Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Den nye rektoren:

Har med seg verdifull erfaring «i sekken»

Birgitte Arctander Stub, ny rektor ved Disen skole. Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

Høsten 2020 gjelder ny læreplan. Den dedikerte nye Disen-rektoren kommer også med flere års erfaring fra Utdanningsdirektoratet i sekken.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 15.11.2019 kl 14:37

DISEN: Birgitte Arctander Stub (52) fra Oslo og nabobydel Sagene, er den nye rektoren på Disen skole, på femte uka nå. Hun kommer til det hun selv omtaler om «en veldig god skole». En skole som blant annet – i snitt – gjør det veldig bra på for eksempel de nasjonale prøvene i matte og lesing.

– Ja, så gjelder videre å motivere en allerede veldig god skole. Når det er sagt, Disen skole er ikke her for snittets skyld, men for enkelteleven!

Disen skole. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Arctander Stub har lang erfaring fra Utdanningsdirektoratet i sekken, hele elleve år. Før det var hun assisterende rektor ved Bolteløkka skole, og vikarierte også som rektor der. Foruten lærerutdannelsen har hun også en master i skoleledelse.

– Jeg har jo vært ute av skolen i noen år nå, men det er likevel mye kjent, smiler hun på andre siden av bordet, men skynder seg å legge til at grunnverdiene i skolen endres jo ikke særlig.

Ny læreplan

Men en skole står heller ikke stille. Ny læreplan gjelder fra høsten 2020. Det betyr endringer i måten opplæringen skal skje, men også om hva elevene skal lære mer om.

«Det elevene og lærlingene lærer skal være relevant. Samfunnet og arbeidslivet endrer seg med ny teknologi, ny kunnskap og nye utfordringer. Vi trenger barn og unge som reflekterer, er kritiske, utforskende og kreative. Elevene og lærlingene skal få mer tid til dybdelæring. Mange av læreplanene har vært for omfattende. For å legge gode rammer for dybdelæring, kan vi ikke bare fylle på med nytt innhold. Vi må gjøre tydelige prioriteringer», står det blant annet på Utdanningsdirektoratets nettsider.

Videre at intensjonen er bedre sammenheng i og mellom fagene, og de forskjellige delene av læreplanverket skal henge bedre sammen. Overordnet er det prioritert tre tverrfaglige temaer i læreplanen: Demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling, og folkehelse og livsmestring. Ikke som egne fag, men samfunnsaktuelle temaer som skal prioriteres fag der det er relevant, ifølge Utdanningsdirektoratet.

Birgitte Arctander Stub er allerede i gang med å tenke høsten 2020, da skal ny lærerplan implementeres i skolen. Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

Fra andre siden av bordet

Og hva passer bedre da, enn å ha ny, dedikert Disen-rektor, som kommer med lang erfaring fra en jobb på andre siden av bordet, fra Utdanningsdirektoratet, og med god forhåndskunnskap til den læreplanen?

– Læreplanen er i utgangspunktet «basic». Det morsomme er jo at den er utformet litt annerledes - det er åpent for å gjøre mer ut av den nye planen. Noen arbeidsformer er lagt, men mye er også opp til de enkelte skolene. Dette skal skoledelsen og lærerne her utvikle sammen, ramme det inn og ta det ned på en måte som passer til Disen skole. Hvordan skal vi sette det nye ut i praksis, hvor langt skal vi gå, eller hvor kort? Det nytter ikke at rektor har en plan, lærerne må være hundre prosent ombord de også, og det er en veldig motivert gjeng som er klar til å starte arbeidet, forsikrer hun.

Foruten skoleledelsen, er det 42 lærere ved Disen skole, for ikke å glemme de viktige «600 små agentene»:

– Jeg har stor tro på blant annet mer tverrfaglighet i opplæringen. Nå er hvert fag mer isolert, men ved å lirke fag inn i hverandre, så skaper det mer kunnskap, kanskje også ubevisst. For eksempel lirke mer engelsk inn i noen av de andre fagene, på en måte som gir mening for elevene. Mer tverrfaglig opplæring er jeg sikker på vil bidra til at flere elever lettere vil kunne føle mestring overfor ny kunnskap.

Første skoledag på Disen skole i august 2019. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Tverrfaglige temaer

– Samme med de tre tverrfaglige temaene demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling, og folkehelse og livsmestring. Dette skal ikke være egne fag, men noe som kan flettes inn i undervisningen. For eksempel i matematikk, så går det fint å koble det opp mot folkehelse ute i naturen. Livsmestring kan gjerne flettes inn i for eksempel norskundervisningen. Intensjonen er å gi elevene en kunnskapskurv med bredde, og som viser sammenhengen, på veien ut fra barneskolen, etter syv år, og som gir de et best mulig ståsted og utgangspunkt, for veien videre, forklarer den engasjerte nye rektoren.

Hun passer også på å understreke at skolens vei videre inn i den nye læreplanen skal sirlig kokes ned i en presentasjon og egen plan. Eller som rektor selv kaller det, «en fortelling», til foresatte og elever, altså selve skolens plan om den nye læreplanen.

Åpenhet

Det er bare noen få uker siden hun startet i den nye jobben, hun roser mottagelsen fra de nye kollegaene. Hun har også hatt møte med både skolens driftsstyre og Foreldrenes Arbeidsutvalg (FAU), og er imponert av innsatsen og forståelsen av FAU-mandatet i utvalget.

– Jeg er en åpen person, og liker å knytte folk til meg. Jeg liker å kommunisere og formidle, i direktoratet var óg en stor del av jobben min opplæring rundt omkring i Norge. Foresatte er veldig viktige informanter og samarbeidspartnere for skolen.

– Skulle jeg umiddelbart endret på noe her, så må det være at skolen trenger mer plass. Men vi kan drømme, for det er ikke mer plass her til å bygge ut. Så kan man i stedet velge å se fordelene ved en liten og kompakt skole, det gjør det hele mer oversiktlig, og den funker jo!

Hun forteller om et stort trøkk om dagen, de første ukene som ny rektor har på ingen måte vært storefri.

Hvorfor ville hun ha jobben?

– Jeg kommer jo fra skolen, og synes det er utrolig moro og givende å jobbe med barn. Man kommer inn på skolen om morgenen, så er det som en virvelvind som fanger deg opp. Så mye energi fra barna, så mye liv! Glade barn, barn som trenger trøst, små og store problemstillinger som skal løses, en «million» avgjørelser som skal tas. Så slynges man ut igjen på ettermiddagen, når man går ut av døra og tilbake til sitt eget liv!

Nestleder i idrettsklubben

Hun har selv en sønn på 5. trinn i nabobydelen.

– Jeg får inn skole fra flere kanaler. Men altså, jeg forholder meg rolig i foreldremøtene der han går - jeg sitter på hendene!

I tillegg er Arctander Stub nestleder i styret for Sagene IF, klubben der sønnen også spiller bandy og fotball.

– Ja, jeg tok en for laget! Jeg kan tulle og si innimellom: Oi, jeg fikk visst et kvarter fri, når det skjer.

Men samtidig, det er ingenting som tyder på at Birgitte Arctander Stub ikke liker trøkk og action.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...