Vil ha tilbake bussen:

– Økt privatbilisme er vel det motsatte av hva Oslo kommune ønsker?

Lofthusbeboere savner bussen. Fra venstre: Lars Erik Lærum, Siri Parlow og Trine I. Haugaard. Foto: NORDRE AKER BUDSTIKKE

– Vi som bor på den vestlige siden av Lofthus, har hatt ett kollektivtilbud, sier Trine Haugaard. I januar ble 56-ruta lagt om, fordi det ble mye kø i Kjelsåsveien.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 05.02.2019 kl 15:33

LOFTHUS: – Vi som bor på Lofthus har fått et svært dårlig kollektivtilbud etter at Grefsenveien stengte for biler mot Storokrysset, forteller Trine Haugaard til Nordre Aker Budstikke.

Hun forsetter: '

– Vi som bor på den vestlige siden av Lofthus, har hatt ett kollektivtilbud og det er 56-bussen fra Solemskogen til Nydalen og tilbake igjen. Ruter besluttet at bussen ikke skal stoppe på stoppestedene Sanatoriet, Aschehougs vei og Lettvintveien. Begrunnelsen er kø i rushtiden nedover Kjelsåsveien.

Endringen er midlertidig under Grefsenveien-prosjektet.

Eldre, barn og unge

Hun viser til at det bor mange i Lofthusområdet, også flere «godt voksne», eldre som likevel er for unge (under 67 år) til å benytte seg av den rosa eldrebussen.

– Skal vi til byen, må vi enten gå til Disen og ta buss for trikk, eller vi må gå til Årvoll eller Aker sykehus, for å ta 31-bussen. For uføre og eldre er dette et altfor langt strekke.

Hun trekker også frem at mange barn på Lofthus, i Akebakkeskogen og oppover mot Solemskogen, trener fotball på Skeidbanen.

– Enkelte av årgangene har trening til klokken 22/22.30 på hverdager. Barn og unge på Skeid som tidligere tok 56-bussen fra Lettvintveien hjem etter trening, har nå ikke et kollektivtilbud. Eneste løsning er at vi må kjøre privatbil for å bringe våre uføre og eldre under 67 år, rundt til avtaler, samt hente våre barn på trening på Skeidbanen. Økt privatbilisme er vel helt det motsatte av hva Ruter og Oslo kommune ønsker?

Haugaard mener dette kan løses ved at Ruter lar 56-bussen kun kjøre alternativ trase i rushtiden, men ellers vanlig rute.

– Eller så kan Ruter sette opp et eget busstilbud for oss som er avhengige av disse tre stoppestedene. Jeg har tatt 56-bussen fra Aschehougs vei i 19 år, og er veldig glad i lokalbussen her, legger Haugaard til.

Ruter svarer

Ruters pressevakt Sofie Bruun, sier til Nordre Aker Budstikke at det er gjort mange ulike vurderinger rundt alternative traseer og kollektivtilbudet rundt endringene på Grefsen.

– Dette er et utfordrende område med mange småveier og ved omlegging skal en ivareta interessene både til ulike trafikantgrupper, naboer og busspassasjerer. Vi har forsøkt å unngå endring av traseene for samme busslinje fordi erfaringen viser at dette ofte skaper et uoversiktlig tilbud for passasjerene.

– Vi ser at omleggingen har ført til at enkelte innbyggere i området får lengre gangavstand enn tidligere. Det er imidlertid mange andre boligområder i Ruters område, også i Oslo, der gangavstandene er tilsvarende. Vi forsøker å gi et tilbud som skal være best mulig for flest mulig, og at det ikke skal være urimelig gangavstand til holdeplass. Men for noen trafikantgrupper ser vi da at avstanden kan bli lang. Likevel, vi har ingen planer om å endre denne ruta nå, sier Bruun.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...