Kan få en «julegave» til 1000 skolebarn på Kringsjå

FAU-leder ved Kringsjå skole, Line Fiskerstrand Blekeli og FAU-representant Cathrine Moksness fikk full støtte i bydelsutvalget, da de stilte opp i åpen halvtime torsdag. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Oppgitte FAU-representanter fra Kringsjå møtte lokalpolitikerne torsdag kveld, etter at de hadde fått det de kaller arrogante svar fra Bymiljøetaten. Og det nykonstituerte bydelsutvalget tok tak i saken med det samme.
Publisert: 26.10.2019 kl 11:00
Sist oppdatert: 16.12.2019 kl 09:11
KRINGSJÅ: Denne uka har FAU ved Kringsjå skole fortalt om utrygg skolevei langs Sognsveien, og lurte på om de ikke har skreket høyt nok.
– Helt tilbake til 2016 har FAU vært i kontakt med Bymiljøetaten, om stor bekymring for skoleveien, uttalte FAU-leder Line Fiskerstrand Blekeli og representant Cathrine Moksness, i Nordre Aker Budstikke.
– Spesielt er det ille her mellom klokken 07.50 og 09.00 om morgenen, det er nærmest «krig», mellom barn og halvstore på vei til skolen, og bilister og bussjåfører. At det ikke har skjedd en alvorlig ulykke her mener jeg kun er ren flaks! sa Øystein Wright.
FAU føler de ikke har nådd frem til Bymiljøetaten, og var lite fornøyd med svarene etaten ga gjennom Nordre Aker Budstikke tidligere i uka.
Torsdag 24. oktober møtte Fiskerstrand Blekeli og Moksness opp i åpen halvtime i det første bydelsutvalgsmøtet i Nordre Aker etter valget i høst.

Bak f.v.: Emil K. Mogstad (Ap), Julie M. Barkens (MDG), Petter Færevaag (R), Sidsel Kjeldaas Salte (H), Knut Meiner (H, vara for Torkil Saxebøl), Ingeborg Briseid Kraft (V), Linnea Dahr (MDG), Johanne Thunes (Ap), Elisabeth B. Riksfjord (H) og Hans K. Aanesen (Frp). Foran f.v.: Yngvar Andersen (SV), Hanne Lyssand (SV), Bente M. Larsen (Ap), Aase Marie Olafsen (MDG) og Erik K. Normann (H). Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Ønsker å sette ned hastigheten
De fortalte om sine mange henvendelser til Bymiljøetaten, og at FAU ønsker å samarbeide om løsninger. Bymiljøetaten sa i sitt svar at de hadde vært på befaring på Kringsjå, og at de hadde observert at mange foreldre kjører barna sine til skolen. Les hele svaret fra Bymiljøetaten her!
– Ja, vi skal lage en holdningskampanje om at det ikke er nødvendig å kjøre barna til skolen. Men Bymiljøetaten glemmer helt at det er mange andre som også kjører på veien, sa Fiskerstrand Blekeli, og viste til at Idrettshøgskolen, Olympiatoppen, Kringsjå studentby, og utfartsparkeringen ved Sognsvann, alle passerer skolene.
Hun sa at strekningen er en av få forbi en skole som fortsatt er 40-sone – og at fartssoning, belysning, fartshumper, og hvordan Kiwi og Studentbyen er bygd ut, påvirker trafikkbildet langs veien.
– Bymiljøetaten sier de har vært på befaring, men det er leit vi ikke har fått være med. Ja, vi skal ha en holdningskampanje, men vi vil ha en befaring sammen. For det er et tidsspørsmål før det skjer en alvorlig hendelse, sa Moksness til lokalpolitikerne.
Hun påpekte at Bymiljøetatens løsning med et rumlefelt ved t-banen ikke er godt nok – det er et tiltak som bare lager lyd.

Sognsveien ved skolene Kringsjå, Nordberg og Elverhøy, til høyre, en høstmorgen. Det ferdes på venstre side også, selv om asfalten der ikke er definert som fortau av Bymiljøetaten. Før svingen er gangfeltet, opphøyd, over til skolene. Gangfeltet ved Kringsjå t-bane og rumlefeltet var godt belyst da avisa var innom i mørket, men ingen spesiell ekstra belysning av det neste opphøyde gangfeltet, nærmere svingen og rundkjøringen. Foto: NORDRE AKER BUDSTIKKE Foto: KRISTIN TUFTE HAGA
– Vi vil at bilene skal senke farten. Vi vil ha opphøyd fortau ved t-banen så barn kommer trygt til skolen. Og vi vil ha satt ned hastigheten til 30 km/t. I den nye plattformen til byrådet ønsker de at farten skal ned til 20 km/t på skoleveier. Barna trenger å bli hørt, og vi trenger deres hjelp til å senke farten fra 40 til 30 km/t.
Blir politisk sak
Moksness oppfordret BU-politikerne til å sette skoleveien på Kringsjå opp på sakskartet allerede til neste BU-møte, og fikk umiddelbar respons.
– Bydelen har mottatt en henvendelse fra Bymiljøetaten om å se på strakstiltak her. Så det kommer opp en sak i MPS (Miljø-, plan- og samferdselskomiteen) sitt neste møte, sa nyvalgt BU-leder Bente M. Larsen.
– Betyr dette at vi får en julegave til tusen barn på Kringsjå? spurte Moksness, og fikk bekreftet av BU-lederen at saken kommer opp i komiteen, og at vanlig saksbehandling er at den behandles i neste BU-møte.
– Dette brenner jeg kolossalt for – for det handler ikke bare om trygghet, men også om folkehelse. Jeg opplever det samme der vi bor (Tåsen). Dette burde vi få til i Nordre Aker. Stå på og takk! utbrøt SV-representant Yngvar Andersen.
– Det er bra saken kommer opp, men helst vil jeg ikke vente til neste MPS-møte, sa Høyre-representant Sidsel Kjeldaas Salte, og lurte på om det kunne settes fortgang i saken.
– Jeg har tenkt til å sende melding til byråden i kveld, kontret BU-nestleder Aase Marie Olafsen, som tilhører samme parti som miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg, MDG.
Dermed brøt det ut spontan applaus blant de fremmøtte i salen. Og så får vi se hvor handlekraftige det nyvalgte bydelsutvalget er.
Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!