Har funnet løsningen på «parkeringsfloken» for bildelere

Bilkollektivet vil søke om å få 7 faste plasser til sine biler på Damplassen, bekrefter Morten Munch-Olsen. Sirin Stav (MDG) er glad det kommer en testordning. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Byrådet kommer bildelingsselskapene i møte, og varsler at en prøveordning der delebiler får parkere i beboerparkeringssoner, er på trappene neste sommer. Men allerede fra vinteren kommer en midlertidig løsning som skal gjøre hverdagen enklere – i alle fall for folk på Ullevål.
Publisert: 10.12.2018 kl 17:31
Sist oppdatert: 11.12.2018 kl 09:48
ULLEVÅL: – Jeg tolker dette som et svar på et konkret problem her, sier Morten Munch-Olsen, direktør i Bilkollektivet.
BAKGRUNN: Kommentar: Byrådet og MDG har snakket varmt om bildeling lenge. Nå vet de plutselig ikke hva det er?
Beboerparkering og bildeling
Da beboerparkeringen ble innført, blant annet i Ullevål Hageby i Bydel Nordre Aker, mistet Bilkollektivet muligheten til å parkere sine biler i kommunale gater, med mindre de betalte for parkering på timesbasis. Bilkollektivet kan nemlig ikke kjøpe beboerparkeringstillatelser fordi de er et selskap, og beboerne som bruker ordningen kan ikke kjøpe parkeringstillatelse, fordi de ikke eier bilene.
I flere saker i høst har Nordre Aker Budstikke satt fokus på utfordringen bildelingsordninger som Bilkollektivet har opplevd med beboerparkeringen. Konksekvensen for medlemmer i Ullevål hageby, der syv biler har hatt fast "tilhold" på Damplassen, var at "bilene deres" ikke lenger fikk bli stående.
De syv bilene ble benyttet av 130 medlemmer i området. Da bilene forsvant ga det tydelige utfordringer:
– I forrige uke var det bare 80 medlemmer igjen i dette området. Jeg hadde ikke trodd at de skulle melde seg ut. Men for dem var det ikke lenger relevant når bilene ikke var tilgjengelige. Flere av disse har nå heller valgt å kjøpe egen bil, sier Munch-Olsen i Bilkollektivet.

Ullevål-beboer Julie Gjermundsen og direktør for Bilkollektivet, Morten Munch-Olsen, fortalte i høst om at bildeling var blitt mindre attraktivt i Ullevål hageby. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Treg løsning, men nå kommer den
En løsning var på vei – bystyret vedtok nemlig allerede i juni å endre beboerparkeringsordningen, slik at delebiler får parkeringstillatelse i alle soner, samt å sette av 600 egne parkeringsplasser i byen til delebiler. Arbeidet med en ny forskrift ville imidlertid ta enda et halvt år, var anslaget i høst. Da Per Trygve Hoff, bystyrerepresentant for Høyre, ba miljø- og samferdsesbyråden om en midlertidig ordning i oktober, var svaret at man først må finne ut hva som skal regnes som bildeling, og derfor ville prosessen ta tid.
Nå har byrådet og Bymiljøetaten likevel funnet det de kaller en testordning, før en toårig-prøveordning for delebiler skal tre i kraft fra neste sommer.
I et brev som mandag er sendt ut til alle bildelingsselskaper i Oslo, skriver Bymiljøetaten blant annet:
Bildelingsselskapene skal sende inn ønsker til Bymiljøetaten og vi forsøker å finne aktuelle plasser i det området dere ønsker. Det er bare aktuelt å få tildelt plasser på ett område. Hver plass vil koste 500 kroner per måned. Det vil ikke være ladeinfrastruktur på plassene. Plassene vil bli skiltet. Det er en forutsetning at bilene som står der er godt merket, slik at det blir enkelt for Bymiljøetaten å kontrollere. Det kan være aktuelt å utarbeide en oblat som må ligge synlig.»
«Vi inviterer de bildelingsselskaper som er interessert til å søke om inntil syv plasser på gategrunn. Plassene er tenkt å være tilgjengelige fra februar/mars og frem til prøveordningen er operativ.
Svar på tiltale
At ordningen nå kommer som et direkte svar på Bilkollektivets utfordringer på Damplassen, bekreftes av Sirin Stav, rådgiver i MDGs bystyregruppe og vara i samferdsels- og miljøkomitéen.
– Nå velger vi en løsning, som vi tester ut her, sier hun.
I utarbeidelsen av den kommende forskriften for delebiler, har tre ting vært viktig: å redusere antallet biler i byen, gi færre kjøreturer i byen, og redusere utslippene.
– Jeg er glad for at byrådet nå raskt får på plass en testordning for reserverte bildelingsplasser her på Damplassen og i beboerområdene. Bildeling gjør det enklere å klare seg uten å eie egen bil, noe som både sparer verdifull plass i byen og penger for den enkelte. Det er viktig når vi skal gjøre Oslo til en grønnere, utslippsfri by, med mindre biltrafikk og trygge skoleveier, legger hun til.
Handlekraft
– Dette hjelper medlemmene deres på Ullevål, men ikke andre steder?
– Alt er bedre enn ingenting, og med dette utvises det handlekraft. Men jo lenger tid det tar før en permanent ordning er på plass, jo flere medlemmer er jeg redd vi mister. Det har vi sett skje i dette området, sier Munch-Olsen, som bekrefter at Bilkollektivet vil søke om syv faste plasser på Damplassen.
– Hva synes du om prisen på testordningen, 500 kroner måneden per plass?
– Den virker på meg ganske rimelig. Vi er glad for en slik løsning, og at ikke bildelingeselskapene må betale "markedspris", og konkurrere om plassene, slik enkelte partier har foreslått. Det er en måte som blir helt feil for oss, sier direktøren i Bilkollekivet.
– Hvorfor kunne man ikke gitt delebiler parkeringstillatelse i alle soner også i testordningen?
– Det har jeg spurt Bymiljøetaten om, det er de som har utarbeidet retningslinjene i testordningen, og dette er er løsningen som er anbefalt av dem. Så skal forskriften om delebiler på høring nå ganske snart, og da vil vi se om det er et spor å følge, eller ikke. Men nå får vi altså på plass et strakstiltak der det virkelig kniper, sier Stav.
MDG-politikeren legger til at en ny forskrift for beboerparkeringen allerede er ute på høring, med frist 15. februar. Dagens beboerparkeringsforskrift ble utarbeidet tilbake i 2012.
Beboerparkering
Stav sier hun og byrådet har vært opptatt av å legge best mulig til rette for bildeling. At ikke en løsning for delebiler kom på plass samtidig som beboerparkeringen ble rullet ut i flere bydeler, forklarer hun med at det ville tatt lenger tid, og forsinket beboerparkeringen.
– Beboerparkering har bidratt til å redusere biltrafikk og fremmedparkering i områdene der folk bor, samtidig blir det enklere for de som er avhengig av å ha bil. Mindre biler i byen gir mer plass til folk. Det er bra for folkehelsa, trafikksikkerheten, miljøet og gir en mer rettferdig fordeling av plassen i byen. Undersøkelser viser at en privatbil står stille i snitt ca. 95 % av tiden, eller mer. Da er det logisk å heller dele på bilene, sier hun.
Stav fremhever også at bildeling er praktisk fordi man kan velge mellom ulike biler, alt etter hvilket behov man har den aktuelle dagen.
– De som velger bildeling framfor bileierskap kjører også i snitt langt færre kilometer enn bileiere. Det gjør at de i større grad reiser kollektivt, går eller sykler, samtidig som de får dekket behovene de har for biltransport.
Fakta: Testordning delebiler
I testordningen ligger følgende:
- Alle bildelingsselskapene Bymiljøetaten kjenner til, får tilbud om å leie inntil syv plasser på gategrunn frem til prøveordningen blir innført.
- Plassene er tenkt å være tilgjengelige fra februar/mars og frem til prøveordningen er operativ.
- Alle plassene for hvert enkelt bildelingsselskap skal være på samme sted.
- Bildelingsselskapene bes om å komme med ønsker om inntil tre alternative områder der de ønsker slike plasser.
- Plassene skiltes med nytt skilt der det fremkommer at plassene er reservert bildelingsbiler for de aktuelle bildelingsselskapene, dvs. de som takker ja til leie av slike testplasser.
- Det forutsettes at alle bilene som benytter plassene er tydelig merket/uniformert, slik at det er mulig å kontrollere om bilene er lovlig parkert.
- Pris per måned blir kr 500 per plass.
- Tilgang til ladeinfrastruktur og evt. allsonetillatelse kommer man tilbake til i høringen.
Frist til Bymiljøetaten for å melde inn ønsker og være med i testen er 31. desember 2018.
Forskrift for prøveordning for parkering for bildelingsbiler er planlagt ut på høring før jul.
Kilde: Byrådet
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!