ANNONSE
ANNONSE
Nordre Aker Budstikke

Her tester byråden de nye «smarte» fartshumpene

Byråd Sirin Stav (MDG) testet mandag de nye humpene. Foto: Stella Oter Lindeberg

Bymiljøetaten tester ut ny fartshump-teknologi som både skal ivareta trafikksikkerheten og sikre fremkommelighet for busser og utrykningskjøretøy – nå har bydelen fått to egne humper.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

ULLEVÅL: Både representanter fra Bymiljøetaten, Brann- og redningsetaten og byråd for miljø og samferdsel var å se på den offisielle åpningen av Smarthumpene. Helt vanlige fartshumper er nemlig uheldige for store kjøretøy som busser og brannbiler, som må bremse ned langt under fartsgrensen for å unngå skader på bilene.

Nå har de kanskje løsningen.

Gummipølser

Dette er ingen vanlig fartsdemper. Foto: Stella Oter Lindeberg

De nye humpene, som har hatt god effekt i flere svenske kommuner, består i hovedsak av to «gummipølser». Vanlige biler vil kjøre over dem som en normal fartsdump, mens de gir etter for tyngre kjøretøy. Dermed vil blant annet utrykningskjøretøy spare verdifull tid.

De to splitter nye humpene i krysset mellom Sognsveien og Ullevålsalléen er foreløpig byens eneste, og testperioden vil antageligvis vare ut mai.

ANNONSE

Pilotprosjektet foregår i Sognsveien, ved krysset mot Ullevålsaleen.

Prosjektets mål er å ivareta trafikksikkerheten og fartsgrensen, ivareta fremkommelighet for kollektivtransport og store kjøretøy, og redusere vibrasjoner i bakken.

Bymiljøetaten plasserte i desember en smarthump i Toftes gate, men den måtte fjernes etter kort tid, grunnet naboklager om støy og vibrasjoner i bakken.

Vanskelig å ta hensyn til alle

Mandag formiddag fikk byråd for miljø og samferdsel, Sirin Stav (MDG), både testet humpene og kjørt i brannbil for første gang. Hun mener at det er stor forskjell på smarte og tradisjonelle humper:

ANNONSE

– Når vi kjørte over gummielementet med brannbilen, var det så vidt man merka at det var en fartshump. Vi kjørte jo over noen vanlige humper også, som egentlig var ganske slake, og selv de kjente man veldig godt og de måtte bremse mye.

Stav forteller at det slett ikke er helt enkelt å ta hensyn til de myke trafikantene og de store kjøretøyene samtidig. Nå håper hun at smarthumpene kan være løsningen på problemet.

– Formålet med dette prosjektet er jo å dempe farten, fordi det er veldig viktig for byrådet å øke trafikksikkerheten, spesielt for myke trafikanter, men selvfølgelig alle trafikanter. Da er det veldig viktig å redusere farten i byen, men samtidig er det viktig å ivareta fremkommeligheten for busser og utrykningskjøretøy. Så med denne piloten, ønsker vi å ivareta begge hensyn.

Byråden er også klar over at smarthumpen i Toftes gate ikke fungerte helt ideelt, og hun tror at humpene kanskje kan passe bedre i Sognsveien, som også får mer trafikk fra de aktuelle kjøretøyene.

– I Toftes gate hadde vi jo en førstepilot som ikke reduserte vibrasjonene slik den skulle, mens her har man en gate som er både buss- og utrykningstrasé, så man ville teste det ut her. Men akkurat detaljene er det fagfolka som har.

ANNONSE

Bymiljøetaten forteller at de to humpene kostet i underkant av 400.000 kroner, men påpeker at det inkluderer både fjerning av de gamle humpene og montering av to nye. En vanlig fartshump koster mellom 50 og 70.000 kroner.

– Det blir litt ekstra når det er pilotprosjekt også. Og hvis det blir vellykket og man etablerer flere, faller gjerne prisen.

Pilotprosjekt

Gerd Robsahm Kjørven (t.v) og Maja Cimmerbeck. Foto: Stella Oter Lindeberg

Gerd Robsahm Kjørven, etatsdirektør i Bymiljøetaten, hadde også sin første tur med brannbilen i dag. Hun er spent på prosjektet, men er klar på at dette er en test:

ANNONSE

– Lyden er noe av det vi må finne ut av. Hvis den lager for mye lyd, må vi spørre, er det noe vi kan gjøre? Vi har ikke noe prestisje på dette, det synes jeg er viktig å si, at dette må vi bare finne ut av. Vi må også finne ut av hvordan vinterdriften fungerer.

Maja Cimmerbeck, avdelingsleder i Bymiljøetaten, er enig.

– Det er det som er fint med å ha en testfase, at vi kan få opp både positive og negative sider ved humpen, også kan vi se om vi kan gjøre noe med det. Om det er noe vi kan akseptere eller ikke.

Avdelingslederen har også prøvekjørt humpen med vanlig bil, og melder om at det føles som en vanlig fartshump.

Cimmerbeck og Kjørven har også litt flere detaljer om fartshumpen i Toftes gate. Det er nemlig ganske stor forskjell på grunnen i Sognsveien og på Grünerløkka.

– Det skal fungere bedre her, fordi grunnforholdene på Grünerløkka er veldig krevende. Våre undersøkelser viser at det er mer stabile forhold her, så mulighetene til å lykkes er større. Det er noe vi også må tenke på, at den kanskje ikke passer overalt.

– Det har jo også litt å si at det er mange og gamle hus rett ved humpen i Toftes gate. Så forholdene er litt annerledes her, forteller Kjørven.

Fremover er planen å fortsette piloten i Sognsveien gjennom våren, for så å ta en vurdering av humpens funksjon. Det er ikke bestemt hvor neste hump eventuelt skal etableres.

Hopper og spretter

Smarthumpene kan sørge for at brannvesenet dukker opp raskere. Foto: Stella Oter Lindeberg

Tom Løvskogen, utrykningsleder i Oslo brann- og redningsetat, er i hvert fall rimelig fornøyd med den nye hump-teknologien. De siste årene har det blitt etablert flere hundre tradisjonelle fartshumper, og det har brannbilene fått kjenne på.

– Vi er positive til den typen hump, kontra de ordinære humpene. Med de ordinære humpene, må du enten bremse helt ned, eller hoppe over, for å si det sånn. Men på den nye typen hump, kan bilene våre passere mye raskere. Det vil hjelpe oss når det haster.

Løvskogen er enig med byråden – det er stor forskjell:

– Det er nesten ikke bevegelse i bilen når vi kjører over smarthumpen i utrykningsfart. Over en normal hump ville vi hoppet og sprettet i bilen.

Han har ikke noe tall på hvor mye tid de vil spare med smarthumpene, men påpeker at hvert sekund kan telle.

– At vi bruker lengre tid med vanlige humper, det er det ikke noe tvil om.

Negativ Twitter-respons

Selv om de fleste involvert er begeistret for smarthumpene, er det ikke alle som er helt enige. Ulrik Eriksen, transportinfluenser, kritiserte i dag humpen på Twitter. Han skriver blant annet at han så en BMW i3 kjøre over uten å bremse.

Flere i kommentarfeltet er enige, og en syklist skriver også at hen var redd for å sykle over humpen.

Her kan du følge prosjektet "Smart fartsdemping" videre.

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE