La rødt sykkelfelt, og dermed forsvant parkeringsmulighetene utenfor seniorboligene

Markering av oppholdet i den røde sykkelasfalten utenfor seniorboligene. Foto: Kristin Tufte Haga

Det er 33 seniorleiligheter i sameiet, men ingen spurte beboerene om hva de synes om at parkeringsmulighetene ble byttet ut med sykkelfelt.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 30.11.2018 kl 11:34

GREFSEN: Da sykkelfeltet kom på plass fra Glads vei og ned til Disen, forsvant også parkeringsplassene utenfor seniorboligene i Grefsenveien 78d, og som er et boligsameie med 33 leiligheter. Et eget sameie, og ikke en del som tilhører nabo Grefsenhjemmet.

Nordre Aker Budstikke kjenner til at da det røde sykkelfeltet ble lagt foran utgangen til sameiet, ble det bekymringer blant beboerene. Styreleder Per Kristiansen i sameiet, forteller at det er flere som er avhengig av både rullator og rullestol, se også situasjonen beskrevet nedenfor i mail fra Kristiansen til bydelen. Han har også i henvendelse til bydelen trukket frem at det om morgenen, før sykkelfeltet kom, kunne stå opptil fem hjemmetjenestebiler utenfor boligene i Grefsenveien, på en gang.

Anleggstransport

Nordre Aker Budstikke har fått tilgang til korrespondansen mellom blant annet sameiet og bydelen. Men aller først gjengir vi brevet bydelen sendte til Bymiljøetaten i saken, i sommer:

I brev til Sykkelprosjektet, 19.06.2018, skriver bydelen om sykkelveien:

Forslaget innebærer at det anlegges sykkelfelt på begge sider av Grefsenveien mellom Disen og Glads vei. Dagens parkeringspraksis der et stort antall tunge kjøretøyer parkerer langs veien, vil da opphøre samtidig, noe bydelen setter stor pris på.

I tillegg fra saksbehandlingen i bydelen fra februar 2018, står det blant annet at bydelen ønsker sykkelfeltene velkommen, og at et parkeringsforbud på strekningen ikke vil få alvorlige følger.

Sameiet

Men det var også andre som parkerte langs veien. I henvendelse til bydelen fra sameiet i Grefsenveien 78d, 21. oktober, står det blant annet følgende:

Etter at forberedelsene til sykkelstier og parkeringsforbud i Grefsenveien fra Glads vei til Disen har begynt, har jeg mottatt mange bekymringsmeldinger om hvordan det vil bli i sameiet vårt med tilgjengelighet... Det første som slår meg er at informasjon om planlagt sykkelfelt ikke er sendt til Grefsen Senior Boligsameie som består av 33 leiligheter med inngang fra Grefsenveien.

Beboerne har hele tiden benyttet Grefsenveien til parkering for seg og pårørende som kommer på besøk. Beboere i Grefsenveien 78 D har en høy alder mange er avhengig av rullator og rullestol, jeg har ikke eksakte tall, men gjennomsnittsalderen på beboerne er over 80 år. Mange har besøk fra hjemmetjenesten opptil flere ganger om dagen, flere blir hentet med maxitaxi for kjøring til dagsenter. En beboer er lenket til sin rullestol da han er lam på hele den ene siden av kroppen, for ham er det viktig at taxi kan stoppe rett utenfor døren når han skal hentes. En annen beboer har en sterkt handikappet mann som hun kjører til behandling flere ganger i uken, for å kunne få ham med i bilen må hun kunne parkere like utenfor inngangen.

Svart asfaltplass

Det er lagt en svart asfaltdel utenfor seniorboligene, mellom det røde dekket. Noe også bydelen viser til i svar til boligsameiet og Kristiansen, 24. oktober:

Bymiljøetaten har gjort en grundig jobb i sin prosjektering av sykkelfeltene og har lagt inn et brudd i sykkelfeltet forbi Grefsenveien 78d. Her vil det bli skiltet med «Parkering Forbudt» som betyr at Rosabuss (journ. anm. aldersvennlig transport/buss), drosjer og andre som må stoppe for å sette av og på passasjerer fremdeles kan gjøre dette. Besøkende og bydelens hjemmetjeneste må henvises til å parkere på omkringliggende veier, skriver bydelen.

– Løst på beste måte

Da lokalavisa tar kontakt med bydelsadministrasjonen onsdag 26. november, svarer Bent Gether-Rønning, spesialkonsulent for miljø og plan i Bydel Nordre Aker, følgende:

– Bydelen mener at saken er løst på beste måte for alle, der det er tatt hensyn til både sykkelfelt og behovet for av og pålessing ved hovedinngangen til boligsameiet. Selv om det er en viss ulempe forbundet med at andre, inkludert bydelens hjemmetjeneste, må parkere litt lenger unna.

Han legger til:

– Jeg fikk i går en epost fra styreleder, der jeg oppfatter at de langt på vei er fornøyd med dagens løsning, men der de etterspør mulighet for nedsenket fortauskant for å lettere kunne få varelevering helt inn til døren. Vi vurderer å sende en henvendelse til Bymiljøetaten om dette.

Mailen Gether-Rønning viser til, fra sameiet, er blant annet denne:

Jeg må komme tilbake til sykkelstien i Grefsenveien. Vi var fornøyd med at det ble et lite felt med svart asfalt utenfor inngangen vår slik at drosjer og lignende kan stoppe for å sette av eller ta opp passasjerer. Det vi ikke er fornøyd med er at fortauskanten har blitt mye høyere, rundt 10 centimeter, noe som gjør det vanskelig å kjøre ned til inngangen vår.

Skal vi lesse av varer og bære inn i leilighetene våre kan vi ikke lenger stå i Grefsenveien på grunn av parkeringsforbudet. Dette er også noe ambulansebiler har benyttet seg av når de har hentet beboere til sykehus.

Kristiansen fortsetter i henvendelsen til bydelsadministrasjonen:

Likedan når beboere i rullestol skal inn i bil har de ofte kjørt bilen helt ned til inngangsdøren. Dette er noe dere må få rettet opp ved å legge på mere asfalt slik det blir som før, det var ikke uten grunn at vi hadde en lav fortauskant,. Forøvrig er skiltet om når sykkelstien begynner etter den svarte asfalten, satt feil opp ifølge det brevet vi fikk om bruddet i sykkelstien forbi Grefsenveien 78 D, det er forøvrig plassert i vår beplantning. Jeg må også få tilføye at jeg fortsatt har tilgode å se noen sykle nedover Grefsenveien. Håper på et raskt svar og rask oppretting av fortauskanthøyde.

Ikke langt på vei fornøyde

31. oktober har også Kristiansen skrevet at de kan leve med dette - altså sykkelfelt, men at han håper at det legges svart asfalt forbi Grefsenveien 78d. Kristiansen tilbakeviser på det sterkeste bydelens oppfatning om at beboerne langt på vei er fornøyde med situasjonen:

– Jeg har aldri sagt at vi langt på vei er fornøyde! Vi trenger mer enn en svart asfaltstripe tilgjengelig for parkering. Og slik situasjonen er nå, er det lagt opp til at man raskest mulig skal slippe folk av og på og så videre. Det er jo skiltet parkering forbudt. Her bor det folk som eksempelsvis bruker ganske så lang tid på å komme seg til og fra leilighetene og inn og ut av en bil. Dessuten skjer de jo at det er mer enn én bil som må stoppe en liten stund eller lenger stund utenfor her. Et konkret eksempel: En kvinne kommer for å hente sin sterkt funksjonshemmete mann i en av boligene. Et slikt prosjekt tar ganske lang tid. Korteste vei til og fra boligene er ut i Grefsenveien. Understreker Kristiansen til Nordre Aker Budstikke, onsdag denne uka.

– I kjelleren har vi parkering, der har vi krav på 0.6 parkeringsplasser per leilighet. Der er det ingen mulighet for gjesteparkering. Det er heller ikke tomt nok her, som det kan parkeres på.

Litt fort i svingene

Lokalpolitikere har også engasjert i saken. Venstre innrømmer at røde sykkelfelt i Grefsenveien trolig gikk litt «fort i svingene». Venstre tok opp saken om parkering utenfor sameiet på møtet i lokalpolitikerenes møte i miljø-, plan- og samferdselskomiteen denne uka, men nestleder i Nordre Aker bydelsutvalg, Ingeborg Briseid Kraft (V) forteller at de andre partiene i komiteen viste til bydelsadministrasjonens behandling av saken og mente det var tilstrekkelig.

Kraft er ikke enig og mener at dette er en utbygging som mangler en helhetlig plan:

– Sykkelfelt og oppgradering av Grefsenveien har blitt en hastesak som bygges ut bit for bit uten noen form for reguleringsplan eller demokratisk og offentlig prosess. Det er ikke foretatt en vurdering av konsekvensene av at all parkering i Grefsenveien forsvinner, noe som sannsynligvis vil føre til større belastning på sidegatene.

Kraft påpeker at det er vanskelig for politikerne å påvirke når bydelen ikke blir tatt med i prosessen før alt er bestemt, men sier at Venstre ikke vil legge fra seg saken om parkering ved sameiet i Grefsenveien:

– Vi vil fortsette å prøve å få med de andre partiene på en uttalelse til Bymiljøetaten, sier hun.

Første mulighet er møtet i bydelsutvalget 13. desember.

– Det mest kritikkverdige her, etter min mening, er at sameiet ikke fikk varsel om utbygging av sykkelfeltet. Når det skal det legges sykkelfelt fra Platåveien til Kjelsåsveien og samme feil bør ikke skje igjen, sier Venstre-politikeren.

Kan parkere andre steder

Bymiljøetaten kommenterer saken på følgende måte, til lokalavisa denne uka:

– Det er lagt til rette for parkering til Grefsenhjemmet (journ. anm. Sameiet Grefsenveien 78D er ikke en del av Grefsenhjemmet) ved hovedinngangen som ligger i Ogmundsvei. Det er også mulig å parkere i gaten der. Det er derfor ingen planer om å forlenge strekket som er satt av til mulighet for stans i denne delen av Grefsenveien, sier Thea Leivestad, kommunikasjonsrådgiver i Sykkelprosjektet, Bymiljøetaten.

Om Ingeborg Briseid Krafts kritikk av manglende varsling til sameiet, sier hun:

– Nærinfoen har vært distribuert til husstander i nærheten av prosjektet og har ligget offentlig tilgjengelig på våre nettsider. Vi beklager om det har skjedd en feil og at sameiet ikke har mottatt denne informasjonen. Dette er for øvrig ikke en byggesak, men omdisponering av veigrunnen. Vi er ikke lovpålagt å sende ut nabovarsel her, men etterstreber å sende ut informasjon så godt det lar seg gjøre.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...