Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Grefsengutter har startet karantenehjelp

Fredrik August Madsen-Malmo fra Grefsen (til venstre), og (på bildet til høyre) Aslak Hollund (også fra Grefsen), Adrian Thompson, August Sollesnes Solvang og Anders Larsen. Foto: Privat/Thomas Ramm

En gjeng IT-studenter på NTNU i Trondheim, deriblant to fra Grefsen, har utviklet en egen dugnadstjeneste – Karantenehjelpen.no. Også giganten Finn.no lanserer en løsning for «koronahjelp».

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 20.03.2020 kl 15:26

TRONDHEIM/GREFSEN: Ved Institutt for datateknologi og informatikk på NTNU tenkte sju studenter at deres kompetanse kunne være relevant i den ekstraordinære situasjonen landet vårt står midt i som følge av koronaepidemien.

Det er NTNU som forteller om initiativet på sine nettsider:

«Da Campusområdet på Gløshaugen stengte dørene på torsdag i forrige uke, gikk det ikke lang tid før de var flere som tok initiativ til å bidra med noe konstruktivt.

Dette var starten på en idé som nå har blitt til Karantenehjelpen.no – en nettside for å hjelpe folk som må holde seg hjemme i karantene på grunn av Korona-viruset.»

Passert 1000

Tjenesten lanserte de 18. mars, og i løpet av de første fire timene hadde 750 personer logget seg inn, ifølge Aslak Hollund, som er en av de sju studentene bak Karantehjelpen.no.

Hollund er selv oppvokst på Grefsen, og det er også en av de andre studentene i teamet; Fredrik August Fredrik August Madsen-Malmo. Resten av gruppa består av Adrian Thompson, Anders Larsen, August Sollesnes Solvang, Anhkha Nguyen Vo og Thomas Ramm.

– Karantenehjelpen har vært et utrolig spennende prosjekt. I forrige uke hørte vi at medisinstudentene ble bedt om å hjelpe til i helsevesenet og da tenkte vi at vi har jo også kompetanse å by på. Så da har vi sittet siden forrige torsdag og jobbet på spreng for å få ut løsningen. Mens vi arbeidet dukket det også opp masse forskjellige Facebook-grupper og andre initiativer som bekreftet for oss at folk var ivrige på å bidra, sier Hollund til Nordre Aker Budstikke.

Torsdag ettermiddag er antallet påloggede passert 1100, og tjenesten håper de kan brukes og hjelpe personer over hele landet – også i Nordre Aker. Tjenstene som utveksles er i hovedsak handling. Men hvordan sikres smittevernet både for de frivillige og dem som mottar hjelp via tjenesten?

– Vi har hatt som standard praksis at vi legger varene foran døra og så trekker vi oss litt tilbake før vi ringer. Men siden det er tilfeldige frivillige så kan vi ikke garantere at alle følger våre metoder. Vi oppfordrer til å følge helsemyndighetenes råd, også ser vi på måter å bedre formidle tips og triks til de som er med, sier Hollund.

Mange vil hjelpe

Svært mange ønsker å hjelpe til i denne vanskelige tiden. Ikke bare har tusenvis av personer med helsefaglig bakgrunn meldt seg til tjeneste da Oslo kommune tidligere i uken ba om hjelp, men mange vanlige folk tilbyr sine tjenester, som å handle og lufte hunder, via Facebook.

Nordre Aker Budstikke fortalte i forrige uke om Sissel Engblom i Ullevål hageby, som var tidlig ute med nabohjelp. Egne Facebook-grupper for bydeler og områder har også poppet opp.

Et døgn etter lanseringen av Karantenehjelpen.no, varslet også giganten Finn.no, fra mediekonsernet Schibsted, at de lanserer en koronahjelp-funksjon. Tjenesten gikk live torsdag 19. mars, og også den tilrettelegger for at man kan tilby hjelp og bistand til korona-rammede under den nye kategorien «Tilby koronahjelp» på Torget.

– Dugnadsånden står sterkt i det norske folk. Vi har snakket med flere som har lyst til å hjelpe folk som er i karantene eller av andre grunner trenger assistanse akkurat nå, men de vet ikke hvordan de skal komme i kontakt. Derfor har Finn jobbet for å få opp en tjeneste som kan hjelpe folk med å nå ut til hverandre, sier Kathrine Opshaug Bakke, produktdirektør for Finn torget i en pressemelding.

I tjenesten til Finn er det i første omgang kun mulig å legge inn hvilke tjenester du ønsker å tilby, i motsetning til Karantenehjelpen.no fra NTNU-studentene, der du også kan legge inn bestillinger for tjenester du ønsker utført. Hos Finn.no er det også lagt opp til flere typer tjenester, ikke bare handle. Ifølge Finn kan man tilby innkjøp, lufte hund, hente småting, digital undervisning, noen å prate med og utlån av parkeringsplass.

Sjekk ut Karantenehjelpen.no her, og Finn.nos koronahjelp her.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...