Nordre Aker Budstikke

Dette skjedde etter at innsnevringen kom på plass

Bymiljøetaten snevret inn Sognsveien ved Kringsjå og Nordberg skoler. Foto: Christian Fredrik Borg

Farten er målt før og etter. Bymiljøetaten synes også det har vært krevende å følge opp byggingen av innsnevringen på Kringsjå.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 09.08.2021 kl 20:45

KRINGSJÅ: Den ensidige innsnevringen i Sognsveien på Kringsjå er et resultat av et vedtak i januar. Bystyret ønsket seg en vurdering av anleggelse av fartshumper. Det ønsket ikke Bymiljøetaten, og de anla i stedet en innsnevring av veien.

Innsnevringen skal være et tiltak for at fartsgrensen overholdes, ifølge Bymiljøetaten. Foto: Christian Fredrik Borg

I bystyret ble det også vedtatt at fartsgrensen skulle settes ned fra 40 til 30 kilometer i timen. Hele strekningen, fra Carl Kjelsens vei til Sognsvann, ble skiltet med den nye fartsgrensen i slutten av mai.

Anleggelsen av innsnevringen skal, ifølge Bymiljøetaten, være et «supplerende tiltak for at fartsgrensen skal overholdes».

Bymiljøetaten opplyser at de vil gjøre flere målinger for å se effekten av tiltaket. Foto: Christian Fredrik Borg

Satte ned fartsgrensen - farten økte

Målinger Bymiljøetaten gjorde over en periode på syv dager i juni, viser at effekten foreløpig har vært liten. Gjennom en serie fartsmålinger ønsker etaten å måle effekten av innsnevringen.

85 prosent-persentilen var under målingen 42 kilometer i timen. Det betyr at 15 prosent av trafikantene kjørte fortere enn 42 kilometer i timen.

Da en tilsvarende undersøkelse ble gjennomført i månedsskifter februar og mars i fjor, lå 85 prosent-persentilen på 40 kilometer i timen. Dermed har hastigheten for de raskeste trafikantene økt etter at fartsgrensen ble satt ned og innsnevringen kom.

Flere kjører over gammel fartsgrense

– Persentilen har økt fra før tiltaket kom til etter. Hva mener Bymiljøetaten det skyldes?

– Vi vil gjennomføre flere målinger for å få bedre data til å gjøre en vurdering av dette. Økningen er liten, og fartsnivået er omtrent det samme som før tiltaket. Dette kan skylde tilfeldig variasjon, eller det kan være knyttet til tiltaket, svarer Line Thams Reiersen, pressekontakt i Bymiljøetaten.

– Det kan også skyldes endringer i trafikkrutiner under pandemien, eller en kombinasjon av flere faktorer, fortsetter hun.

Antall trafikanter som kjørte raskere enn den tidligere fartsgrensen, 40 kilometer i timen, har økt. Vinteren 2020 var det 13 prosent, mens det i juni var 24 prosent, viser resultatene fra målingene.


Fartsgrensen ble satt ned fra 40 til 30 kilometer i timen samtidig som Bymiljøetaten snevret inn Sognsveien. Foto: Christian Fredrik Borg

– Må se på virkningen

Gjennomsnittshastigheten er imidlertid 35 kilometer i timen både i fjor og i år. Dermed er den høyere enn dagens fartsgrense, men lavere enn den forrige.

Den høyeste målte hastigheten var i fjor 70 kilometer i timen. Det var én bil som kjørte i den hastigheten. I juni ble en bil målt til 78 kilometer i timen.

Bymiljøetaten opplyser imidlertid at de antar at tiltaket ikke har «satt seg» ennå.

– Det gjelder stor sett at det tar tid for bilister å bli kjent med trafikktiltakene. Vi må se på virkningen av tiltaket over lengre tid, forklarer Thams Reiersen.


Gallup

Hva synes du om innsnevringen i Sognsveien?

Vis resultat

Lite igjen i «verktøykassen»

– Tror dere ikke at trafikantene vil overholde fartsgrensen?

– Foreløpig viser fartsmålingen at fartsnivået ikke har gått ned tilsvarende fartsgrensen. Fartsgrense 30 kilometer i timen er lav sammenlignet med det Sognsveien er dimensjonert for og bidrar ikke i så måte til å heve den generelle respekten for fartsgrenser.

– «Verktøykassen» for supplerende tiltak til fartsreduksjon er begrenset. Det får i tillegg uønskede konsekvenser for utrykningskjøretøy og buss.

På spørsmål om hva som kan bli aktuelt å gjøre om farten forblir høy, sier Thams Reiersen at de ikke har kommet til det punktet ennå.

– Vi fortsatt vurderer konsekvensene av trafikk tiltak satt i bruk. Vi må se på virkingen over lengre tid, utdyper hun.

– Bør gjøres logisk

– Dere virker å gi uttrykk for at dere synes denne prosessen har vært unødvendig. Hvorfor gir dere så sterkt uttrykk for dette? Vil dere reversere tiltakene og heve fartsgrensen?

– Bymiljøetaten gjør årlig helhetlige faglige vurderinger av innspill og forslag der bydelene spiller en viktig rolle, og prioriterer tiltak innenfor rammene av krav, føringer og budsjett. Bymiljøetaten hadde ikke prioritert dette tiltaket på det opprinnelige forslaget til tiltak for 2021, svarer pressekontakt Thams Reiersen på spørsmålet.

Hun sier at etaten tidligere har vist til at Sognsveien er en kommunal hovedvei.

– Det gjelder andre regler for slike veier enn for samle- eller boligvei. Vi følger i hovedsak Statens vegvesens fartsgrensekriterier ved justering av fartsgrenser. Justering av fartsgrenser bør i utgangspunktet gjøres likt i hele Norge, slik at trafikksystemet blir logisk for alle trafikantgrupper.

Vanskelig å følge opp

I et brev fra Bymiljøetaten til byrådsavdelingen for miljø og samferdsel, som Nordre Aker Budstikke har fått tilgang til, skriver etaten at ikke alle uttrykker å være fornøyde med tiltaket.

– Tiltaket har fått mye oppmerksomhet, og noen uttrykker sine meninger om det overfor Bymiljøetatens ansatte som jobber ute. Ikke alle uttrykker meningene sine på en respektabel og høflig måte, dessverre, sier Thams Reiersen.

Overfor byrådsavdelingen sier Bymiljøetaten at hendelsene har gjort at det er «krevende» å følge opp byggingen av innsnevringen med fysisk tilstedeværelse.

Bymiljøetaten snevret inn Sognsveien ved Kringsjå og Nordberg skoler. Foto: Christian Fredrik Borg

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...