Er vel mange som har ventet på trappa som kommer her

Her kommer den nye trappa, fra Korsvoll og Skibakken-busstoppet i Maridalsveien og ned mot Akerselva. Foto: FRODE EIDSMO

Nå kan du snart slippe å krabbe i skråningen, og i stedet ta trinn for trinn, eller trappe en skikkelig treningsøkt - rett opp fra Akerselva til Korsvoll.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 18.10.2017 kl 16:06

KORSVOLL:Helt tilbake til 2010, er det informasjon på egen facebookgruppe, som kaller seg Skibakketrappen. Samme år skriver en:

- Jeg har skannet inn svar Friluftsetaten (journ. anm. nå: Bymiljøetaten) på henvendelse om bygging av ny trapp. Man skriver bl.a. at det ikke er penger til ny trapp i år. Da er det vel kanskje en erkjennelse av at det er mulig å bygge ny rapp senere (til neste år?) da man erkjenner at trappen har praktisk, historisk og funksjonell verdi. Så jeg tenker at brevet er i utgangspunktet et positivt innspill.

For i gamle dager var det trapp her, fra Skibakken på Korsvoll, der busstoppen er i Maridalsveien, og ned mot elva. Men da den ble så dårlig etter hvert, valgte etter det Nordre Aker Budstikke kjenner til, kommunen å skrote hele trappa.

De er tidlig på jobb - folka i regi av Bymiljøetaten. Foto: FRODE EIDSMO

LES OGSÅ: Høstens beste tips fra en 6-åring

Arbeidene igang

Men nå, syv år senere etter ovennevnte facebookinnlegg, er arbeidene for lengst i gang. I forbindelse med flytting av skolegrenser mellom Korsvoll og Engebråten skole, ble det vurdert en del trafikksikkerhetstiltak i Bydel Nordre Aker, blant annet bygging av trapp fra Skibakken og ned mot elva - les tidligere sak i Nordre Aker Budstikke her.

- Trappene bygges for å ivareta trafikksikkerheten for skolebarn, som i dette tilfellet slipper å gå langs Frysjaveien. Bymiljøetaten oppfordrer skoleelevene til å bruke disse trappene og benytte gangveier langs Akerselva, sier Valerija Vaitiuk, overingeniør i trafikkplanleggingsseksjonen i Bymiljøetaten.

Vet ikke akkurat når

Videre at Bymiljøetaten foreløpig ikke kan oppgi et nøyaktig tidspunkt for ferdigstillelse av trappa.

- Arbeidet krever en god og ordentlig prosjektering, og i tillegg er vi avhengig av vær. Leverandøren av trappene har tatt eksakte mål og tegning vil da komme etter hvert. Bymiljøetaten har imidlertid fått fra leverandøren en tegning fra en tilsvarende trapp, den kan brukes som eksempel inntil videre, sier Vaitiuk, og foreller om en Weland rettløpstrapp med tinnbredde på 1500 mm.

Slik skal den nye trappen fra Korsvoll og ned til Akerselva bli, i den gamle skibakken - eller snarere unnarennet. Foto: BYMILJØETATEN

Den gamle hoppbakken over Maridalsveien

Og tilbake til Skibakken. Det er ikke tilfeldig at busstoppet i Mardialsveien, og der trappa kommer til å komme opp, heter Skibakken. For i enda mer gamle dager, så var det hoppbakke over Maridalsveien. Og så klart med unnarennet ned mot elva.

Nydalsbakken hadde hoppbakken også over Maridalsveien, og unnarennet ned mot Akerselva. Foto: HISTORIELAGET GREFSEN KJELSÅS NYDALEN

Men ikke minst; Ikke hvem som helst som hoppet i denne bakken, i hvert fall skal dronningen ha vært passe skjelven i mamelukkene! Les mer om den historien her.

Takk til Frode Eidsmo for suverene bilder til saken.

LES OGSÅ:

Meld deg på nyhetsbrev!

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...