Én av fire kjørte for fort her:
Etablerer fartshump i Jutulveien

Enveiskjørte Jutulveien fikk i fjor sykkelfelt mot kjøreretningen. Nå kommer enda en fartshump og rød asfalt. Denne humpen er ved krysset Tåsenveien. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Bymiljøetaten har målt hastigheter opptil 65 km/t i 30-sonen i Jutulveien etter at gateparkeringen ble fjernet. Nå vil de bygge fartshump.
Publisert: 30.04.2019 kl 09:40
Sist oppdatert: 30.04.2019 kl 09:44
ULLEVÅL/TÅSEN: Det går frem av et brev sendt fra etaten, blant annet til Bydel Nordre Aker, i mars.
Bakgrunnen er at Bymiljøetaten (BYM) i 2018 etablerte sykling mot enveiskjøring i eget sykkelfelt i Jutulveien, mellom Tåsenveien og Pastor Fangens vei. I den sammenheng ble også gateparkeringen fjernet. Strekningen er en del av sykkeltraseen Byrute 7, mellom Gaustad, Blindern, Ullevål, Bjølsen, Storo og Sinsen.
«I ettertid har det kommet flere klager fra beboere i området om at fartsnivået har økt. Det er foretatt fartsmåling i gata før og etter tiltaket ble utført som viser økt fartsnivå. På bakgrunn av dette foreslår BYM å etablere en ny fartshump i Jutulveien ca. midt på strekningen mellom Spångbergveien og Tåsenveien,» skriver Bymiljøetaten i brevet.
Fra 4 til 25 prosent for fort
Nordre Aker Budstikke har fått tilgang til fartsmålingene, som ble foretatt gjennom én uke i april 2018 (12.-18.4.), og én uke i oktober samme år (4.-10.4). Målingene ble begge ganger utført ved to målepunkter; ved Jutulveien 20 og ved nummer 35.
Før gateparkeringen ble fjernet var gjennomsnittshastigheten for kjøretøyene i måleperioden 18 km/t ved Jutulveien 20, mens den var 21 km/t ved nummer 35. Høyeste hastighet målt var 40 km/t ved nummer 20 og hele 51 km/t ved nummer 35. Fartsgrensen i Jutulveien er 30 km/t.
Til tross for dette holdt 85 prosent av passeringene hastigheter under henholdsvis 23 og 26 km/t, før parkeringsmuligheten ble fjernet. Totalt ble det ved målingen i april 2018 registrert at hhv. 0,49 og 4,58 prosent brøt fartsgrensen.
I oktober 2018, etter at sykkelfeltet var anlagt og gateparkeringen borte, økte gjennomsnittshastigheten til hhv. 26 og 25 km/t ved de to passerinspunktene. Høyeste målte fart i 30-sonen var denne gangen 65 km/t. Resultatene fra Bymiljøetaten viser at 85 prosent av passeringene var 33 km/t eller lavere. Totalt ble likevel 25 prosent av passeringene ved nummer 20, og 23 prosent ved nummer 35, mål med en fart høyere enn fartsgrensen.

Det er allerede en fartshump i Jutulveien ved Tåsenveien. I løpet av våren kommer en til omtrent midt på denne strekningen (her sett fra Spångbergveien), ved nummer 33. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Jutulveien 33
Forslaget om hump i Jutulveien ble sendt til uttalelse til Politiet, Brann- og redningsetaten, Fellesutvalget for utrykningspersonell, Bydel Nordre Aker og Ruter.
– Det var kun Brann- og redningsetaten som kom med bemerkninger innen fristen. Det var en generell bemerkning om bruk av fartshumper, at det for brannbiler er en fordel med færrest mulig fartshumper og eventuelt humper utformet som «minihumper», sier pressekontakt Monica Thorud Olsen i Bymiljøetaten.
På bakgrunn av fartsmålingen har etaten kommet frem til at det er behov for den foreslåtte humpen i Jutulveien, opplyser hun.
– Den vil bli etablert samtidig med oppgradering av asfalt i Jutulveien. Veibane og fortau skal reasfalteres, kantsteinen mot fortauet skal heves og det skal legges rød asfalt i sykkelfeltet. Vi gjør også en liten kryssoppstramming i krysset John Colletts allé/Jutulveien. Vi antar at byggestart blir i slutten av mai/begynnelsen av juni, sier Olsen.
Fartshumpen vil bli etablert ved Jutulveien 33.
Fartsmålingene viser at det i snitt passerer 1100-1400 kjøretøyer i døgnet i Jutulveien, dette gjelder alle kjøretøytyper.
Meld deg på nyhetsbrev
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!