barn og unge kan sykle og gå trygt til skolen over Sognsveien, og melde tilbake til bystyret på egnet vis innen utgangen av 2021. 3. Bystyret ber byrådet vurdere å etablere fartsdempere som sikrer at farten faktisk reduseres, og melde tilbake til bystyret på egnet vis innen utløpet av 1. kvartal 2021.
Snur
Nordre Aker Budstikke har vært i kontakt med Bymiljøetaten, og etter litt frem og tilbake får vi fredag en e-post om at det likevel skal settes ned til 30 km/t på strekningen, slik det ble vedtatt i bystyret.
– Bymiljøetaten følger opp bystyrets vedtak i harmoni med gjeldende krav og føringer som gjelder for veinettet i Norge. Hele Sognsveien fra rundkjøringen til utfartsparkeringen vil bli omskiltet til 30km/t, skriver Bård Eion Flaen, senior kommunikasjonsrådgiver i Bymiljøetaten.
Men fartshumper, som Høyre nevner skal vurderes og meldes tilbake om til bystyret innen utløpet av 1. kvartal 2021, er så langt ikke nevnt. Men derimot vil Bymiljøetaten etablere en innsnevring.
– Dette vil gjennomføres samtidig med etablering av en innsnevring ved Frydenlund barnehage. Fartsmålinger vil gjennomføres etter etablering. Vurderingen er at en innsnevring er et effektivt fartsreduserende tiltak som ikke hindrer framkommeligheten til utrykningsetatene. Anleggssesongen 2021 starter så snart snøen har gått, vanligvis medio april.
Når det gjelder punkt 2 i bystyrevedtaket, om en faglig vurdering av mulighetene for «å anlegge en bro, gang- og sykkelsti,» så sier Bymiljøetaten videre at det er nedsatt en arbeidsgruppe som ser på dette i tråd med bystyrets vedtak.
Byråden
Miljø og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) kommenterer sier dette:
– Jeg er glad for at Bymiljøetaten er tydelig på at de skal redusere fartsgrensen til 30 km/t på hele strekningen, i tråd med bystyrets vedtak. Høyre må gjerne være kritisk til at veien snevres inn for å gjøre veien mer trafikksikker, men de må lese bystyrets vedtak en gang til dersom de tror at bystyret har vedtatt at man ikke skal gjøre det. Fagfolkene mener at dette er den mest hensiktsmessige løsningen for å sikre lavere fart på strekningen, og jeg støtter det vurderingen.
FAU
Nordre Aker Budstikke kjenner også til at FAU Kringsjå selv har sendt en henvendelse til Bymiljøetaten i saken, der de blant annet spør om en forklaring på hvordan Bymiljøetaten forholder seg til forvaltningsloven og saksbehandlingstid.