Han mener flere bussjåfører tråkker litt vel hardt på gasspedalen

Buss 54 kjører via Frysjaveien på Kjelsås, bussen på bildet er tilfeldig valgt onsdag. Foto: KRISTIN TUFTE HAGA
– Dette føles ikke som noen trygg skolevei, det mangler også fortau her, ifølge Jon Annar Berntsen. Men det er ikke bare store busser i veien, men også anleggstransport.
Publisert: 10.10.2018 kl 14:51
Sist oppdatert: 11.10.2018 kl 07:28
BREKKE: – I Frysjaveien 44-62 opplever jeg at bussen ofte kjører alt for fort og det er også i dag anleggsvei for Oset-utbyggingen, lastebilene på vei til Oset kjører inn mot oset (journ. anm. Oset Vannbehandlingsanlegg) i fra Frysjaveien, skriver beboer i nabolaget, Jon Annar Berntsen, i en mail til lokalavisa.
Fulle lastebiler kjører ut i Maridalsveien, lenger opp. Alt i sammenheng med at Oset Vannbehandlingsanlegg er under utvidelse.
Buss 54 kjører inn Frysjaveien, fra Kjelsåsveien, på vei til Tjuvholmen.
– Her er det 30 km/t fartsgrense, og det kommer store kjøretøy i begge retninger. Veien er også skolevei, men dette føles ikke som noen trygg skolevei, opplever jeg. Det mangler også fortau. Det virker som flere av bussjåførene bruker den «lange» strekningen til å få mest mulig fart, sier Berntsen videre.
Som også synes anleggstrafikken til Oset generelt har økt, siden i sommer.
Nordre Aker Budstikke har tatt en tur i veien, og det er ikke god plass hvis buss og bil, eller kanskje lastebil og bil skal passere hverandre, og særlig dårlig plass med barn på siden av veien i tillegg.
Ruter
Ruter svarer følgende om saken:
– Vi har ikke fått spesielt mange klager på denne linjen. Vi får noen klager i løpet av året på kjørestil, og alle disse meldes videre til operatørene som kjører på linjen, slik at de kan følge opp sjåførene direkte, forteller pressevakt i Ruter, Øystein Dahl Johansen.
Han legger til:
– Vi skal melde inn henvendelsen og følge opp linjen spesielt.

Oset Vannbehandlingsanlegg ligger på Kjelsås ved Maridalsvannet, Oslos drikkevann, og det graves/sprenges blant annet i fjellet for å få plass til flere rentvannsbassenger, inne i fjellet. Dette bildet fra tidligere i år. Foto: ARKIV NORDRE AKER BUDSTIKKE
Oset Vannbehandlingsanlegg
Det er Vann- og avløpsetaten som er prosjektleder for utbyggingen av Oset Vannbehandlingsanlegg på Kjelsås, ved Maridalsvannet.
– Har anleggstransporten økt i de siste månedene?
– Siden i sommer har anleggstrafikken økt merkbart. I juni ble det kjørt ut ca. 1.800 steinlass, i august rundt 2.500 lass og i september rundt 2.200 lass. Antall lass varierer fra dag til dag, og er avhengig av blant annet fjellkvalitet, sikringsbehov og behov for tetting av fjellet ved injeksjon. Noen dager kan den være nødvendig å kjøre ut 150 lass med stein, forteller Jan Kopperstad, prosjektsjef for rentvannbassengene ved Oset Vannbehandlingsanlegg.
Ifølge fremdriftsplanen skal den intensive steintransporten avsluttes før sommeren 2019.
– Så snart sprengningsarbeidene fullføres påbegynnes betongarbeidene. Dette innebærer at det blir mindre anleggstrafikk, men innkjøring av betong, armering og øvrige materialer er nødvendig. Steintransport skjer i hovedsak mellom kl. 06.00 og 22.00. Noe innkjøring av lastebiler skjer før 06.00. Det er behov for levering av sprøytebetong om natten. Sprøytebetong leveres med rundt ett lass per time, forklarer Kopperstad videre.
Og det har vært henvendelser også til bydelsoverlegen i Nordre Aker, i forbindelse med kjøretider. Kopperstad forteller videre at det derfor er avtalt et møte med bydelsoverlegen om dette, i uke 44.
LES OGSÅ:
- Det er en ting Svein irriterer seg over at han ikke kan levere her
- Fikk nei til å bygge 10.000 med bolig i friområdet, men gir seg ikke
- Smeller til med noen skikkelige superstjerner - oppe i høyden
- Det som skal skje her, er det mange som har gledet seg til
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!