Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Vær oppmerksom på tur:

Kjører ut tømmer i mørket

Illustrasjonsfoto. Foto: HeonCheol LEE / Pixabay

«Den kjørte ikke fort, men det må være skummelt for føreren å manøvrere det store kjøretøyet i mørket med tilhenger, når det er folk overalt ute på tur.»

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 20.10.2019 kl 13:07

MARKA: «På grusveien under kraftledningen på vestsiden av Sognsvann så jeg det komme mange sterke lys lengre bort. Jeg skjønte fort at det måtte være en bil, men ble overrasket over at det var en tømmerbil som var i drift så sent i mørket. Hadde det ikke vært for at noen som kom bak hadde refleks, er jeg usikker på om sjåføren ville sett oss. Den kjørte ikke fort, men det må være skummelt for føreren å manøvrere det store kjøretøyet i mørket med tilhenger når det er folk overalt ute på tur.»

Hendelsen som beskrevet ovenfor for Nordre Aker Budstikke, er fra tidligere denne uka, i 19.30-tiden. Grusveien er ikke lyslagt, men brukes likevel av mange syklister og løpende hver dag.

- Gå til siden

Nordre Aker Budstikke har vært i kontakt med Bymiljøetaten i Oslo kommune, som kjører ut tømmeret på kveldstid:

– Med alle barnehager, skoleklasser og andre som bruker området på dagtid, forsøker vi så godt som mulig å ta hensyn til det. Vår tømmerbilsjåfør ser nok de som er ute og går på veien, men de som går må godt ut på siden så tømmerbilen trygt kan passere. Tømmerbilen kan ikke kjøre ut på siden av veien, da kan veien gi etter for tyngden og hele bilen velte, forteller seksjonssjef for Nordmarka i etaten, Knut Johansson.

Han legger til at man må regne å møte kjøretøy i marka. Videre understreker han at det også kommer syklister både med og uten motor på skogsveiene. For å bli sett av sjåførene, er det svært viktig med refleks:

– Spesielt når to kjørende eller syklende med lys møtes og blir mer eller mindre blendet av hverandre så vil alle ikke-reflekterende objekter i mellom være helt usynlige. Så hunden må også ha refleks, også på skogsveiene!

Har opplevd farlige situasjoner

Johansson forteller samtidig at det har oppstått flere farlige situasjoner i forbindelse med hogst.

– Vi har opplevd at turgåere, syklister og sågar trillende med barnevogn går under krana som lesser tømmer fra veikant og over på bil. Dette er svært farlig. Derfor bygger vi plasser for mellomlagring av tømmer på siden av veien eller som en liten avstikker for å unngå dette. Slik som avstikkeren nord for Sognsvann, legger Johansson til.

Tømmeret blir meldt henteklart av Bymiljøetaten. Det blir deretter hentet ut, men etaten har ingen styring på når det skjer. Her fra lysløypa mellom Frognerseteren og Ullevålseter i august. Foto: Christian Fredrik Borg

Nordre Aker Budstikke har spurt hvor lenge utkjøringen skal skje på kveldstid fremover, ved Sognsvann:

– Det er ikke skogeier som styrer uttransport av tømmer fra veikant til industrielt mottak. Når tømmeret er levert på veikant, meldes det henteklart og kunden er ansvarlig for transport. Dette er eneste mulighet for å få en profesjonalisert transportlogistikk i en næring hvor leverandørene i landet består av rundt 125.000 grunneiere som leverer tømmer.

Han forteller at Bymiljøetaten av den grunn ikke styrer når transporten ferdigstilles eller hvor mange dager i uken det nå blir uthentet tømmer.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...