Nordre Aker Budstikke

Syvende på tre år:

Dette sier Bane Nor om skogbrannen

Store ressurser fra Oslo brann- og redningsetat ble brukt i arbeidet med å slukke brannen langs Gjøvikbanen fredag. Foto: Christian Fredrik Borg

Flere ganger de siste årene har det brutt ut brann langs toglinja i Maridalen. Fredag skjedde det igjen.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 28.07.2021 kl 16:55

SANDERMOSEN: Politi og brannvesen rykket ut til Maridalen like før klokken 18.00 fredag kveld. Da de kom frem, kunne de konstatere at det brant på to steder.

Begge lå i umiddelbar nærhet til toglinja og var på mellom 100 og 200 kvadratmeter. Det var ikke behov for evakuering og ingen personer ble skadet, ifølge politiet. Oslo 110-sentral opplyste at rundt tolv mål skog var i brann.

Røyken fra brannene var synlig på lang avstand. Foto: Christian Fredrik Borg

Tog mulig årsak

Bane Nor opplyste tidlig at brannårsaken kunne være gnister fra et forbigående godstog.

– Det har gått godstog på linja. Det er ikke mulig å si sikkert, men det er selvsagt en mulighet. All den tid det er nær toglinje og har kjørt godstog der, kan man spekulere, sa pressevakt Gunnar Børseth til Nordre Aker Budstikke.


Jernbaneselskapet fremholder fortsatt at et tog kan ha vært årsaken.

– Politiet etterforsker brannen. Mye tyder på at årsaken var gnister fra et tog. Det var svært tørt i området og skogbrannfare på oransje nivå, ifølge Meteorologisk institutt, skriver kommunikasjonsansvarlig i område øst for Bane Nor, Britt-Johanne Wang, i en e-post til Nordre Aker Budstikke.

Omtrent her brant det på fredag.

Tiltak

– Hva gjør Bane Nor for å underøske brannårsaken?


– Gjøvikbanen går i et landskap preget av skog og lyng. Vi varsler togoperatørene når det må være ekstra oppmerksomhet rundt denne problemstillingen, svarer hun.

Wang peker på flere konkrete ting:

  • Vi rydder og sprøyter vegetasjonen langs med spor
  • Vi melder videre om eventuell røykutvikling eller brann, til brannvernmyndigheter i kommunen
  • Iverksetter utrykning av branntoget

– I tillegg har togoperatørene sine prosedyrer som blant annet er å:

  • Sørge for at togsettet er skadefri og i orden før det kjører
  • Lokfører er ekstra årvåkenhet når det er økt skogbrannfare og melder fra om eventuell røykutvikling og brann
  • Godstogselskapene har egne prosedyrer rundt kontroll av vogner og førerne har ekstra oppmerksomhet rundt bremsing


Tidligere branner

Tidligere har det brent i samme område flere ganger. Sommeren 2018 begynte det å brenne nær toglinja ved Sandermosen. I flere dager etterpå blusset den opp igjen og nødetatene måtte på ny rykke ut. En drøy uke senere begynte det også å brenne langs jernbanelinja.

Den neste sommeren brøt det nok en gang ut brann langs Gjøvikbanen. En strekning på flere kilometer preget av småbranner.

– Hvordan kan det skje så mange ganger? Er det ikke mulig å gjøre tiltak for å hindre slike branner?


– Gjøvikbanen er en utsatt strekning, dessverre. Tørre somre, lyn og torden, er utfordrende, men vi har beredskap og det gjøres forebyggende tiltak som nevnt over, svarer kommunikasjonsansvarlig Wang.

Hun sier videre at de stanser alle varme arbeider som kan slå gnister langs jernbanen når værprognosene melder om varmt og tørt vær. Det gjør de også når det er fare for at arbeidet kan antenne vegetasjon.

Brannvesenet brukte drone for å skaffe oversikt over omfanget. Foto: Nedre Romerike brann og redning / Christian Fredrik Borg

Vegetasjonsrydding

– Hva skal Bane Nor gjøre fremover for å forhindre at lignende skjer igjen?

– Vi har beredskap og følger opp togoperatørene. I tillegg har vi rutiner for å unngå branner ved sporet, slik som nevnt over, uttaler hun.

Store ressurser fra Oslo brann- og redningsetat ble brukt i arbeidet med å slukke brannen langs Gjøvikbanen fredag. Foto: Christian Fredrik Borg

Havarikommisjonen gjennomførte tilsyn etter brannene i 2018. I rapporten, som kom den påfølgende vinteren, ble det påpekt at rydding av vegetasjon inntil linja var viktig.

«Brannene som oppstod understreker viktigheten av at ballasten regelmessig sprøytes med plantevernmidler, og at kant og skråning til sporet ryddes for vegetasjon. I tillegg brukes et knuseaggregat som «knuser» vegetasjonen med kjetting eller kapper med «slagkniver»», het det i rapporten.

– Når ble krattet inntil toglinja ved helgens brannsteder sist ryddet?

– Vi rydder vegetasjon året rundt. Det skjer også for å unngå at trær går ned over banen i snørike vintre, svarer Wang.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...