Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

– Livsfarlig, sa familien Hareide om Storokrysset i november. Gangfeltet mellom Storo og starten på Grefsenveien, var helt slitt bort. Etter at Nordre Aker Budstikke skrev om hendelsen, malte Statens vegvesen opp stripene igjen. Foto: Kristin Tufte Haga

Kona ber Hareide endre trafikkreglene etter sønnens (4) nestenulykke på Storo

Lokalt engasjement for trafikksikkerhet var en viktig motivasjon for Knut Arild Hareide, da han takket ja til jobben som ny samferdselsminister. I november i fjor ble sønnen på 4 år nesten kjørt ned i Storokrysset.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 27.01.2020 kl 15:54

STORO/GREFSEN: Forrige uke gjorde tidligere KrF-leder Knut Arild Hareide comeback i toppolitikken, da det ble kjent at han hadde takket ja til å bli samferdselsminister i Erna Solbergs nye regjering, uten Fremskrittspartiet. Nyheten om at Hareide – som trakk seg som partileder da KrF høsten 2018 valgte å gå i regjeringsforhandlinger med Høyre, Venstre og Frp – vakte oppsikt.

At det var samferdselsministerposten han skulle ta, er ikke tilfeldig. I november 2019 fortalte Hareide og kona Lisa Maria, som bor på Grefsen, om den skremmende opplevelsen da sønnen Tord Olav (4) nesten ble påkjørt i Storokrysset:

– En lastebilsjåfør, som kom sørfra opp Grefsenveien, svingte over krysset. Muligens på grønt lys han også, og feide over gangfeltet her. Det var veldig nær at Tord Olav ble kjørt rett ned. Bilisten i bilen etter, kjørte også bare rett over gangfeltet her, selv om det var grønt lys for fotgjengerne som skulle krysse veien, fortalte foreldrene til Nordre Aker Budstikke 22. november.

– Vi opplever dette som et livsfarlig kryss, dette er absolutt ikke første gangen vi opplever aggressive sjåfører i trafikken her. Vi som bor i nærområdet opplever også økt trafikk over krysset. Siden Grefsenveien er stengt for biler oppover fra Storokrysset mot Disen, er det nok mange som svinger til venstre i krysset og i stedet kjører opp for eksempel Betzy Kjelsbergs vei lenger vest, for å komme til Grefsen og Kjelsås.

Ga resultater

Ekteparet Hareide etterlyste bedre oppmerking av gangfeltet, som på dette tidspunktet nesten var slitt helt vekk. Nordre Aker Budstikke kontaktet Statens vegvesen, som reagerte ganske rask. 1. desember kunne Lisa Maria konstatere at stripene var malt opp igjen, og delte dette på sin åpne Facebook-profil:

Engasjement

Men Hareides engasjement stoppet ikke med oppmalte striper. Nå har hun startet et opprop på Facebook for å få endret trafikkreglene, et engasjement som virkelig ble utløst av at en to år gammel gutt ble påkjørt og drept i et kryss på Smestad i januar. Når fotgjengere har grønt lys, samtidig som svingende biler som kommer inn over fotgjengerfeltet har det samme, skaper det farlige situasjoner og falsk trygghet for fotgjengerne, mener hun. Dette er tilfellet i den aktuelle overgangen i Storokrysset.

Derfor var det litt av et sammentreff at Knut Arild i forrige uke ble utnevnt til samferdselsminister:

Mandag skriver Aftenposten at Lisa Maria nå ber ektemannen, og den ferske samferdselsministeren om å endre regelverket. Dette er i tråd med det Knut Arild selv uttalte til Nordre Aker Budstikke etter nestenulykken med sønnen. Da foreslo han et eget trafikklys for bilister som kommer opp Grefsenveien sørfra og som skal til venstre i Storokrysset:

– Kanskje med rødt lys når det er grønt for overgangen her? Det er lang avstand fra der bilene skal svinge til venstre over krysset og vestover på Ring 3, til denne overgangen, og jeg tror det også kan være med på at noen bilister ikke helt henger med på at det faktisk er et lysregulert gangfelt på vei ut av krysset.

Da Nordre Aker Budstikke skrev om saken, og Hareides initiativ i november i fjor, ville Statens vegvesen ikke kommentere uttalelsen fra politikeren.

Ifølge Aftenposten har Lisa Maria Hareide også vært i kontakt med Statens vegvesen om en slik endring, men fått til svar at løsningen der bilister og fotgjengere har grønt lys samtidig er vanlig i mange land, og at det bidrar til bedre trafikkavvikling.

– Jeg forstår at det kan skape kø hvis bilistene skal ha rødt lys samtidig som fotgjengerne har grønt, men jeg mener vi må akseptere noe kø av hensyn til trafikksikkerheten. Bilistene får heller vente 10–15 sekunder, sier hun til Aftenposten.

NOVEMBER 2019: Knut Arild og Lisa Maria Hareide, med barna Knut Olav (4) og lille Nora i vognen ved gangfeltet hvor den skremmende hendelsen skjedde. Foto: Kristin Tufte Haga

Samferdselsminister

Hareide sier til avisen at familien måtte tenke seg godt om før ektemannen takket ja til statsrådsjobben. Det at det var samferdselsministerposten som var aktuell, gjorde det lettere for henne å støtte ham – det kan bidra til deres felles engasjement for trafikksikkerhet, sier hun.

Da Knut Arild tiltrådte fredag trakk han frem «Bedre trafikksikkerheten» som ett av tre prioriterte områder. Nå håper kona at frøet som ble sådd med Facebook-aksjonen, sammen med mannen som samferdselsminister, kan ende i en «Barnas trafikksikkerhetsplan».

Til Aftenposten sier Knut Arild Hareide at han nå ikke kan love endringer av trafikkreglene for veikryss eller komme med «andre bombastiske erklæringer».

– Det er sikkert gode faglige grunner for at reglene for lyskryss er slik de er. Men dette er noe vi vil se på og så får vi komme tilbake til det.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...