Foreldrene samler underskrifter - vil ha skoleveien opp som politisk sak

Dette bildet fra Kjelsåsveien ble tatt tidligere denne uken. Foto: LESERBILDE

– I lang tid har vi vært bekymret for trafikksituasjonen ved og rundt Disen skole, sier Runar Eikeset i FAU, mens Bymiljøetaten viser til tiltak som allerede er gjort.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 10.02.2019 kl 08:43

DISEN: «Kjelsåsveien er en utsatt veistrekning med mye trafikk og mange gående. Nedre del av Grefsenveien er for tiden stengt, med økning av trafikken i Kjelsåsveien og småveiene rundt som resultat. Mange barn ved Disen skole er nødt til å bruke Kjelsåsveien og omkringliggende veier som skolevei. Der er det fra før mye trafikk og bilister som etter vår erfaring ikke respekterer fartsgrensen (40 km/t). Situasjonen har tilspisset seg i forbindelse med Grefsenveien-prosjektet, med mye mer trafikk og økt kø i rush-tiden.
En av de mest skremmende situasjonene vi opplever, er at bilene går i sakte kø nedover om morgenen, mens oppover kjøres det fort og med lite oversikt pga. biler i kø, snø og mørke. Dette medfører at skolebarna er utsatt når de skal krysse veien fra vest. Nå som det er vinter er det ofte dårlig brøytet og glatt, noe som øker faren for uheldige situasjoner ytterligere.
Det er iverksatt noen tiltak, som fartsdumper og lysmerkede fotgjengeroverganger. Men ettersom Kjelsåsveien er en hovedfartsåre for utrykningskjøretøyer er dumpene av det slaget som lar seg passere i relativt høy fart. Vi ser et stort behov for ytterligere fartsreduserende tiltak for å redusere trafikkfaren for våre barn. Vi mener at både fotobokser og lysregulerte overganger kan forbedre situasjonen betraktelig. Vi i Disen FAU ønsker derfor å få løftet denne saken: Ytterligere og gjerne varige, fartsreduserende tiltak rundt Disen skole inn til politisk behandling.»

Fra underskriftskampanjen til Disen-foreldrene, og hvor det i skrivende stund er flere hundre som har signert.

Kommunen må vurdere saken med flere enn 300 underskrifter

Bekymret

FAU-leder ved Disen skole, Runar Eikeset forteller til Nordre Aker Budstikke:

– Vi gjør dette fordi FAU (Foreldrenes Arbeidsutvalg) ved Disen skole, skolens ledelse og foreldre i lang tid har vært bekymret for trafikksituasjonen ved og rundt Disen skole generelt, og for Kjelsåsveien spesielt, sier Eikeset.

Han legger til at stengingen av Grefsenveien for biler, mot Storokrysset fra Grefsensiden, har forsterket og tilspisset situasjonen ytterligere.

– Representant for Sporveien omtalte ved befaring allerede før stenging mot Storokrysset, trafikksituasjonen i Kjelsåsveien som «hasardiøs».

Disen FAU og Eikeset mener det skjer lite eller ingenting:

– Vi vurderer spesielt Bymiljøetaten som unnfallende i forhold til ansvaret de har for skolebarnas skolevei. De viser til stivbent regelverk og fremviser det vi oppfatter som lite handlingsvilje. Til det svarer jeg at dårlig regelverk og føringer for Bymiljøetaten bør endres.

Fotobokser?

Han viser også til at Kjelsåsveien er definert som trasé for utrykningskjøretøy.

– Bymiljøetaten forteller til oss at derfor vil den ikke anlegge fartsdumper eller andre fysiske hindringer som hastighetsreduserende tiltak. FAU har foreslått at det etableres fotobokser på flere punkter i kjelsåsveien. Men BYM viser til at den ikke har tradisjon, kultur for, eller intensjon om å anlegge dette i veier med hastigheter under 50 km/t, sier Eikeset videre.

– Trafikkulturen i Kjelsåsveien må endres. Bilister som holder fartsgrensen lager kø, blir tutet på og - eller - forbikjørt, avslutter Eikeset.

Bymiljøetaten svarer

Nordre Aker Budstikke har vært i kontakt med Bymiljøetaten, som er kjent med Eikesets uttalelser. Bymiljøetaten viser til tidligere tiltak i veien, som innsnevringer:

– I Kjelsåsveien er det i tillegg flere innsnevringer, både ved Sanatoriet og i krysset ved Tonsenveien, i tillegg til ved Rema 1000. På grunn av at Kjelsåsveien er en viktig utrykningstrase er det begrenset hvor mange flere fartshumper som kan etableres, svarer kommunikasjonsdirektør Richard Kongesteinen.

Han fortsetter:

– Det er Politiet som avgjør hvilke strekninger som skal ha fotoboks. I henhold til retningslinjene er dette et tiltak som kun er aktuelt i veier med fartsgrense 50 km/t og høyere, og på de mest ulykkesbelastede stedene. Det er krav til ulykkesfrekvens, skadegrad og hastighet. Oppsett av fotoboks er en omfattende prosess og det er en høy terskel for å ta det i bruk.

Han ber foreldrene melde inn fra trafikken i Kjelsåsveien, til Trafikkagenten:

– Vi oppfordrer Disen skole til å fortsette å bruke Trafikkagenten, slik kan Bymiljøetaten systematisere hvor det er utfordringer og vurdere tiltak. Via Trafikkagenten og Bymiljøetatens app Bymelding kan det også meldes inn forhold som dårlig brøyting og glatte fortau eller hekker som trenger å klippes. Vi kan aldri oppfylle alle ønsker, til det er det for mange gater og veier i byen vår, men vi er absolutt lydhøre for innspill.

Han trekker også frem gjennomgangen Bymiljøetaten foretok i 2017/2018, av hele Bydel Nordre Aker, nettopp med tanke på trafikksikkerhet.

– I denne gjennomgangen ble alle veier i bydelen vurdert, med spesiell fokus på skoleveiene. Vurderingene ble gjort blant annet på bakgrunn av rapporter i Trafikkagenten, der barna på Disen skole har meldt inn hvor det er utfordringer. Det ble ikke meldt inn mange bekymringer i tilknytning til Kjelsåsveien, men det ble likevel utført en fartsmåling, som viste at fartsnivået ved Disen skole var akseptabel (85% av bilene kjørte i 44 km/t eller lavere). Farten ble målt før minihumpene ble etablert, og grunnen til at Bymiljøetaten valgte å likevel etablere minihumpene er at dette er et punkt der mange barn krysser over veien til Disen skole, sier Kongesteinen videre. .

Han viser videre til at det på bakgrunn av gjennomgangen, og i tilknytning til Disen skole, ble gjort følgende tiltak:

  • Disengrenda: innførte parkering forbudt på en side og etablerte en ny hump
  • Lofthusveien ved Disengrenda: en ny fartshump
  • Ascheougs vei ved Damveien: en ny fartshump
  • Kjelsåsveien ved Ascheougs vei: minihumper og snevret inn krysset ved Ascheougs vei
  • Grefsenkollveien ved Akebakkeskogen: snevret inn kjørebane og flyttet gangfeltet fra busslomme, etablerte minihumper og bedre belysning ved gangfelt
  • Kjelsåsveien mellom Grefsenkollveien og Nordhagaveien: to minihumper og et opphøyd gangfelt
  • Koldrups vei: en ny fartshump
  • Det ble også klippet busker og hekker mange steder.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...