Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Hva er status om sykkefelt frem til Brekke?

Maridalsveien på Korsvoll mot Brekke. Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

Det er noen år siden planen om sykkelfelt i Maridalsveien ble lagt.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 20.04.2020 kl 11:02

KORSVOLL: Nordre Aker Budstikke har flere ganger omtalt sykkelfeltplanene i Maridalsveien, på strekningen fra Carl Kjelsens vei til Brekke. Det er sykkelfelt opp til Frysjaveien fra Nydalen, og nedover i Maridalsveien fra Carl Kjelsens vei.

Siste dokument i saksinnsyn i Plan- og bygningsetatens sak: Maridalsveien fra Carl Kjelsens vei til Brekke - Detaljregulering - Etablering av sykkelfelt og fortau er fra oktober 2019. I dokument datert september 2019, har også Bymiljøetaten sendt inn oppdatert materiale til saken - med beskrivelse av endringer fra planen i 2014:

«Bymiljøetaten har siden planforslaget var på høring og offentlig ettersyn i 2014 foretatt flere endringer i planforslaget for Maridalsveien mellom Carl Kjelsens vei og Brekke. Det er besluttet å legge det nye planforslaget ut på høring på nytt, både fordi det er gjort flere endringer men også på grunn av tiden som har gått siden det forrige planforslaget var på høring. Bemerkningene som kom inn til reguleringsplanforslaget i 2014 følger fremdeles saken. Det er ikke nødvendig å uttale seg på nytt dersom man ikke har nye bemerkninger eller presiseringer som følge av endringene som er beskrevet.»

Krysset Frysjaveien og Maridalsveien, og hvor det planlegges trafikkøy. Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

Blant annet er det endringer med tanke på grunnerverv og busstoppet på Korsvoll.

«Busstopp for sørgående buss er i forhold til forrige planforslag flyttet ca. 100 m nordover fra plassering utenfor eiendom 59/86 (Maridalsveien 346) til plassering foran eiendom 59/55 (Maridalsveien 350, Coop Extra). (…) Busstopp for nordgående buss er i forhold til forrige planforslag flyttet fra plassering utenfor eiendom 59/39 (Maridalsveien 355 A og B) til ny plassering utenfor eiendom 59/40 (Maridalsveien 357). Dette gjøres for at busstoppen ikke skal være plassert i krysset med Skjoldveien.»

Maridalsveien og butikkeiendommen nevnt i saken. Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

Kommentar

Vidar Braate eier butikkeiendommen i Maridalsveien der Coop Extra ligger. Han kommenterer blant annet følgende til saken:

«Grunneier stiller seg også kritisk til at bussholdeplass "Korsvoll" i sør- og nordgående retning plasseres rett ovenfor hverandre på et av de smaleste stedene langs Maridalsveien. Bussholdeplassene blir liggende midt mellom to lyssatte fotgjengeroverganger, som kan føre til at fotgjengere blir fristet til å ta snarveien tvers over Maridalsveien. Det bes derfor også om at kommunen vurdere trafikksikkerhet for denne løsningen, herunder revurderer grunneiers tidligere innspill om plassering av bussholdeplasser.»

Plan- og bygningsetaten svarer Braate i slutten av oktober, med at planforslag for sykkeltiltak i Maridalsveien fra Carl Kjelsens vei til Brekke skal ut på nytt offentlig ettersyn. I brev til Bymiljøetaten av 12. september, der det vises til endringer og suppleringer datert 9. september, står det at Plan- og bygningsetaten trenger ytterligere informasjon i saken.

Plan- og bygningsetaten kommenterer til Nordre Aker Budstikke om videre fremdrift i saken:

– Tidspunkt for når Plan- og bygningsetaten vil kunne legge saken ut på nytt offentlig ettersyn, og en politisk behandling av planforslaget, avhenger av når Bymiljøetaten gir oss de tilleggsopplysninger vi trenger for å kunne behandle saken videre. Per nå har vi ikke mottatt den informasjonen vi etterspurte 12. september 2019. Når planforslaget er komplett har vi tre måneder på å fatte vedtak om offentlig ettersyn. Et offentlig ettersyn i løpet av våren er derfor urealistisk, sier senior kommunikasjonsrådgiver, Atle Jan Larsen.

Trafikkøy

Videre fra endringsdokumentet til Bymiljøetaten om planene, av 9. september i fjor, står det at planområdet er utvidet ved Skibakken.

«Som følge av en uttalelse fra bydelsutvalget i Nordre Aker, er det regulert inn en trafikkøy i forbindelse med gangfeltet i Frysjaveien for å bedre trafikksikkerheten for fotgjengere. (…) Krysset med Carl Kjelsen vei er strammet opp.»

– Vi antar at planforslaget kan sendes til politisk behandling i starten av neste år, svarer Monica T. Olsen, presseansvarlig i Bymiljøetaten til Nordre Aker Budstikke.

Det står også nevnt følgende i endringsdokumentet fra september 2019:

«I planforslaget er det foreslått tosidig sykkelfelt med en bredde på 1,8 m i tråd med sykkelhåndboka. Etter den nye Oslostandarden bør sykkelfeltene ha en standardbredde 2,2 m. (…) Ved å utvide sykkelfeltene utover de 1,8 m som allerede er prosjektert, vil flere av disse eiendommene kunne få problematiske adkomstforhold. Utvidelsen medfører økt stigning for flere adkomster og tilgrensende gang- og sykkelveier, og disse bør ikke økes mer. På enkelte eiendommer er det allerede med prosjektert løsning behov for å gjøre tilpasninger for å beholde muligheten til å snu på egen eiendom. Ved ytterligere utvidelse av sykkelfeltene kan snumuligheten bli vanskelig å opprettholde. Nytt fortau ligger flere steder tett inn mot eksisterende garasjer langs begge sider av veien, og det vil ikke være plass til en utvidelse av sykkelfeltene der dette er tilfelle.»

Videre inn i Maridalen

Når det gjelder det som omtales som utvidet skulder fra Brekke og innover i Maridalen, uttalte Bymiljøetaten til i Nordre Aker Budstikke i fjor, at anleggsarbeidene er anslått å kunne starte i 2022.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...