Nordre Aker Budstikke

Nå har de startet planleggingen med oppgradering av veien

Frysjaveien inn fra Kjelsåsveien. Foto: Kristin Tufte Haga

«Det er ønske om å starte prosessen med ombygging, da Frysjaveien i dag ikke er tilstrekkelig trafikksikker.»

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

BREKKE: Bymiljøetaten er i gang med prosjektet om oppgradering av Frysjaveien, mellom Kjelsåsveien og Maridalsveien:

– Prosjektet innebærer opparbeidelse av veien med fortau, sykkelvei og grøntrabatt. Mot vestsiden skal det bygges i henhold til reguleringsplanen. På østsiden blir det nå en midlertidig opparbeidelse med fortau og sykkelvei i første byggefase, på grunn av pågående byggeaktivitet langs Frysjaveien og i påvente av tilgjengelig areal. Byggestart forventes høsten 2022, ifølge Line Thams Reiersen, pressekontakt i Bymiljøetaten.

Du kan følge saken i Plan- og bygningsetatens saksinnsyn.

Faser

Der står det blant annet at Norconsult, på oppdrag fra tiltakshaver Bymiljøetaten, har hatt et oppfølgingsmøte i mars med Plan- og bygningsetaten, om ombyggingen av Frysjaveien. Tiltakene er planlagt å bygges i forskjellige faser, og tiltaket som rammesøkes er fase 1. Fase 1 omfatter utbygging av kjørebane, gang- og sykkelfelt, møblering, skråning og holdeplass for buss.

I referatet fra møtet står det blant annet:


«Det er ønske om å starte prosessen med ombygging, da Frysjaveien i dag ikke er tilstrekkelig trafikksikker. På bakgrunn av pågående og fremtidig utbygging av eiendommer øst og vest for veien vil det per dags dato ikke være plass eller muligheter til å anlegge veien som regulert. På søndre del av vestsiden av veien er det derfor i første omgang kun prosjektert med sykkelfelt og ikke fortau og beplantning, mens det langs østsiden av veien er prosjektert med en smalere beplantet skråning enn regulert.»

Sykkelfelt først

Det står også i referatet at en utsettelse av etablering fortau og «møbleringsfelt» med gatetrær, er avvik fra reguleringsplanen, og vil kreve dispensasjon. Men etaten viser til at dette i stedet vil bety at oppgradering av veien kan starte tidligere, for raskere å kunne forbedre trafikksituasjonen og etablere sykkelfelt.

Videre i referatet står det også om valget mellom sykkelvei eller fortau på det strekket man kun har plass til én av disse: Etaten er enig i vurderingen om å prioritere et sammenhengende sykkelnett, fremfor tosidig fortau i den tiden utbyggingen foregår, da byggeplassene uansett ikke er et attraktivt miljø for gående.

Veilendende plan for offentlige rom

Det vises også til Veiledende plan for offentlige rom (VPOR) for området, og prinsipper for utforming av Frysjaveien. Ifølge prosjektet for Frysjaveien er det lagt opp til plassering av sykkelfelt slik at møblering/beplantning legges som et skille mellom sykkel/fortau og veibane:


«Dette er valgt for å få en bedret trafikal situasjon for syklister med tanke på at parkering og busslommer også skal plasseres i annet veiareal. Etaten bemerker at VPOR er en veiledende plan, som i motsetning til reguleringsplanen, ikke er en juridisk bindende plan.»

Trafikktelling

Det har også kommet innspill fra en beboer om at det i planen viser til trafikktellinger i Frysjaveien fra 2012, noe også Nordre Aker Budstikke har omtalt. Oppdaterte målinger fra 2020 viser nemlig ÅDT på 9217 i Frysjaveien. (ÅDT er det gjennomsnittlige antallet daglige passeringer i veien). Det bes om at oppdaterte ÅDT-tall tas inn i saken, og at opprusting av Frysjaveien og medfølgende tiltak gjøres i tråd med den nåværende trafikkbelastningen.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...