Her er trikken tilbake i Oslo etter to tiår som svensk

Høka-trikken fra 1958, like før den er klar for Oslo-skinner igjen. Her møtes den på Kjelsås av en noe yngre SL 79-vogn. Etter nummeret å bedømme er den fra 1982, og produsert i Düsseldorf. Her får sporvognsentusiaster arrestere oss om vi tar feil. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Denne skjønnheten av en Høka-trikk er igjen på skinner i Oslotrikkens farger, over 20 år etter at den «ble svensk».

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 10.04.2015 kl 13:44

KJELSÅS: Den er nemlig bare én av seks eksemplarer av sitt slag som fortsatt finnes.

Derfor kriblet det nok litt ekstra, både her og der, for enhver trikkeentusiast som uforvarende kunne beskue den nylakkerte sporvognen som fredag ble fraktet med lastebil opp til Trikkehallen på Kjelsås.

Ved endesløyfa ble den «sluppet løs» på skinnene igjen.

Djurgårdslinjen

– Den har blitt omlakkert på NSBs verksted på Alnabru. Nå skal den kjøre ned til trikkehallen på Grefsen for teknisk service, sier Espen Røe i Sporveien, og som også er engasjert i Lokaltrafikkhistorisk forening, som driver Sporveismuseet på Majorstua.

Høka-vogna fra 1958 (produsert ved Hønefoss Karosserifabrikk, derav navnet) gikk i trafikk i Oslo fram til 1991. Da ble den solgt til Stockholm, som nettopp hadde opprettet sin museumslinje, «Djurgårdslinjen».

– Den har gått som restaurantvogn i Stockholm, forteller Røe.

For tre år siden ble den hentet hjem. Prisen på vogna var som da den ble solgt til svenskene på 90-tallet; én krone. Nordre Aker Budstikke møtte på Høka-vogna, da i fargene til svenske Djurgårdslinjen, i 2012 da den ble skinnesatt samme sted.

Destinasjonsskiltet «Gröna Lund» fra den gang er nå byttet ut med «4 Lambertseterbanen», slik den så ut da den trafikerte Oslos gater på 60-tallet.

LES OGSÅ: «Dyrere på trikken? Den må du (lenger) ut på landet med»

Frivillig innsats

De tre siste årene har Lokalhistorisk forening brukt på å gjøre den gamle trikken kjøreklar igjen.

– Arbeidet skjer på frivillig basis, så derfor har det tatt litt tid, sier Røe.

Trikken skal nå brukes til utleie, og trolig også ha historiske avganger, slik som «Veterantrikken» allerede gjør, gjennom sommeren.

I følge Røe finnes det bare seks slike Høka-trekkvogner igjen (vognsettene bestod av en motorvogn, slik som denne, med en tilhenger). Fire som den som nå er tilbakeført sin opprinnelige prakt, og to ombygde vogner. Alle i Sporveismuseets besittelse.

Høka-trikkene gikk i trafikk i Oslo fram til 1997. Da ble de siste skiftet ut med mer moderne vogner.

Det er Lokaltrafikkhistorisk forening, Ruter og Sporveien som samarbeider om å ta vare på sporveishistorien.

Les om trikkens tilbakekomst fra Stockholm!

Følg Nordre Aker Budstikke på Facebook!

LES OGSÅ:

«Nye» Nordre Aker Budstikke

I 2015 er Nordre Aker Budstikke relansert som ny, ren nettavis på nab.no.

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt nye, gratis nyhetsbrev!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...