Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Jubler over å bli hørt

FAU-medlem Cathrine Moksness og FAU-leder ved Kringsjå skole, Line Fiskerstrand Blekeli kan juble over å bli hørt av lokalpolitikerne. Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

Lokalpolitikerne har lyttet til foreldrene, nå kan det bli strakstiltak i trafikken langs skoleveien. Torsdag skal forskalgene opp i bydelsutvalget (BU).

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 16.12.2019 kl 21:10

KRINGSJÅ: Nordre Aker Budstikke har tidligere skrevet om Foreldreutvalgene (FAU) ved Kringsjå og Nordberg skoler, som er sterkt bekymret for trafikksituasjonen på skoleveien. Skolene ligger side om side, med adresse i Sognsveien. Spesialskolen Elverhøy skole ligger også på samme område.

FAU Kringsjå, ved FAU-leder Line Fiskerstrand Blekeli og medlem Cathrine Mokness, troppet også opp i forrige bydelsutvalgsmøte for å fortelle hvordan de opplever trafikken ved skolen, og at de ikke føler at de har blitt hørt i Bymiljøetaten, til tross for innspill. De opplevde å bli tatt veldig godt imot av lokalpolitikerne.

FAU-leder ved Kringsjå skole, Line Fiskerstrand Blekeli og FAU-representant Cathrine Moksness fikk full støtte i bydelsutvalget, da de stilte opp i åpen halvtime torsdag. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Her er noe av det som ble sagt i bydelsutvalget:

«– Bydelen har mottatt en henvendelse fra Bymiljøetaten om å se på strakstiltak her. Så det kommer opp en sak i MPS (Miljø-, plan- og samferdselskomiteen) sitt neste møte, sa nyvalgt BU-leder Bente M. Larsen.

– Dette brenner jeg kolossalt for – for det handler ikke bare om trygghet, men også om folkehelse. Jeg opplever det samme der vi bor (Tåsen). Dette burde vi få til i Nordre Aker. Stå på og takk! utbrøt SV-representant Yngvar Andersen.

– Det er bra saken kommer opp, men helst vil jeg ikke vente til neste MPS-møte, sa Høyre-representant Sidsel Kjeldaas Salte, og lurte på om det kunne settes fortgang i saken.

– Jeg har tenkt til å sende melding til byråden i kveld, kontret BU-nestleder Aase Marie Olafsen, som tilhører samme parti som miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg, MDG.

Dermed brøt det ut spontan applaus blant de fremmøtte i salen. Og så får vi se hvor handlekraftige det nyvalgte bydelsutvalget er.»

Dette gangfeltet i Sognsveien, på nedsiden av t-banen og over til Kiwi-butikken og mot skolene på Kringsjå, oppleves som utrygt. Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

Komitémøtet

Henvendelsen fra Kringsjå kom på rikitg tidspunkt. Bymiljøetaten sendte i høst ut en henvendelse til alle 15 bydeler der de ber om tilbakemeldinger på strakstiltak som kan utføres på skoleveiene i bydele i løpet av 2020. Bydel Nordre Aker ba om tilbakemeldinger fra de lokale skolene innen 15. november.

Innspillene om strakstiltak i trafikken langs skoleveiene har vært mange. Etter å ha snakket frem saken i forrige bydelsutvalgsmøte, har også FAU-ene ved Kringsjå-skolene spilt inn flere forslag. Sist mandag behandlet bydelens Miljø, plan- og samferdselskomité (MPS) alle innspillene, og har fattet vedtak i saken. Det er bydelsutvalget som avgjør hvilke tiltak som skal sendes inn som prioriterte innspill til Bymiljøetaten i sitt møte 19. desember.

HER KAN DU LESE HELE VEDTAKET TIL KOMITEEN - FOR ALLE SKOLENE I NORDRE AKER

I saksfremstillingen til BU, står det følgende:

«Bydelen har mottatt et stort antall innspill av varierende omfang. De mest omfattende og komplette er de innspillende som har kommet fra FAU’er som har fulgt trafikksituasjonen over tid. Det har kommet innspill fra Disen, Korsvoll, Kringsjå og Nordberg, og Kjelsås FAU'er. Det har også kommet inn en del enkeltinnspill til Ullevål, Grefsen og Berg.»

Det står videre at noen av de foreslåtte innspillene beskriver ganske omfattende tiltak og vil falle utenfor i denne runden. Innspillene kan bli aktuelle å spille inn i andre sammenhenger på senere tidspunkt og er verdifulle for å danne seg et komplett bilde av trafikksituasjonen i en bydel.

Alle innspill om trafikksikring ved skolene på Kringsjå er ikke tatt til følge av lokalpolitikerne, men det som er vedtatt i komiteen av strakstiltak, og sendt videre til BU-behandling på torsdag, er følgende:

  • Innføre 30 km/t i Sognsveien - fra Carl Kjeldsens vei til Sognsvann, alternativt variabel fartsgrense.
  • Bedre sikring av «rumlefelt» ved overgang mellom Kringsjå t-bane og Kiwi.
  • Smalt fortau og veiskulder på østsiden av Sognsveien fra Carl Kjeldsens vei og nordover brukes daglig. Benytte sperrer og virkemidler for å kanalisere gående til trygge kryssinger. Ferdsel langs veiskulder må hindres inntil veiskulderen kan oppgraderes til fortau.
  • Anlegge fotgjengerovergang fra veiskulder (Sognsveien øst) til innkjørsel Nordberg, Kringsjå og Elverhøy skoler.
  • Bedre belysning på fotgjengeroverganger over Sognsveien.
  • Finne bedre plassering for resirkuleringskontainere ved T-bane/Kiwi. Biler som stopper for å benytte kontainerne gjør området mindre oversiktlig.
  • Høye hekker i Konvallveien, Borgestadveien bør trimmes.

Jubler over å bli hørt

Da vedtakene fra komitémøtet ble kjent, var det to svært glade FAU-representanter, Line Fiskerstrand Blekeli og Cathrine Moksness, som jubler over å bli hørt:

– Dette er veldig gledelig for svært mange skolebarn og foresatte. Det er nesten 1000 elever ved skolene, og foresatte uttrykker stor bekymring til skoleveien. Den fremstår som mørk og utrygg, og ikke minst som en av de få skoleveiene igjen i Oslo som fortsatt har fartsgrense på 40 km/t, sier Fiskerstrand Blekeli og Moksness.

– Tiltakene som komitéen nå har vedtatt for skoleveien her, er etterlengtede tiltak. Nå er vi et stykke på veien dit vi ønsker å komme, for å få en trygg nok skolevei, sier de og satser på at også bydelsutvalgsmøtet torsdag vedtar de samme forslagene.

Når det gjelder rundkjøringen i Carl Kjelsens vei og Sognsveien, som også Nordre Aker Budstikke har omtalt tidligere, og foreldres bekymring for trafikksituasjonen der, sier Fiskerstrand Blekeli:

– Nedsatt fart før og etter rundkjøringen, både i form av redusert fart og ved å anlegge fartshumper ved inngangen til rundkjøringen, er noe vi vil jobbe videre med og for. Vi har fått rapporter fra elever som står skolepatrulje at de opplever at biler ikke stopper når de viser tegn til at barn skal krysse veien. Sånn kan vi ikke ha det, og jeg vil oppfordre alle bilister til å tenke seg om og ta hensyn.

FAU-leder ved Kringsjå, Line Fiskerstrand Blekeli, FAU-medlem Cathrine Moksness og leder MDG Nordre Aker, Aase Olafsen, som fortalte at byråd Lan Marie Berg (MDG) er positiv til fartsreduksjon til 30 km/t forbi skolene i Sognsveien på Kringsjå. Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

MDG-politiker tok kontakt med byråden

Bydelsutvalgets nestleder, Aase Marie Olafsen (MDG), var med på en liten befaring ved skolene, forrige uke. Olafsen er også glad for at det nå kan bli mer sikkert å ferdes langs skoleveien til og fra Kringsjå-skolene - og ved andre skoler i bydelen.

– Jeg kjenner jo godt til området her, og det føles og ser ikke trygt ut i forhold til trafikken langs skoleveien, slik det er nå. Vi er svært glade for at komiteen nå har landet på flere strakstiltak for området her, sier hun, og fortsetter:

– Jeg har vært i kontakt med samferdselsbyråd Lan Marie Berg. Alle innspillene skal jo nå først behandles og vedtas i bydelsutvalget 19. desember, og så sendes tilbake til Bymilljøetaten for videre behandling. Men det jeg kan si er at byråden er svært positiv til 30 km/t i Sognsveien her, og at det bør innføres så raskt som mulig, forteller BU-nestlederen.

Retter stor takk til lokalpolitikerne

Fiskerstrand Blekeli og Moksness vil gjerne benytte anledningen til å takke for det de opplever som stor støtte fra lokalpolitikerne i saken, etter at de møtte opp i bydelsutvalgsmøtet i oktober.

Som sitert over ble det spontant uttrykt engasjement for saken direkte i bydelutvalgsmøtet i oktober, blant annet nevner FAU at Rødt ved Petter Færevaag dro rett på befaring i området dagen etter, og også Venstre ved Ingeborg Briseid Kraft har vært i dialog med FAU etter møtet.

Pilot?

FAU Kringsjå har også spilt inn utrygg skolevei ved Kringsjå, Nordberg og Elverhøy skoler, til byrådsavdeling for miljø og samferdsel.

– Det er foreslått å etablere hjertesoner rundt skolene, med maks 20 km/t som fartsgrense i området. Bruk gjerne våre skoler som pilot for prosjektet, oppfordrer de videre.

Det ble også som nevnt vedtatt mange andre strakstiltak i MPS-møtet som sendes til bydelsutvalget torsdag, her kan du se hvilke for de forskjellige skolene i bydelen - under sak i 59/2019 - i møte i miljø, plan- og samferdselskomitéens møte mandag 9. desember.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...