ANNONSE
ANNONSE
Nordre Aker Budstikke

– Livsfarlig, sa familien Hareide om Storokrysset i november. Gangfeltet mellom Storo og starten på Grefsenveien, var helt slitt bort. Etter at Nordre Aker Budstikke skrev om hendelsen, malte Statens vegvesen opp stripene igjen. Foto: Kristin Tufte Haga

Kona ber Hareide endre trafikkreglene etter sønnens (4) nestenulykke på Storo

Lokalt engasjement for trafikksikkerhet var en viktig motivasjon for Knut Arild Hareide, da han takket ja til jobben som ny samferdselsminister. I november i fjor ble sønnen på 4 år nesten kjørt ned i Storokrysset.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 27.01.2020 kl 15:54

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

STORO/GREFSEN: Forrige uke gjorde tidligere KrF-leder Knut Arild Hareide comeback i toppolitikken, da det ble kjent at han hadde takket ja til å bli samferdselsminister i Erna Solbergs nye regjering, uten Fremskrittspartiet. Nyheten om at Hareide – som trakk seg som partileder da KrF høsten 2018 valgte å gå i regjeringsforhandlinger med Høyre, Venstre og Frp – vakte oppsikt.

At det var samferdselsministerposten han skulle ta, er ikke tilfeldig. I november 2019 fortalte Hareide og kona Lisa Maria, som bor på Grefsen, om den skremmende opplevelsen da sønnen Tord Olav (4) nesten ble påkjørt i Storokrysset:

– En lastebilsjåfør, som kom sørfra opp Grefsenveien, svingte over krysset. Muligens på grønt lys han også, og feide over gangfeltet her. Det var veldig nær at Tord Olav ble kjørt rett ned. Bilisten i bilen etter, kjørte også bare rett over gangfeltet her, selv om det var grønt lys for fotgjengerne som skulle krysse veien, fortalte foreldrene til Nordre Aker Budstikke 22. november.

– Vi opplever dette som et livsfarlig kryss, dette er absolutt ikke første gangen vi opplever aggressive sjåfører i trafikken her. Vi som bor i nærområdet opplever også økt trafikk over krysset. Siden Grefsenveien er stengt for biler oppover fra Storokrysset mot Disen, er det nok mange som svinger til venstre i krysset og i stedet kjører opp for eksempel Betzy Kjelsbergs vei lenger vest, for å komme til Grefsen og Kjelsås.

Ga resultater

Ekteparet Hareide etterlyste bedre oppmerking av gangfeltet, som på dette tidspunktet nesten var slitt helt vekk. Nordre Aker Budstikke kontaktet Statens vegvesen, som reagerte ganske rask. 1. desember kunne Lisa Maria konstatere at stripene var malt opp igjen, og delte dette på sin åpne Facebook-profil:

ANNONSE

Engasjement

Men Hareides engasjement stoppet ikke med oppmalte striper. Nå har hun startet et opprop på Facebook for å få endret trafikkreglene, et engasjement som virkelig ble utløst av at en to år gammel gutt ble påkjørt og drept i et kryss på Smestad i januar. Når fotgjengere har grønt lys, samtidig som svingende biler som kommer inn over fotgjengerfeltet har det samme, skaper det farlige situasjoner og falsk trygghet for fotgjengerne, mener hun. Dette er tilfellet i den aktuelle overgangen i Storokrysset.

Derfor var det litt av et sammentreff at Knut Arild i forrige uke ble utnevnt til samferdselsminister:

Mandag skriver Aftenposten at Lisa Maria nå ber ektemannen, og den ferske samferdselsministeren om å endre regelverket. Dette er i tråd med det Knut Arild selv uttalte til Nordre Aker Budstikke etter nestenulykken med sønnen. Da foreslo han et eget trafikklys for bilister som kommer opp Grefsenveien sørfra og som skal til venstre i Storokrysset:

– Kanskje med rødt lys når det er grønt for overgangen her? Det er lang avstand fra der bilene skal svinge til venstre over krysset og vestover på Ring 3, til denne overgangen, og jeg tror det også kan være med på at noen bilister ikke helt henger med på at det faktisk er et lysregulert gangfelt på vei ut av krysset.

ANNONSE

Da Nordre Aker Budstikke skrev om saken, og Hareides initiativ i november i fjor, ville Statens vegvesen ikke kommentere uttalelsen fra politikeren.

Ifølge Aftenposten har Lisa Maria Hareide også vært i kontakt med Statens vegvesen om en slik endring, men fått til svar at løsningen der bilister og fotgjengere har grønt lys samtidig er vanlig i mange land, og at det bidrar til bedre trafikkavvikling.

– Jeg forstår at det kan skape kø hvis bilistene skal ha rødt lys samtidig som fotgjengerne har grønt, men jeg mener vi må akseptere noe kø av hensyn til trafikksikkerheten. Bilistene får heller vente 10–15 sekunder, sier hun til Aftenposten.

NOVEMBER 2019: Knut Arild og Lisa Maria Hareide, med barna Knut Olav (4) og lille Nora i vognen ved gangfeltet hvor den skremmende hendelsen skjedde. Foto: Kristin Tufte Haga

Samferdselsminister

Hareide sier til avisen at familien måtte tenke seg godt om før ektemannen takket ja til statsrådsjobben. Det at det var samferdselsministerposten som var aktuell, gjorde det lettere for henne å støtte ham – det kan bidra til deres felles engasjement for trafikksikkerhet, sier hun.

ANNONSE

Da Knut Arild tiltrådte fredag trakk han frem «Bedre trafikksikkerheten» som ett av tre prioriterte områder. Nå håper kona at frøet som ble sådd med Facebook-aksjonen, sammen med mannen som samferdselsminister, kan ende i en «Barnas trafikksikkerhetsplan».

Til Aftenposten sier Knut Arild Hareide at han nå ikke kan love endringer av trafikkreglene for veikryss eller komme med «andre bombastiske erklæringer».

– Det er sikkert gode faglige grunner for at reglene for lyskryss er slik de er. Men dette er noe vi vil se på og så får vi komme tilbake til det.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE