Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Først ut i byen med Oslonøkkel

BU-leder Bente M. Larsen, bydelsdirektør Øyvind Henriksen og Hilde Bakkeli fra Oslo Origo i Nydalsveien 21, som nå kan åpnes med Oslonøkkelen - om enn så lenge bare av de folkevalgte. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Bydel Nordre Aker viser nok en gang vei i vellinga, og er den første bydelen som innfører Oslonøkkelen i bydelsadministrasjonens møtelokaler. Også Rachel Grepp-huset får meråpent-funksjoner.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 24.09.2020 kl 14:45

NYDALEN: Bydelsutvalgsleder Bente M. Larsen viser frem appen som gjør at hun, og resten av de folkevalgte i Nordre Aker, nå kan åpne opp dørene til BU-salen og møtelokalene i bydelsadministrasjonen i Nydalsveien 21.

Oslonøkkelen er nemlig en digital nøkkel som gir innbyggerne utvidet og enklere tilgang til flere av byens lokaler og tjenester via en app på mobiltelefonen. Den gir selvbetjent tilgang til en rekke lokaler og tjenester i Oslo, deriblant meråpne bibliotek (her skal Oslonøkkelen ta over for Deichmans eget system), minigjenbruksstasjoner og lokaler i bydelene. (Flere av de disse er for tiden riktignok ikke tilgjengelige på grunn av koronapandemien og smittevernhensyn).

Oslonøkkelen testes også ut på skoler og sykehjem, i samarbeid med de ansvarlige etatene, og teknologien er utviklet av Oslo Origo, kommunens egen digitaliseringsetat.

Bydel Nordre Aker

Nå er Oslonøkkelen installert i bydelsadministrasjonen i Nydalen, samt i Rachel Grepp-huset på Tåsen, der blant andre Frisklivssentralen og BUA holder til.

– Bydel Nordre Aker har medarbeidere som er fremoverlent og har tatt initiativet til dette. Det fortjener de ros for. Uten dem hadde vi nok ikke vært første bydel ut. Intensjonen er å gjøre lokalene våre mer tilgjengelige for innbyggerne, sier bydelsdirektør Øyvind Henriksen.

I første omgang er det lokalpolitikerne som gis digital tilgang til Nydalsveien 21, med BU-salen i første etasje, og utvalgte møterom. Allerede i dag bruker lokalpartiene huset til sine gruppemøter og andre arrangementer, men med digital tilgang hopper man over leddet med adgangskort, som må hentes og leveres, og som i verste fall blir borte eller kan bli misbrukt.

Personlig

Oslonøkkelen er registrert på hver enkelt bruker, og man logger inn i appen med den nasjonale ID-porten, som bruker MinID, BankID, BankID på mobil eller BuypassID i mobil, og brukerne kan gis tilgang for den perioden lokalet lånes eller leies. Det jobbes også med en digital bookingløsning.

På sikt er planen at Oslonøkkelen i Nydalsveien 21 skal tas i bruk også av innbyggere som vil være tilhørere i åpne lokalpolitiske møter, slik som Åpen halvtime i bydelsutvalget og liknende.

– Veldig flott at vi er første bydel ut som åpner lokalene i bydelsadministrasjonen på denne måten – det er stas! sier BU-leder Bente M. Larsen (Ap).

Bak tanken om Oslonøkkelen ligger både en digitalisering som skal gjøre hverdagen enklere, men også legge til rette for flerbruk av kommunale lokaler. Den vil også bidra til synlig- og tilgjengeliggjøring av disse lokalene for lokalmiljøet og frivilligheten.

I Nordre Aker skal også BUA-sentralen gjøres tilgjengelig med Oslonøkkelen, slik at innbyggerne kan låne idretts- og fritidsutstyr også utenom den betjente åpningstiden. Av andre lokaler i Nordre Aker som kan være aktuelle for Oslonøkkel-tilgang i fremtiden, nevnes for eksempel ungdoms- og kulturhuset Trikkehallen på Kjelsås.

Tillit

Men er det trygt å la innbyggerne selv ta seg inn i kommunale lokaler? Hva med hærverk og tyveri?

– Da jeg jobbet i bydel Grünerløkka ble ungdomshuset X-ray åpnet for brukerne utenom åpningstid, noe som ble sett på som dristig. Men der var det nesten ingen tilfeller av tyver i eller hærverk, sier Henriksen.

Da Deichman Nydalen ble et meråpent bibliotek i fjor, fortalte biblioteksjef i Oslo, Knut Skansen, at det til tross for hundretusenvis av besøk på de meråpne bibliotekene siden 2015, knapt forekommer uønskede hendelser.

– Det handler om menneskesyn, og at de aller fleste er ansvarlige mennesker, som viser seg tilliten verdig, sier Henriksen.

Hilde Bakkeli, produktområdeleder Åpen og tilgjengelig by i Oslo Origo, forteller at det som en sikkerhetsmekanisme er mulig å ta ut en besøkslogg i ettertid fra stedene som har Oslonøkkel, dersom det oppstår hærverk eller annet som politianmeldes. Noen overvåkning av brukerne gjøres ikke, og personvernregler følges.

– De fleste stedene som har åpnet med Oslonøkkelen iverksetter også risikoreduserende tiltak som patruljering med vektere og liknende, sier hun.

I følge Origo er det så langt 27 steder/dører som støtter Oslonøkkelen, selv om noen av disse for øyeblikket ikke er tilgjengelige for bruk av smittevernhensyn. De skal nå besøke flere bydeler som ønsker å koble seg på, på samme måte som Nordre Aker, som i dette tilfellet blir en pilotbydel for å teste ut hvordan det fungerer. Oslonøkkelen vil gi lokalpolitikerne tilgang til møterommene de allerede bruker i dag, men gjør tilgangen enklere ved at at slipper å organisere nøkkelkort. Resten av bydelsadministrasjonens kontorer vil som i dag ikke være tilgjengelig for andre enn ansatte.

Fakta: Oslonøkkelen

  • Oslonøkkelen er en digital nøkkel som gir innbyggerne utvidet og enklere tilgang tilflere av byens lokaler og tjenester via en app på mobiltelefonen.
  • Det er Oslo Origo, kommunens egne digitaliseringsetat, som har utviklet Oslonøkkelen. Oslo Origo representerer et in-house utviklingsmiljø i kommunen, og består blant annet av tjenestedesignere, organisasjonsutviklere og teknologer.
  • Oslonøkkelen gir selvbetjent tilgang til en rekke lokaler og tjenester i Oslo, deriblant meråpne bibliotek, minigjenbruksstasjoner og flere og flere bydelslokaler (enkelte tilbud er imidlertid stengt per i dag pga smittevernhensyn). Oslonøkkelen testes nå også ut på skoler og sykehjem.
  • Gjennom Oslonøkkelen kan byens lokaler åpnes for innbyggerne på en helt ny måte: skoler, biblioteker, bydelshus og andre lokaler kommunen disponerer, kan brukes større deler av døgnet.
  • Mange av kommunens lokaler er allerede tilgjengelige for utlån, men det mangler fortsatt digitale løsninger for dette - det arbeides derfor med en digital bookingløsning som skal kobles sammen med Oslonøkkelen.
  • Gjennom Oslonøkkelen blir selvbetjente og meråpne tilbud samlet på samme sted. Dette gjør det enklere for innbyggerne ved at de kan forholde seg til ett system i stedet for flere ulike løsninger (nøkler, nøkkelkort, booking av tid osv). Samtidig kan Oslonøkkelen også gi bedre oversikt over tilgjengelige tjenester i nærmiljøet.
  • Dette gir bedre kontroll, og er en sikrere måte å gi tilgang til lokaler på enn ved å låne ut fysiske nøkler. En administrator definerer hvem som skal ha tilgang til lokalene, og man må logge seg personlig inn for å låse opp med Oslonøkkelen.
  • Oslonøkkelen kan lastes ned fra App Store (for iPhone) og Google Play (for Android- telefoner). Du må logge deg inn i Oslonøkkelen med ID-porten, dvs ved hjelp av MinID, BankID, BankID på mobil eller BuypassID i mobil.

Kilde: Oslo kommue. Les mer om Oslonøkkelen her.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...